شناسهٔ خبر: 33430292 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با هدف حل مسائل مشتریان صنعت بیمه و ایجاد خلاقیت در این حوزه افتتاح شد:

شبکه نوآوری پلنت؛ حلقه اتصال بیمه و فناوری

تهران- ایرنا- دنیای امروز با تکنولوژی گره خورده و بیمه از آن دست خدماتی است که هنوز در این حوزه ورود جدی نداشته و این مسئله موجب شده است برخی بیمه شدگان نسبت به خدمات آن نارضایتی داشته باشند. شبکه‌های نوآوری می‌توانند فضا را برای حضور استارتاپ‌های خلاق در این حوزه فراهم کنند و به رشد آن‌ها در حیطه فناوری سرعت بخشند.

صاحب‌خبر -

از اواسط بهمن ماه سال گذشته طراحی شبکه نوآوری سلامت با نام پلنت آغاز شد تا شرایط حضور فعالان حوزه فین تک و اینشورتک در صنعت بیمه بیش از گذشته مهیا شود. این مجموعه با سرمایه دو میلیاردی به پایان رسید و صبح امروز –۲۲ خرداد- شبکه نوآفرینی پلنت به عنوان اولین مرکز نوآوری در حوزه بیمه با حضور رئیس بیمه مرکزی، مدیران ارشد صنعت بیمه ایران و تعدادی از فعالان زیست‌بوم کارآفرینی افتتاح شد.

پلنت در کارخانه نوآوری آزادی بنا شده است. سوله این کارخانه میزبان استارتاپ‌ها و افراد خلاقی است که در حوزه صنعت بیمه و مسائل مالی، ایده‌های جذاب دارند. محیط کارشان نیز با همان خلاقیتی که مدنظر این گروه است طراحی شده تا افراد بتوانند به شکل کوتاه مدت در آن مستقر شوند و بدون اینکه به فکر پرداخت اجاره باشند، کارشان را پیش ببرند.

اینشورتک ها (فناوری‌های بیمه که معادل عبارت InsurTech است. «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه») سالهاست وارد اکوسیستم کارآفرینی دنیا شده‌اند و به شکل خوشبینانه ما حدود ۱۰ سال از اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده، عقب هستیم. اینشورتک‌ها دنیای متنوعی هستند که فرصت‌های کاری بیشماری در آن وجود دارد. از بیمه اشیا گران قیمت در خانه گرفته تا تولید محتوا برای مشتریانی که ببینند اصلاً چه بیمه‌ای به دردشان می‌خورد.

از اهداف اصلی افتتاح این شبکه می‌توان به نوآوری در صنعت بیمه، حمایت از نخبگان جوان، ایفای نقش در اقتصاد دانش بنیان، سرمایه‌گذاری جسورانه و پر ریسک، حضور فعال به عنوان بازیگران اصلی در اکوسیستم نوآفرینی، اثرگذاری در صنعت بیمه و… اشاره کرد.

در حوزه صنعت بیمه که اصلی‌ترین صنایع کشورها در حوزه اقتصاد است، مطالعه‌ای صورت گرفته که نشان می‌دهد این شرکت‌ها به صورت فردی، تا سطح محدودی رشد می‌کنند و زمانی رشد کامل برای شأن اتفاق می‌افتد که از مؤلفه‌های اصلی این صنعت برخوردار شوند. اگر زیرساخت‌های توسعه صنعت و تحرک در این زمینه وجود داشته باشد، شرکت‌های بیمه می‌توانند به طور کامل توسعه یابند.

ایمان جلیلی مدیر ارتباطات شبکه نوآوری پلنت در گفت وگو با ایرنا درباره این مجموعه و راهی که پیش رو دارد گفت: پلنت مرکز نوآوری در حوزه بیمه و مالی است. به این معنی که در بستر این پلتفرم زیرساختی فراهم شده تا استارتاپ‌ها و افراد خلاق بتوانند سرویس‌های متنوعی به بدنه شرکت‌های مالی و بیمه ارائه دهند.

از طرف دیگر این مجموعه میزبان گروه‌های استارتاپی و کسب و کارهایی خواهد بود که یا در این حوزه فعالیت دارند یا قرار است تازه شکل بگیرند. هدف تمام افراد هم حل مسائل و مشکلات مشتریان بیمه است.

جلیلی درباره شیوه سرمایه گذاری پلنت روی استارتاپ ها گفت: در واقع بخش کوچکی از کاری که ما انجام می‌دهیم سرمایه‌گذاری است. مجموعه نوآوری در سطوح بسیار پایین سرمایه‌گذاری می‌کند اما در کنار ما مجموعه دیگری فعال است که سرمایه‌گذاری های بزرگ و خطرپذیر برعهده اوست.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت تیم در این مجموعه مستقر هستند که هیچکدام تیم‌های پلنت نیستند. هدف ما این است که بتوانیم در سال روی ۸ تیم سرمایه گذاری کنیم.

وی در ادامه گفت: امکان استقرار تیم‌های استارتاپی در این مرکز وجود دارد. آنها می‌توانند از سرویس‌های آموزشی، منتورها برای رشد مجموعه شأن استفاده کنند. برای بدنه بیمه نیز کارگاه‌های نوآوری و حل مسئله در نظر گرفته شده است. در واقع چرخه‌ای وجود دارد که طی آن مشکلات صنعت بیمه پیدا و به تیم‌های خلاق ارجاع داده می‌شود تا به روش نوآورانه آنها را حل کنند. در ادامه نیز این روش می‌تواند به کسب و کاری درآمد زا تبدیل شود.

وی درباره فرصت‌های شغلی که در حوزه اینشورتک‌ها وجود دارد گفت: اگر این مسئله جا بیفتد که نوآوری در صنعت بیمه لزوماً فروش آنلاین و مقایسه بیمه‌ها با یکدیگر نیست، می‌توان فرصت‌های شغلی و کاری بسیار زیادی را ایجاد کرد. حوزه‌های بیشماری هستند که با قرار گرفتن در کنار صنعت بیمه می‌توانند ارزش افزوده جذاب ایجاد کنند.

او در توضیح این مسئله به مثالی اشاره کرد و گفت: کسانی که در حوزه سلامت الکترونیک کار می‌کنند، می‌توانند کنار بیمه دیتای مشتریان‌شان را تحلیل کنند تا به واسطه آن فروش هوشمندانه بیمه اتفاق بیفتد و ریسک بیمه پایین بیاید.

البته تمام اینها به شرطی اتفاق می‌افتد که بدنه بیمه نیز راضی به این همکاری باشد. برای ایجاد و شکل گیری نوآوری در صنعت بیمه، نیاز به دسترسی به بدنه بیمه است. امیدواریم طی یک برنامه چهار ساله، مدیران بیمه به حضور در حوزه نوآوری روی بیاورند و از طرف دیگر استارتاپ‌ها برای ورود به این بازار دست نخورده تشویق شوند.

او در پایان گفت: هدف شبکه نوآوری در واقع شبکه سازی بین آدم‌های تأثیرگذار در این حوزه است. ما مجموعه را طوری طراحی کردیم که امکان برقراری رویداد در آن وجود داشته باشد. تا افراد بتوانند مسائل شأن را با هم در میان بگذارند تا به راه حلی جذاب و سود ده دست پیدا کنند.

نظر شما