شناسهٔ خبر: 33413119 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

گرشاسبی: برانکو به پرسپولیس قرض هم می‌داد

صاحب‌خبر -

تا وقتی بود باید بدهی‌ها را می‌داد و بحران محرومیت را مدیریت می‌کرد و حالا که رفته هم سین‌جیم می‌شود که چرا اینقدر پاداش به بازیکنان و کادرفنی داده. کلا حمیدرضا گرشاسبی را می‌توان از مدیران بدشانس فوتبال ایران دانست. کشتی‌گیر سابق و مدیرعامل پیشین پرسپولیس که نایب‌قهرمانی آسیا در زمان مدیریت او به‌دست آمد. گرشاسبی که ابتدا نمی‌خواست مصاحبه کند، بعد از سوال اول گرم شد و گفت و گویی مفصل انجام داد. از بحران محرومیت بگیرید تا تصویب پاداش‌ها و در نهایت شایعه جدایی برانکو.

در کنفرانس مطبوعاتی ایرج عرب، صحبت‌های بسیاری میان او و خبرنگارها رد و بدل شد. بخشی از آن مصاحبه هم مربوط به شما بود.

 کدام بخش؟

جایی که عرب گفت بدهی‌ها صفر نشده بود که مدیریت را بر عهده گرفته است.

 آقای عرب همراه من بوده و تازه در بخش مالی هم حضور داشته. بنابراین خودش در جریان بود که وضعیت چطور پیش رفته. یک نکته دیگر اینکه ۲ میلیون دلار هم پاداش به باشگاه آمده که مربوط به زمان مدیریت من بوده. البته این حرف‌ها را از شما می‌شنوم و ندیدم که عرب چنین صحبت‌هایی انجام داده باشد.

اما همکاران ما در کنفرانس مطبوعاتی حضور داشتند و عرب بحث چک ضمانت از حامی مالی را هم پیش کشیده و مدعی شده مدیریت سابق قرارداد سفت و سختی امضا نکرده.

 قرارداد با اسپانسر، قرارداد محکمی است که تمام بندها در آن قید شده. قرار بود اسپانسر، هر دو، سه ماه یک بار مبلغی را به حساب باشگاه واریز کند. تا زمانی که ما بودیم طبق برنامه این مبالغ پرداخت می‌شد اما فکر می‌کنم سه قسط از این قرارداد مانده که بعد از مدیریت من بوده. ظاهرا حامی مالی به تعهدات خود عمل نکرده، آیا من مقصر هستم؟

یعنی شما مقصر نیستید؟

 همه چیز شسته و رفته است. می‌توانید اسناد را در باشگاه ببینید.

اما چک ضمانت نگرفته‌اید و همین باعث شده تا حامی مالی به تعهدات خود عمل نکند.

 الان دقیق یادم نیست که رقم چقدر بوده اما مسوول حقوقی باشگاه پای کار حضور داشته و درگیر قرارداد بوده. حضور ذهن ندارم اما باید بپرسم چک ضمانت گرفته‌اند یا نه. البته فکر نمی‌کنم حامی مالی کاری از پیش ببرد چون قرارداد آنقدر محکم است که حامی مالی نمی‌تواند زیر آن بزند. شما در این زمینه می‌توانید از بخش حقوقی باشگاه سوال کنید.

در دوران مدیریت شما مصوبه‌ای به تصویب رسید که بخشی از پاداش به بازیکنان، کادرفنی و اعضای باشگاه برسد. این مبلغ حدود ۸ میلیارد است. به نظر شما رقم سنگین نیست؟

 اصلا سنگین نیست. این رسم در کل جهان وجود دارد. شما ببینید پرسپولیس در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و ریالی گیرش نیامد. فصل قبل اما به فینال صعود کرد و ۲ میلیون دلار پاداش گرفت. آیا نباید فرقی میان بازیکنان تیمی که به فینال رسیده و تیمی که حذف شده باشد؟ حتی با برانکو نشستی در این زمینه تشکیل دادیم و از او پرسیدیم که آیا در فوتبال جهان برای بازیکنان چنین پاداشی در نظر می‌گیرند که جواب او مثبت بود.

