شناسهٔ خبر: 33430277 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نیاز به ۴۰ هزار واگن و لکوموتیو تا ۱۰ سال آینده/ خودروهای تولیدی معطل قطعات الکترونیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده به ۴۰ هزار دستگاه واگن لکوموتیو در کشور نیاز داریم، گفت: مهم‌ترین علت توقف خودروهای تولیدی در پارکینگ‌ خودروسازها کمبود قطعات الکترونیک و دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی بازدید کرد.

رضا رحمانی در حاشیه این بازدید اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توانمندی‌هایی که امروز دیدیم، نشان می‌دهد پیشرفت محسوسی در بخش ریلی و خصوصا نسبت به سال‌های گذشته رخ داده است و در این بین در بخش دانش‌بنیان‌ها و ساخت داخل نیز پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واحدهای تولیدی هم تلاش زیادی برای پیشرفت داشتند و وزارت راه و راه‌آهن انگیزه و اراده قوی بر توسعه ریلی دارند و کارها را به خوبی پیش می‌برند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همه واحدهای تولیدکننده واگن در۱۰ سال آینده با همه ظرفیت بازار خواهند داشت؛ در ۱۰ سال آینده به ۴۰ هزار دستگاه واگن باری، واگن مسافری و لکوموتیو نیاز داریم که این نشان می‌دهد، صنعت ریلی بازار خوبی دارد.

وی یادآور شد: عمده‌ترین مشکل ما در بخش سفارشات ساخت، حوزه تامین مالی است. با دولت صحبت کرده‌ایم و این موضوع در حال پیگیری است و قرار است، تامین شود.

رحمانی افزود: در بخش واگن‌های مسافری ما ۷۵ درصد، باری ۸۵ درصد و واگن مترو ۳۳ درصد در داخلی‌سازی رشد کرده‌ایم و این آمار در حال پیشرفت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر سفارش‌گذاری‌ها تکمیل شود، ساخت داخل پیشرفت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت واگن ما امروز در کشور خودکفا هستیم. عدد ۸۵ درصد به معنای آن است که ساخت داخل تقریبا محقق شده است و در همه دنیا نیز ممکن است در تولیداتی نیاز به واردات هم باشد.

رحمانی اظهار داشت: ما از تولید داخل حمایت می‌کنیم. هر جا که صنعت‌گران ما بتوانند قطعه‌ای در داخل تولید کنند، حمایت می‌شوند و واحدهای مصرف‌کننده هم موظف به خرید از آنها هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در راستای حمایت از تولید داخل و رونق تولید هر قطعه‌ای که از داخل تولید شود از واردات آن جلوگیری می‌شود یا موانعی ایجاد می‌کنیم که تولیدکننده داخلی با فراغ خاطر تولید کند. رسانه‌ها هم باید از تولید داخل حمایت کنند.

* راه‌اندازی دو سامانه برای حمایت از تولید داخل

وی افزود: در راستای حمایت از تولید داخل دو سامانه «نیاز» و «سامانه محصولات دانش‌بنیان» ایجاد کرده‌ایم که فعال هستند و سامانه‌های دیگری هم به زودی راه‌اندازی می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مهم‌ترین علت توقف خودروهای تولیدی که امروز در پارکینگ‌ها هستند، کمبود قطعات الکترونیک و دانش‌بنیان است.

رحمانی همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر صحت استعفای وی، اعلام کرد که سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرده است. اینها شایعه است و ما آمده‌ایم تا کار کنیم.

انتهای پیام/ب

نظر شما