شناسهٔ خبر: 33433148 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در هفته اول تير

آغاز تردد قطارهاي ايران - ترکيه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- معاون شرکت راه آهن گفت: قطار تهران - وان از 4 تير و قطار تهران - آنکارا از 6 تير راه اندازي مي‌شود
به گزارش خبرگزاري آريا، ميرحسن موسوي در نشست خبري در حاشيه هفتمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل ريلي افزود: اين قطار‌ها از نوع چهارتخته و چهارستاره خواهد بود و فعلا بصورت هفتگي بين شهر‌هاي ايران و ترکيه تردد خواهد کرد، اما در صورت استقبال مسافران، قابل افزايش به دو قطار در هفته و حتي روزانه خواهد بود.
به گفته معاون مسافري راه آهن هزينه سفر با قطار به آنکارا براي 60 ساعت 43 يورو و براي سفر به وان به مدت 22 ساعت 20 يورو خواهد بود و در سفر به آنکارا، مسافران از تهران تا درياچه وان با قطار ايراني و به مدت سه ساعت با فري بوت (کشتي) از درياچه وان عبور کرده و با قطار ترکيه‌اي تا آنکارا ادامه سير خواهند داد.
وي همچنين در خصوص ارتقاي کمي و کيفي خدمات مسافري به مسافران راه آن گفت: از سال 95 ارتقاي کميت و کيفيت به طور خاص در دستور کار راه آهن قرار گرفت و بر همين اساس، واگن‌هايي با عمر بالاي 45 و 35 سال از سه سال گذشته از ناوگان خارج شد و بخش زيادي از واگن‌هاي بالاي 30 سال هم به تعميرات اساسي رفت.
موسوي ادامه داد: از سال 89 تا 95 ما بدليل تنزل کيفيت خدمات، همواره با روند کاهشي تعداد مسافران ريلي مواجه بوديم، اما در سال‌هاي 96 و 97 نسبت به سال‌هاي قبل رشد قابل ملاحظه‌اي در جابجايي مسافر رخ داد بطوريکه در سال 97 بيش از 28 ميليون مسافر با قطار جابجا شد که رشدي 14 درصدي را نشان مي‌داد.
وي تصريح کرد: براي نوسازي ناوگان، واگن‌هاي بالاي 45 و حتي 55 سال که بدون تهويه بود از ناوگان سير خارج شد، چون ايمني بالايي نداشت و مسافران هم رضايت نداشتند و به جاي آن، تعدادي واگن نو و باز سازي شده وارد چرخه ناوگان شد.
معاون مسافري راه آهن گفت: در بخش راهبري قطار‌ها هم، کارگروهي در شرکت راه آهن تشکيل شد که با حضور مديرکل نظارت بر خدمات مسافري راه آهن، معاون مسافري راه آهن و 3 نفر از انجمن صنفي و رئيس کميته حمل و نقل مسافري و يکي از اساتيد دانشگاه تشکيل جلسات منظم مي‌دهد.
موسوي افزود: اين جلسات هفتگي است و در آن موارد مختلف راهبري قطار‌ها مطرح مي‌شود، و دستورالعمل‌هاي مناسب و حرفه‌اي تهيه و ابلاغ شده تا جاييکه در سال 98 هم سه دستورالعمل کاربردي ابلاغ شده است.
وي اضافه کرد: دستورالعمل تعداد مهمانداران در قطار‌ها و نحوه برخورد با مسافر، دستور العمل اطلاع رساني به مسافر و راه اندازي اپليکيشن مسافر از مواردي بود که در دستورکار قرار گرفت و همچنين در حال تهيه دستور العملي هستيم که در موارد بحران نظير سيل يا زلزله که قطار‌ها با تأخير مواجه مي‌شود، وظايف راه‌آهن و شرکت‌هاي ريلي و مسافري مشخص شود.
معاون مسافري راه‌آهن در خصوص تاخير قطار‌ها گفت: با برنامه ريزي انجام شده، متوسط تاخير رسيدن قطار‌هاي مسافري به مقصد در مسير‌هاي بيش از 600 کيلومتر که در حال حاضر 30 دقيقه است به 20 دقيقه کاهش مي‌يابد ضمن اينکه تاخير حرکت هم در حال حاضر فقط 25 ثانيه است که اميدواريم اين تاخير هم به صفر برسد.
معاون مسافري راه آهن در خصوص حوادث ريلي و خطرات جاني براي مسافران در سفر‌هاي ريلي افزود: خوشبختانه در سال 97 هيچ حادثه ريلي و تلفات و خسارت‌هاي انساني براي مسافران نداشتيم، اما در برخي موارد ممکن است فردي به حريم راه آهن وارد شود و براي او سانحه‌اي رخ داده باشد که چنين مواردي ارتباطي به مسافران نداشته است.
وي در خصوص ارتقاي خدمات کيفي قطار‌هاي مسافري نيز گفت: حدود سه سال است که براي ارتقاي کيفيت قطار‌ها قراردادي با يکي از دانشگاه‌هاي معتبر داريم که همه ايستگاه‌ها، ادارات کل، قطار‌ها و شرکت‌هاي ريلي را رصد مي‌کنند و فرم‌هاي نظرسنجي درباره خدمات اين بخش‌ها به مسافران داده مي‌شود که سال گذشته رتبه ما در اين شاخص‌ها 73 بود که رقم قابل قبولي است.
موسوي همچنين درباره علت افزايش قيمت بليت قطار‌هاي مسافري با بيان اينکه از سال 94 تا تير 97 هيچ افزايش قيمتي در بليت قطار‌ها اعمال نشد، تصريح کرد: سال گذشته هم در تيرماه، افزايش 10 درصدي با مجوز ستاد تنظيم بازار اعمال شد که آن هم پيش از نوسانات ارزي در کشور بود، اما پس از نوسانات ارزي، قيمت قطعات لکوموتيو، ترن ست، واگن‌ها و تجهيزات داخلي قطار‌ها افزايش يافت و هزينه شرکت‌ها را افزايش داد، با اين وجود نوروز 98 افزايش قيمتي نداشتيم و بالاخره خرداد امسال با مجوز شورايعالي ترابري کشور، قيمت‌ها بين 10 تا 40 درصد و بطور متوسط 22 درصد افزايش يافت، اما با اين وجود تلاش کرديم قيمت قطار‌ها در مسير‌هاي پرترددي مثل مشهد مقدس، حدود 22 درصد و در مسير‌هاي تکليفي و کم استقبال حدود 10 درصد اضافه شود و فقط در چند مسير گردشگري ناچار به افزايش 30 درصدي قيمت بليت‌ها شديم ضمن اينکه در قطار‌هاي پنج ستاره، نرخ قطار‌ها آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود.
وي گفت: در حال حاضر، در ايام اوج سفر، قيمت بليت قطار‌هاي دو تا چهار ستاره حداکثر 99 تا 160 هزار تومان است و در ايام غير پيک قيمت‌ها کمتر خواهد بود.

نظر شما