پاداش می‌دهند اما آنقدر نه.

 مگر چقدر پاداش داده‌ایم. سقف پاداش‌ها به نفری ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هم نمی‌رسد. بازیکنان زحمت کشیده‌اند، یکی پایش در رفته و یکی کتفش. فصل تمام شده اما آنها بازی کرده‌اند، آن هم هر ۳ روز یک بار و در شرایطی که تیم‌های دیگر استراحت می‌کردند. از مشهد به قطر رفتند و از خوزستان به امارات. آیا این بازیکنان لیاقت پاداش را نداشتند؟

تازه ما که از جیب باشگاه پاداش ندادیم. خودمان به فینال رسیدیم و پاداش دادیم. قبول دارید؟

زیاد نه چون وقتی پولی بابت موفقیت‌ها به باشگاه می‌آید، متعلق به باشگاه است. البته این را هم بگویم که بحث من بازیکنان پرسپولیس نیستند.

 یک مثال می‌زنم. شما می‌توانی داخل خانه بنشینی، خبر بگیری و بنویسی. برخی اوقات هم می‌توانید در برنامه‌ها حضور داشته باشید و اخبار بهتری به‌دست بیاورید. اگر فرقی بین فعالیت‌های شما نباشد، رشد می‌کنید؟ به نظر من که افت خواهید کرد. ما در نیمه‌نهایی اصلا فکر نمی‌کردیم که السد را ببریم. برانکو محروم بود و روی سکوها حضور داشت. کتف کامیابی‌نیا در رفته بود، محمد انصاری و حسین ماهینی مصدوم بودند و کشاله ران ربیع‌خواه کش آمده بود. کادرفنی مجبور شد از آدام همتی و احسان علوان‌زاده استفاده کند. بازی مثل یک جنگ تمام‌عیار بود و ما باید آن لحظه فکری می‌کردیم تا بازیکنان ترغیب شوند.

با تصویب پاداش‌ها به بازیکنان انگیزه دادید که السد را ببرند و به فینال برسند. همینطور است؟

 دقیقا. اگر انگیزه نمی‌دادیم خیلی‌های‌‌شان رها می‌کردند و می‌رفتند. قرارداد ۱۲ نفر تمام شده بود و دیدید که ۵ تا از آنها جدا شدند. بقیه را با زور نگه داشتیم تا آبروی‌مان نرود. حتی خود برانکو رغبتی برای ادامه کار نداشت و می‌گفت با کدام بازیکنان باید به زمین برویم؟ او می‌گفت به فکر آبروی من باشید. ما آمدیم و در هیات‌مدیره بحث پاداش‌ها را تصویب کردیم و گفتیم ماجرا این است. قرار شد اگر به فینال رفتیم و پاداش آمد، ۳۰ تا ۳۵ درصد به بازیکنان و کادرفنی تعلق بگیرد. همه جای دنیا این رقم ۵۰-۵۰ است. هیات‌مدیره گفت حق‌شان است و این پاداش را تصویب کردند. بازیکنان جانفشانی کردند، شادی آوردند و باید پاداش می‌گرفتند. یک سوال.

بفرمایید.

 کی‌دیده‌اید که مدارس کشور به خاطر فوتبال تعطیل شود؟ دانش‌آموزان برای بازی پرسپولیس تعطیل شدند و این یعنی ما نشاط را به جامعه آوردیم و فوتبال را جا انداختیم. تازه از مدیریت هم که کنار رفتم، یک پس‌گردنی به من زدند و گفتند برو.

خود شما پاداشی دریافت نکردید؟

 اگر کسی بند، تبصره و یا سندی آورد که من پول گرفته‌ام، هر چه می‌خواهید به من بگویید. نه پول گرفتم، نه حق سفر و نه پاداش. حتی یک حبه قند هم از پرسپولیس نگرفتم و البته اتومبیل شخصی‌ام هم در اختیار باشگاه بود.

