شناسهٔ خبر: 33426003 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قطار تهران - آنکارا از ۶ تیر راه‌اندازی می‌شود

معاون مسافری راه آهن با اعلام این که قیمت بلیت قطارهای مسافری ۵ ستاره آزاد است از راه اندازی قطار تهران - آنکارا از ۶ تیر خبر داد و گفت: با اعمال افزایش ۲۲درصدی، قیمت بلیت قطارهای مسافری به غیر از قطارهای ۵ ستاره از ۹۹هزار تا ۱۶۰هزار تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میرحسن موسوی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر جزئیات افزایش 22درصدی قیمت بلیت قطار و تأثیر آن در قیمت بلیت‌ها اظهار کرد: از سال 94 تا تیر سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در قطارهای مسافری نداشتیم. در تیرماه سال 97 قبل از اطلاع از نوسانات ارزی با در نظر گرفتن اینکه سال 97 مانند 95 و 96 خواهد بود قیمت را 10درصد افزایش دادیم.

وی با یادآوری این که این قیمت‌ها در بلیت قطارهای مسافری اعمال شد، افزود: نوسانات ارز روی حمل ونقل ریلی مسافری تأثیرگذار بود و به همین دلیل در ایام پیک سال 97 و 98 هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. محاسبات افزایش قیمت برای هر مسافر مطابق سال 95 مبلغ به مراتب بالاتری بود که پایین‌ترین رقم افزایش قیمتی را به شورای عالی ترابری ارائه دادیم.

وی بیان کرد: در نهایت به افزایش متوسط 22درصدی بلیت قطارهای مسافری رسیدیم؛ یعنی در برخی مسیرها می‌توانستیم 10درصد و در برخی مسیرها 40درصد بلیت را افزایش دهیم. اما شرکت‌های حمل و نقلی ریلی متوسط 22درصدی را قبول کردند تا اقشار ضعیف بتوانند از حمل‌ونقل ریلی به‌خصوص در مسیر مشهد استفاده کنند.

معاون مسافری راه آهن افزود: در مسیر تهران - مشهد قیمت بلیت قطار در ایام پیک نسبت به سال گذشته زیر 22درصد افزایش یافته است.

موسوی با بیان این که قیمت 5درصد قطارهای 5 ستاره آزاد است، گفت: اما در سایر قطارها قیمت بلیت در ایام پیک از 99هزار تا 160هزار تومان است.

وی همچنین از راه اندازی قطار تهران - آنکارا با واگن‌های 4 تخته 4 ستاره از 6 تیرماه و قطار تهران - وان از 4 تیر امسال خبر داد و افزود: زمان سفر برای قطار تهران - آنکارا 60 ساعت و تهران - وان 20 تا 22 ساعت خواهد بود. قیمت بلیت قطار برای هر نفر در مسیر تهران - آنکارا 43 یورو و تهران - وان حدود 20 یورو خواهد بود.

معاون مسافری راه آهن گفت: این قطارها هم در مسیر آنکارا و هم وان فعلاً به‌صورت هفتگی است.

وی یادآور شد: از سال 95 شعار بخش مسافری ارتقای کمیت و کیفیت بود؛ با وجود آنکه واگن‌های بالای 45 و 55 سال در سه سال اخیر از رده خارج شده است، به‌دلیل برنامه‌ریزی‌ها و همکاری‌های خوب نتیجه این شد که از سال 89 تا 95 که سالانه با کاهش تعداد جابجایی مسافر ریلی مواجه بودیم و از سال 96 شیب به سمت بالا برگردانده شد.

وی با بیان این که سال 97 با 28 میلیون نفر مسافری که توسط قطارهای مسافری جابجا شد نسبت به سال 96 حدود 14درصد رشد داشتیم، ادامه داد: در بخش کیفی کار شروع شده است؛ در بخش ناوگان واگن‌های بدون تهویه، واگن‌های با عمر بالای 45 و 55 سال به دلیل ایمنی پایین و نارضایتی مردم از رده خارج شدند. بر این اساس واگن‌های نو یا بازسازی شده وارد چرخه شده است.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که "در بخش راهبری قطارها کارگروهی را در راه آهن تشکیل داده‌ایم"، افزود: در جلسات منظم هفتگی این کمیته نسبت به خدمات راهبری کارهایی انجام و دستورالعمل‌هایی در سال 96 و 97 تهیه و ابلاغ شده است. امسال نیز دستورالعمل تعداد مهمانداران، ساعت حضور، اطلاع‌رسانی به مسافران و... در حال تهیه است.

موسوی گفت: در حال تهیه دستورالعملی هستیم که وظایف شرکت‌ها در مواقع بحرانی که قطار با تأخیر حرکت کرده یا با تأخیر به مقصد می‌رسد، مشخص باشد. تلاش می‌کنیم این دستورالعمل‌ها را سال 98 برای اجرا ابلاغ کنیم.

وی بیان کرد: در تجهیز قطار (ایمنی، دکوراسیون، نحوه چیدمان کپسول‌های گاز و آتش‌نشانی) دستورالعمل‌ها بازبینی و به‌روز شده و آن را به شرکت‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی با ابراز این که "برای سال 98 در قطارهای بین‌شهری و کمربندی (سیر بالای 600کیلومتر) به‌طور متوسط 20دقیقه تأخیر دیده‌ایم"، گفت: در حال حاضر حدود 30 دقیقه تأخیر در سیر و حرکت قطارها داریم و همچنین در تأخیر حرکت قطارهای مسافری از مبدأ زیر 25 ثانیه است.

انتهای پیام/

 

نظر شما