شناسهٔ خبر: 33421543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

تحریم پتروشیمی ها شکست می خورد

آمریکایی ها می گویند می خواهیم مذاکره کنیم اما معنای خروج از برجام مذاکره نیست. حتما هوشیاری جمهوری اسلامی و هوشیاری ملت ما به سایر کشورها که آقای ترامپ پیشنهاد مذاکره داد بسیار متفاوت است. مردم جهان هم بر این باور هستند که ایران اهل مذاکره است اما در شرایطی که بر پایه واقعیت باشد.

صاحب‌خبر -
علی بختیار نماینده گلپایگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اعتدال، با اشاره به تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا، گفت: تحریم پتروشیمی ها، تحریم جدیدی نیست و در دوران تحریم سابق هم چنین مسیری را برای پتروشیمی ها در نظر گرفتند اما به دلیل تنوع محصولات پتروشیمی ایران و پیچیدگی هایی که در حوزه رصد وجود دارد، نتوانستند موفق شوند و این بار هم شکست خواهند خورد.

او ادامه داد: امریکایی ها اقدامی به جهت تحریم در حوزه پتروشیمی ها نمی توانند انجام دهند. در حوزه نفت خام اسپک نفت ایران، اسپک مشخصی است اما با این وجود نفت ایران در بازارهای بین المللی معامله می شود.جمهوری اسلامی با روش هایی که برای دوران تحریم ها است آشنایی دارد و نسبت به فروش نفت خام اقدام می کند.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی حتما با استفاده از این روش ها می تواند محصولات پتروشیمی خود را در بازارها بین المللی بفروشد.

بختیار با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا که از یک سو مذاکره بدون شرط و از سوی دیگر پتروشیمی را تحریم می کند، گفت: امریکایی ها هیچ وقت قابل اعتماد نبودند وهمواره حرف های دو گانه زده اند و در طی 40 سال بارها پیشنهاد مذاکره داده اند اما برای رفع سوء تفاهم ها و سوء نیت هایی که علیه ملت ایران داشتند، قدمی برنداشتند و همواره از ابتدای انقلاب حرف از مذاکره زده اند اما بجای حسن نیت سوء نیت نشان دادند.

او ادامه داد: در حال حاضر نیز آمریکایی ها می گویند می خواهیم مذاکره کنیم اما معنای خروج از برجام مذاکره نیست. حتما هوشیاری جمهوری اسلامی و هوشیاری ملت ما به سایر کشورها که آقای ترامپ پیشنهاد مذاکره داد بسیار متفاوت است. مردم جهان هم بر این باور هستند که ایران اهل مذاکره است اما در شرایطی که بر پایه واقعیت باشد.

این عضو کمیسیون انرژی به اقدامات امریکایی ها اشاره و اظهار کرد: آمریکایی ها از برجام خارج می شوند، تحریم های یک جانبه وضع می کنند، به تک تک پالایشگاههای جهان نفر می فرستند که نفت خام ما را خریداری نکنند و تحریم های پتروشیمی را وضع می کنند و رصد می کنند که ما چگونه محصولات پتروشیمی مان را می فروشیم و این موارد نشان از سوء نیت آنها دارد. البته شاید آنها حرکت ما برای فروش محصولاتمان را کند، کنند اما نمی توانند ما را متوقف کنند.

بختیار تاکید کرد: ما همواره تهدید ها را تبدیل به فرصت کرده ایم. در دوران تحریم سابق بنزین را تحریم کردند و امروز با افتتاح هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بی نیاز از واردات بنزین شده ایم.

نظر شما