شناسهٔ خبر: 33432999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاريجاني در ديدار با رئيس کميسيون امور خارجي پارلمان صربستان:

ايراني‌ها در برابر فشارهاي آمريکايي‌ها مقاومت مي‌کنند

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: آمريکايي ها با اعمال تحريم هاي مضاعف به دنبال تحت فشار قرار دادن ايران هستند، اما ايراني ها در برابر اين فشارها مقاومت مي کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز (چهارشنبه 22 خرداد) با ژارکو ابرادوويچ رئيس کميسيون امور خارجي پارلمان صربستان ديدار و گفت‌وگو کرد.
لاريجاني در ابتداي اين نشست با بيان اينکه روحيه استقلال طلبي صربستان براي ايران جذاب است، گفت: کشورهايي که تحت سيطره آمريکا قرار گرفته اند، سرنوشت خوبي نداشته و در درازمدت هزينه زيادي پرداخت مي کنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه ايران تحت فشارهاي آمريکا قرار گرفته است، افزود: آمريکايي ها حتي برجام را که با توافق آنها امضا شده بود، زيرپا گذاشتند و با اعمال تحريم هاي مضاعف به دنبال تحت فشار قرار دادن ايران هستند، اما ايراني ها در برابر اين فشارها مقاومت مي کنند.
وي با بيان اينکه روابط سياسي ايران و صربستان در سطح بالايي قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه روابط اقتصادي بين دو کشور گسترده نيست و در سطح نازلي قرار دارد، در حالي که مي توانيم از توان يکديگر در حوزه اقتصادي استفاده کنيم.
لاريجاني با تاکيد بر اينکه روحيه محافظه کاران صربستان در توسعه روابط اقتصادي به نفع آمريکايي ها است، تاکيد کرد: اگر پيوندهاي عميقي بين کشورهاي دوست برقرار شود، آمريکايي ها ديگر نمي توانند اين کشورها را تحت فشار قرار دهند.
رئيس قوه مقننه با بيان اينکه ايران و صربستان مي توانند در حوزه صنعت، کشاورزي و نفت و گاز با يکديگر همکاري کنند، افزود: ما مي توانيم درحوزه کشت فراسرزميني با صربستان همکاري داشته باشيم تا روابط اقتصادي دو کشور توسعه يابد.

ژارکو ابرادوويچ: بمباران صربستان توسط آمريکايي ها حدود 40 تا 100 ميليارد دلار خسارت وارد کرد
ژارکو ابرادوويچ نيز در اين ديدار با اشاره به توسعه روابط پارلماني بين دو کشور ايران و صربستان گفت: همکاري هاي پارلماني و سياسي دو کشور در سطح بالايي قرار دارد، اما در حوزه اقتصادي سطح همکاري ها بالا نيست که بايد توسعه يابد.
رئيس کميسيون امور خارجي پارلمان صربستان با بيان اينکه آمريکايي ها در سال 1999 حدود 80 روز صربستان را به صورت شبانه روزي بمباران کردند، افزود: افراد زيادي در اين بمباران جان خود را از دست دادند و اين اقدام آمريکايي ها حدود 40 تا 100 ميليارد دلار به ما خسارت وارد کردند.
وي ادامه داد: در اين بمباران 250 هزار صرب آواره شدند و اکنون که حدود 20 سال از آن حادثه مي گذرد، کمتر از 2 درصد سکنه اين مناطق باز گشته اند.
ژارکو ابرادوويچ با اشاره به برخي اختلافات بين صربستان و کوزوو تاکيد کرد: بيش از 6 سال است که دو کشور تحت نظر اتحاديه اروپا گفت‌وگو مي کنند و در اين راستا تفاهم نامه اي امضا شده است که ما تقريبا تمام مفاد آن را اجرايي کرده‌ايم.
وي با بيان اينکه صربستان نمي خواهد عضو ناتو شود، افزود: تمام کشورهاي اطراف صربستان عضو ناتو هستند، اما 90 درصد مردم کشور ما در يک همه پرسي اعلام کردند که نمي خواهند عضو ناتو شوند.
رئيس کميسيون امور خارجي پارلمان صربستان با تاکيد بر اينکه صربستان به دنبال اين است که همکاري اقتصادي خود را ايران را افزايش دهد، بيان کرد: مي توان با تاسيس شرکت هاي مختلف در شرکت هاي ثالث روابط اقتصادي را در تمامي حوزه ها گسترش داد.





نظر شما