شناسهٔ خبر: 33434346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سرلشکر صفوي: عراق و سوريه مکمل استراتژيک ايران هستند

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا به همراه اساتيد و دانشجويان مقطع دکتري دانشگاه عالي دفاع ملي از زيرساخت هاي اقتصادي استان خوزستان و مناطق عملياتي دفاع مقدس بازديد کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، سردار سرلشکر پاسدار دکتر سيد يحيي صفوي با حضور در حاشيه رودخانه کارون (محل عبور لشکر ٣ زرهي عراق در منطقه پل مارد و حفار براي تصرف آبادان) و يادمان عمليات والفجر ٨ و شلمچه، ضمن زيارت از مزار شهداي دفاع مقدس، عمليات‌هاي ثامن الائمه (شکستن حصر آبادان) بيت المقدس (آزادسازي خرمشهر) والفجر ٨ کربلاي ٤ و کربلاي ٥ را تشريح کرد.
سرلشکر صفوي در جلسه با برخي مسئولان استان خوزستان و دانشجويان دانشگاه عالي دفاع ملي حاضر در اين برنامه با اشاره به ظرفيت هاي استان خوزستان و لزوم رويکرد توسعه محوري در روابط اقتصادي گفت: محور ايران عراق سوريه مديترانه يک محور اقتصادي سياسي امنيتي و دفاعي در مقابل رژيم صهيونيستي و آمريکا است. عراق و سوريه مکمل استراتژيک ايران هستند و بازار ٦٠ ميليون نفري عراق و سوريه مي‌تواند براي صادرات ايران هدف باشد و ظرفيت صادراتي ١٠ ميليارد دلاري ايران در سال گذشته مي تواند به ٢٠ ميليارد دلار فقط براي عراق برسد.
وي افزود: استان خوزستان پس از تهران دومين منطقه حياتي ايران است، مفهوم مناطق حياتي آن است که اگر آن منطقه از دست رفت ادامه حيات سياسي دولت و حکومت سخت مي شود.
اين استاد جغرافياي سياسي و ژئوپليتيک دانشگاه جامع امام حسين عليه السلام با تاکيد به لزوم تدوين راهبرد سي ساله مناطق آزاد، افزود:
سرمايه گذاران خارجي براي مدت زمان کوتاه به‌دنبال سرمايه گذاري در منطقه خوزستان نيستند، اگر مي توانيد راهبرد  سياسي و اقتصادي و زيرساخت هاي لازم را براي سرمايه گذاري آماده کنيد.
مشاور عالي مقام معظم رهبري با برشمردن پتانسيل‌هاي تجاري و اقتصادي در روابط با کشور عراق، افزود: گستردگي مرز زميني ايران با عراق و همچنين تردد ميليوني زائران از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به اماکن مقدس در عراق  ظرفيت ها و پتانسل هاي خوبي براي توسعه تجارت با کشور عراق است. احتمالا زائران اربعين امسال چه ايراني و چه از کشورهاي پاکستان افغانستان آذربايجان به دو برابر خواهد رسيد و حتي شايد مجموعه زائران عراقي و غير عراقي اربعين به بيش از ٢٠ ميليون نفر برسد  بنابراين امکانات استان خوزستان هم بايد افزايش يابد.
وي افزود: ايران و عراق بيش از ١٦٠٠ کيلومتر مرز دريايي و خشکي دارند که ٦٠٠ کيلومتر ان در استان خوزستان است (٤٠٠ کيلومتر مرز خشکي و ٢٠٠ کيومتر مرز آبي)، مرز خشکي محور دزفول به سمت عراق، اهواز به سمت عراق و خرمشهر و آبادان به عراق مي تواند محور صادراتي باشد. همچنين اگر بتوانيم راه آهن را از مرز خسروي به بغداد و يا خرمشهر به بصره  متصل کنيم در حقيقت کشورهاي آسياي ميانه را از محور  ايران، عراق - سوريه به مديترانه متصل مي کنيم  اين يک مفهوم ژئواکونوميک دارد که ميلياردها دلار حق ترانزيت را نصيب کشور مي کند.
دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا با اشاره به مديريت بحران سيل اخير در استان خوزستان، گفت: مردم غيور و سلحشور استان خوزستان همانطور که در جنگ با دشمن بعثي در دوران دفاع مقدس از خود حماسه و جانفشاني نشان دادند، در جنگ با آب در بحران سيل اخير نيز مسئولان، مديران، فرماندهان و مردم ارزشمند استان خوزستان خوش درخشيدند و بحمدالله با تدبير، انسجام و همت جهادي و انقلابي بحران سيل در استان خوزستان مديريت شد.

نظر شما