در فضای مجازی حرف و حدیث پیرامون پاداش‌ها فراوان است. می‌گویند مدیر روابط‌عمومی باشگاه حدود ۱۲۳ میلیون پاداش گرفته. تأیید می‌کنید؟

 این رقم درست نیست. خیلی کمتر از این بود و البته در زمان ما هم پرداخت نشد. بحث پاداش‌ها در هیات‌مدیره تصویب شد و در اختیار کادرفنی قرار گرفت. بازیکنان، کاپیتان‌ها را انتخاب کردند تا نماینده آنها در تقسیم پاداش باشند. حتی پاداش بازیکنان به این صورت بوده که چقدر بازی کرده‌اند و چند درصد دیدارها در زمین حضور داشتند. نیروهای خدماتی، ماساژورها و بقیه اعضا هم خیلی کم پاداش گرفتند.

اتفاق خوبی که در زمان مدیریت شما رخ داد، تسویه با طلبکاران بود.

 کسی به ما پولی نداد. گفتند فقط خودت، خودت و خودت. مگر من رفتم و از طرق مختلف به باشگاه پول آوردم، کسی گفت دستت درد نکند؟ سی و خرده‌ای میلیارد بدهی که متعلق به زمان مدیریت من هم نبود، پرداخت شد و کسی هم حرفی نزد. زمان ما یک بار شنیدید که برانکو بگوید پولم را ندادید و می‌روم؟

اما حالا هر روز این خبر را می‌شنویم که اگر پول برانکو را ندهند، او از پرسپولیس جدا می‌شود.

 روز اول شعار من این بود، تا جایی که بتوانم کار کنم می‌مانم و هر وقت نتوانستم از باشگاه می‌روم. در اوج و وقتی خیلی از کارها پیش رفته بود ما را کنار گذاشتند. نایب‌قهرمان شدیم، ۵ بازیکن جدید گرفتیم و تیم را برای قهرمانی در آسیا بستیم اما گفتند شامل حال قانون بازنشسته‌ها می‌شوی و خداحافظ.

اما خیلی‌های دیگر هم شامل این قانون می‌شدند و ماندند. یکی مثل مهدی تاج.

 فکر کنم قانون را فقط برای من تصویب کردند. متأسفانه چند نماینده از مجلس با تصویب این قانون به ورزش قهرمانی خیانت کردند. باز هم مثال می‌زنم. شما هر چقدر خبره‌تر و باتجربه‌تر شوی، فعالیت بهتری انجام نمی‌دهی؟ آنها باید شاخص ارزیابی می‌گذاشتند و بیلان کاری را می‌دیدند. اگر بیلان پایین بود، اردنگی می‌زدند و مرا بیرون می‌کردند.

شما مدیر موفقی برای پرسپولیس بودید اما بخشی از سوال‌ها مربوط به زمان حضور شما است و مجبوریم که بپرسیم. چرا رقم قرارداد برانکو اینقدر بالاست؟

 بالا نیست.

یک میلیون یورو، آن‌هم بدون آپشن‌ها بالا نیست؟

 اینقدر نیست اما پاداش آسیایی هم به آن اضافه می‌شود. اگر ما قهرمان شده بودیم، ۸ میلیون دلار پاداش می‌گرفتیم. یعنی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان و ۲ برابر بودجه ما. پرسپولیس با این پول تکان می‌خورد و زندگی می‌کرد.

شما فکر می‌کنید وینفرد شفر چقدر از استقلال گرفت؟

یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار. قرارداد او هم بالاست و منکر این نمی‌شویم.

