شناسهٔ خبر: 33423340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اراده دولت بر تکمیل مجموعه سعدالسلطنه است

استاندار قزوین گفت: اراده دولت بر تکمیل سعدالسلطنه است بنابراین بخش‌های مرمت نشده تکمیل می‌شود و در بین آثار تاریخی قزوین اولویت با تکمیل این مجموعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عبدالمحمد زاهدی در  نشست با رئیس شوراى جهانی صنایع‌دستی آسیا - اقیانوسیه که صبح امروز در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: قزوین یک دوره ۵۳ ساله در دوره صفوی پایتخت ایران بوده است و بناهای تاریخی که امروز در اصفهان وجود دارد ابتدا در قزوین اجرا شده بود.

وی با اشاره به اینکه بازار سعدالسلطنه در بین تمام بازارهای ایران بی‌نظیر است، افزود: تمام بازارهای ایران محل خرید و فروش است اما بازار سعدالسلطنه علاوه ‌بر اینکه محل خرید و فروش بوده محل اقامت تجار و بازرگانان داخلی و خارجی بوده و به عنوان یک مرکز تجارت بین‌المللی به شمار می‌رفته است.

استاندار قزوین اضافه کرد: به دلایل مختلفی جمعیت زیادی از اقوام ایرانی در قزوین سکونت دارند و عمده اقوام ایرانی جزو شهروندان قزوین به شمار می‌روند بنابراین به همین دلیل فرهنگ‌های مختلف در این استان حضور دارند که این امر روی فراوانی انواع صنایع‌دستی نیز اثرگذار است.

زاهدی ادامه داد: همچنین این افراد آیین‌ها و آداب و رسوم خود را حفظ کردند.

وی عنوان کرد: در سال هفته‌ای تحت عنوان هفته قزوین داریم که کلکسیونی از آداب و رسوم در برنامه‌های این هفته ارائه می‌شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: ظرافت خاصی در صنایع‌دستی قزوین وجود دارد و برگرفته از هنر اسلامی-ایرانی است.

زاهدی گفت: دو برنامه عمده را برای صنایع‌دستی استان داریم که شامل توسعه و گسترش صنایع‌دستی موجود و دیگری احیای صنایع‌دستی که ممکن فراموش شده باشد.

وی بیان کرد: صنایع‌دستی در گذشته وجود داشته که به مرور زمان فراموش شده است بنابراین سعی داریم این صنایع‌دستی را دوباره احیا کنیم.

استاندار قزوین افزود: برای آموزش هم سرمایه‌گذاری خوبی انجام دادیم و یکی از برنامه‌های ما آموزش تولیدکنندگان جوان است تا در اثر تغییر نسل، صنایع‌دستی ما از بین نرود.

زاهدی اضافه کرد: ما می‌توانستیم یک بنای جدید و مدرن برای ارائه صنایع‌دستی بسازیم اما ترجیح دادیم این صنایع‌دستی زیبا در یک محل مناسب ارائه شود که باهم هم‌خوانی داشته باشند بنابراین مناسب‌تر از سعدالسلطنه وجود نداشت.

وی ادامه داد: زیبایی صنایع‌دستی در فضای سعدالسلطنه جلوه باشکوهی پیدا می‌کند و زحمات زیادی کشیده شده تا این مجموعه احیا شود.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: قسمت‌های مختلف این مجموعه مالک‌های متفاوتی داشته که به مرور زمان تملک و بازسازی شده است.

زاهدی اظهار کرد: بخش عمده کار انجام شده و اراده دولت بر تکمیل این مجموعه است بنابراین بخش‌های مرمت نشده تکمیل می‌شود و در بین آثار تاریخی قزوین اولویت تکمیل سعدالسلطنه است.

وی یادآور شد: معتقدم که سعدالسلطنه در همین حد هم قابل ثبت جهانی است.

انتهای پیام/۷۷۰۱۰/

نظر شما