شناسهٔ خبر: 33432706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

توجه فرمانداران به مدیریت بحران موجب کاهش مخاطرات بلایای طبیعی می شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، توجه فرمانداران به مدیریت بحران را موجب کاهش مخاطرات بلایای طبیعی دانست و گفت: تمام تلاش ها در راستای مدیریت بحران جزء وظایف فرمانداران است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «اسماعیل نجار» امروز- چهارشنبه- در جمع فرمانداران جدید الانتصاب در ساختمان مرکزی وزارت کشور اظهار داشت: فرمانداران بعنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان باید جلسات شورای هماهنگی را بطور مستمر برگزار کنند، تا در جریان امور قرار گیرد.

نجار یکی از مباحث مغفول مدیریت بحران را بحث آمایش سرزمین دانست و این سوال را مطرح کرد که ظرفیت‌ها در کجاست؟ این ظرفیت‌ها چیست؟ به نظرم یک فرماندار جز اولین کارها در اولین روزهای آغاز فعالیتش این است که نقاط ضعف و قوت شهرستانش را احصا کند، آخرین آمار را داشته باشد، ظرفیت‌های انسانی و مکانی شهرستان محل خدمتش را بداند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در رابطه با مخاطرات حوزه تحت مسئولیت هم باید مطالعات انجام شود از پهنه گسل‌ها گرفته تا مبادی سیل و هرچیز دیگر که جز مخاطرات طبیعی به حساب می‌آید. یک فرماندار باید مخاطرات حوزه ماموریتش را بشناسد و بتواند به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان انجام وظیفه کند. در این بخش فرمانداری موفق است که اگر سطح حادثه در حد شهرستان بود به استان کشیده نشود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: استانداری موفق خواهد بود که اگر سطح حادثه استانی است، آن را ملی نکند. ممکن است در یک زمان در ۱۰ نقطه کشور حادثه داشته باشیم یکی محلی است، یکی شهرستانی، یکی استانی، یکی منطقه‌ای و یکی ملی ممکن است در همان زمان دو حادثه ملی رخ دهد. نمی‌شود همه کشور را ما درگیر کنیم برای یک منطقه.

**استانداران باید اساس کارشان بر پیشگیری باشد

نجاری ادامه داد: لذا معتقدیم فرماندار باید خوب مخاطرات را بشناسد و پیامدهای آن را بداند و بتواند مدیریت صحیح داشته باشد. از ابزار، تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی آن منطقه اعم از دولتی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی درست استفاده کنند. هماهنگی لازم را داشته باشد تا مردم کمترین آسیب را ببینند باید اساس کارش بر پیشگیری باشد یعنی این نیست که فرماندار بنشیند یک روزی حادثه‌ای رخ دهد تا آن را مدیریت کند.

وی بیان کرد: کار بسیار سخت خواهد بود، فرماندار باید درست ساختن، در مسیل نبودن ساخت و سازها و دهها موضوع دیگر را مورد توجه قرار دهد، خیلی‌ها هم باید دست به دست هم بدهند برای کاهش میزان خسارت. یکی از آن حلقه‌های زنجیر، فرماندار است که می‌تواند بعنوان فرمانده میدان تأثیرگذار باشد.

نجار در ادامه به اهمیت آمادگی در برابر حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: فرماندار باید فرد جامع الاطراف باشد ارتباط تنگاتنگ با مردم و نخبگان، معتمدین و موثرین جامعه داشته باشد، فردی رسانه‌ای باشد، خواسته‌های مردم را بشنود، به مشکلاتشان وقوف کامل داشته باشد و از طرفی اقدامات صورت گرفته همراه با تنگناها را از طرق مختلف منجمله رسانه‌ها با مردم درمیان بگذارد و به مسائل آگاهی لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرماندار توجه به مدیریت بحران داشته باشد در مسیر مأموریت با کاهش اثرات مخاطرات بلایای طبیعی مواجه خواهد شد و درکنار سایر مسئولیت‌ها و مأموریت‌ها، یک شهر ایمن با مردمانی باورپذیر در امر مخاطرات طبیعی را خواهیم داشت که هر اتفاق ناگواری را می‌توان با کمک و هم افزایی آنها مدیریت کرد.

دبیر شورای عالی مدیریت بحران کشور تاکید کرد: فرماندار موظف است بر اساس قوانین و حسب شرح وظایفش تمام تجهیزات و نیروی انسانی را به خدمت بگیرد. حتی بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که منجر به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران شد بر استفاده از تمام ابزارها و تجهیزات نیروهای مسلح تاکید شده، البته به شکلی که به امنیت منطقه لطمه وارد نشود، باید از ظرفیت موجود و از ظرفیت مردم در پیش بینی و پیشگیری استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها در راستای مدیریت بحران جز وظایف فرمانداران است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، خصوصاً در حوزه پیش بینی و پیشگیری که کاهش تلفات و هزینه‌ها را بدنبال دارد.

نظر شما