شناسهٔ خبر: 33414005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شجاعی‌طباطبایی:

سفیر انگلیس برای تأمین مخارج تولد ملکه کاسه گدایی برداشته است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: سفیر انگلیس برای تأمین مخارج تولد ملکه کاسه گدایی برداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست رسانه‌ای نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» بعد از ظهر امروز قبل از افتتاح این نمایشگاه در سالن شهید فردی حوزه هنری برگزار شد. 

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی با حضور در این نشست رسانه‌ای گفت: عنوان این نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام»، برگرفته از شعاری استعماری است که در ابتدای جنگ جهانی دوم توسط استعمارگران انگلستان طراحی و در قالب 2 میلیون پوستر چاپ شد؛ البته پوسترهای چاپ شده هیچ‌ موقع توزیع نشد لیکن با هدف توسعه استعمار پیر، این شعار طراحی و چاپ شده بود.

وی بیان کرد: با حرکت غیرمتعارف سفیر انگلستان در ایران و ارسال ایمیل‌های دعوت برای حضور در جشن تولد ملکه انگلستان برای هنرمندان و سلبریتی‌ها و افراد صاحب‌نام و عنوان این نکته که حضور در این جشن مستلزم پرداخت هزینه‌ای بالغ بر یک هزار تا یک هزار و 500 پوند انگلستان است. در حقیقت دولت انگلستان کاسه گدایی را برای تأمین هزینه‌های تولد ملکه انگلستان در خاک ایران، به دست گرفته است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بیان کرد: این‌گونه رفتارها و اتفاقات مهمی که از زمان آمدن دولت انگلستان به ایران شاهد آن هستیم که گویای ادبیات استعماری گذشته این دولت استعمارگر است، عاملی شد تا هنرمندان انقلابی در زمینه کاریکاتور نمایشگاهی با این عنوان را برگزار کنند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: سفیر انگلستان در حساب توئیتری خود نشان داده که هیچ ابایی از آوردن عبارات و تصاویری که ارائه‌کننده فرهنگ استعماری آنهاست ندارد. انگلستان سابقه‌ای طولانی در سلطه‌گری و استعمار کشورهای خاورمیانه از جمله ایران را در کارنامه سیاسی خود دارد. کشته شدن هزاران هزار ایرانی اتفاقی بود که می‌توان از آن به عنوان هولوکاست ایرانی یاد کرد که در زمان حضور ارتش انگلستان در ایران شاهد وقوع آن بودیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: جداسازی هرات از ایران، اشغال ایران و قتل امیرکبیر و قائم‌مقام فراهانی نیز از جمله دسیسه‌های دولت انگلستان است. راب مارکر سفیر انگلستان در ایران یکی از مأموریت‌های خود را به شکلی در پاک‌سازی این سوابق ننگین دیده است و با برگزاری میتینگ‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی به‌دنبال احقاق این اهداف است.

وی یادآوری کرد: سفیر انگلستان می‌خواهد به هر شکلی شده این سوابق را بپوشاند. مثلاً وقتی که راب مارکر از حمام فین در کاشان بازدید کرد، در یک مصاحبه گفت که دولت انگلستان هیچ نقشی در قتل امیرکبیر نداشته است و چه کسی این سخن را بیان کرده؟

طباطبایی ادامه داد: حمایت دولت انگلستان از صدام حسین در دوران دفاع مقدس نیز از دیگر اقدامات این روباه پیر است. انگلستان در جریان قطعنامه 598 نیز زمانی که دولت عراق به عنوان متجاوز شناخته شد، از بیان این مطلب امتناع کرد و ایران را به عنوان متجاوز معرفی کرد. اقدامات اخیر دولت انگلستان در ندادن ویزا به تکواندوکاران طلایی ما عاملی شد تا ورزشکاران انگلیسی مدال‌های طلا را درو کنند.

طباطبایی افزود: مباحث زیادی در حوزه فرهنگی مطرح است که با توجه به نکاتی که گفته شد، عزمی انقلابی را از هنرمندان برای افشاگری استعمار پیر طلب می‌کند. نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» نیز یکی از این اقدامات است که با زبان طنز و کاریکاتور که یک زبان بین‌المللی و فراگیر است، تمام زوایای استعماری این دولت استعمارگر را به تصویر کشیده است.

طباطبایی اظهار کرد: متأسفانه شاهد نفوذ فرهنگی دولت انگلستان در فرهنگ ایرانی هستیم که به‌واقع در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی به فرهنگ ما تحمیل شده است. تئاتر «اولیور توئیست» یکی از همین موارد نفوذ و اعمال فرهنگ استعماری دولت انگلستان در فرهنگ و هنر ایرانی است.

وی تأکید کرد: دولت انگلستان با ترفندهای گوناگونی از جمله بزرگداشت روز بانوان، از زنان ایرانی دعوت می‌کند که تمامی این اقدامات در جهت تسلط فرهنگی انجام می‌شود. ما سربازان کوچک ولایت در جبهه فرهنگ و هنر، با تمام توان و تخصص خود، سدی محکم بر سر راه استعمار دوباره انگلیس بر فرهنگ ایران هستیم و نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» نیز با همین سیاست طراحی، اجرا و افتتاح شده است.

طباطبایی یادآور شد: امیدوارم آثار این نمایشگاه در تمام رسانه‌ها و توسط تمام مردم دیده شود. یکی از رسانه‌های انقلابی که در تبلیغ و معرفی این نمایشگاه در روزهای گذشته فعالیت مهم و چشمگیری داشته است، نشریه «فرهیختگان» است. این نشریه با انجام مصاحبه و چاپ پوستر این نمایشگاه، اطلاع‌رسانی مفید و بهینه‌ای را انجام داد و همین‌جا از تمام رسانه‌های چاپی و تصویری انتظار دارم در انعکاس اخبار این نمایشگاه نقش پررنگی ایفا کنند.

گفتنی است؛ نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد. این نمایشگاه از 21 خرداد تا پنجم تیرماه از ساعت 9 تا 18 در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری آماده بازدید عموم علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/4072/4100/پ

نظر شما