 به یک نکته هم باید اشاره کنید. برانکو چه کرد و آنها چه کردند. قرارداد برانکو ۸۰۰ هزار یورو است. او پشتکار کرد و ۳ جام متوالی برای باشگاه به‌دست آورد. همه به قرارداد برانکو انتقاد می‌کنند اما کسی نمی‌پرسد برای قهرمانی در لیگ آیا پاداشی به باشگاه تعلق می‌گیرد یا نه؟ می‌خواهم بدانم فرق پرسپولیس که قهرمان لیگ شده با تیمی که سقوط کرده چیست؟ چرا فدراسیون ‌فوتبال و سازمان‌لیگ یک ریال هم به تیم قهرمان پاداش نمی‌دهند؟

این یکی از پرسش‌هایی است که همیشه در ذهن‌مان وجود دارد. درست که قهرمانی ارزش معنوی دارد اما بحث مالی نیز باید روشن شود.

 بروید جست و جو کنید و ببینید ارزش ریالی جام‌های قهرمانی در دنیا چقدر است. یا کامل نقره است و یا برنز اصل. حالا ارزش ریالی جام‌های ما را ببینید. دست‌مان که می‌گیریم، پیچ‌هایش شل می‌شود. باید آچار به دست بگیریم و آنها را سفت کنیم. اگر در همه جای ایران بگویند هر چقدر تلاش کنی پاداش می‌گیری، باور کنید کشور آباد می‌شود. شما بروید و ببینید همایش‌هایی که در پارک‌ها و سالن‌ها می‌گیرند چه هزینه‌ای دارد. فکر نمی‌کنم کمتر از ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون باشد. بعد ما ۴۰ میلیون آدم را با حضور در فینال آسیا و کسب عنوان قهرمانی لیگ خوشحال می‌کنیم تا مشکلات اقتصادی از یادشان برود. آیا اینها ارزشی ندارد؟

ارزش دارد و شاید به همین دلیل است که هواداران پرسپولیس هنوز هم نگران جدایی برانکو و چند بازیکن دیگر پرسپولیس هستند.

 اگر ارزش داشت، ما را برای پاداش‌ها سین‌جیم نمی‌کردند. کاری می‌کنند آدم پشت دستش را داغ بگذارد که دیگر وارد ورزش نشود.

یعنی اگر پیشنهاد هم بدهند، دیگر وارد ورزش نمی‌شوید؟

 بعید است. الان باشگاه پرسپولیس از بدو تأسیس تا امروز ۶۸ میلیارد بدهی دارد. اگر باشگاه دولتی است، دولت باید این بدهی‌ها را بپردازد. اگر هم خصوصی است چرا ما را به دلیل قانون بازنشسته‌ها بیرون کردند؟ من نمی‌خواهم حرفی بزنم که تمرکز باشگاه به هم بریزد و مردم ناراحت شوند. ما رها کردیم اما آنها ما را رها نمی‌کنند.

البته بحرانی‌ترین شرایط پرسپولیس در دوره مدیریت شما بود و منطقی باشیم باید به شما حق بدهیم که ناراحت هم باشید.

 تازه کجایش را دیده‌اید. ما در دوران محرومیت با بازیکنان حرف می‌زدیم و به توافق می‌رسیدیم تا بعد از پایان محرومیت و در نیم‌فصل از آنها استفاده کنیم. عده‌ای می‌رفتند و به بازیکنان می‌گفتند مگر دیوانه‌ای به پرسپولیس بروی و ۶ ماه دور از فوتبال باشی. بازیکن را می‌ترساندند و ما هم وقتی دیدیم شرایط مساعد نیست قرارها را در دفاتر دوستان و یا خانه خودم برگزار می‌کردم. صدای توافق را هم در نمی‌آوردیم تا نقل و انتقالات تمام شود. به‌عنوان نمونه شما نمی‌دانید برای جذب ترابی چقدر کارمان سخت بود. با اینکه قرارداد او را بسته بودیم، تراکتورسازی مدعی شد که ترابی بازیکن این تیم است. شما می‌دانید چقدر سخت بود یک بازیکن ملی‌پوش را از سایپا بگیریم و او نیم‌فصل هم نتواند برای پرسپولیس بازی کند؟ اینها کارهای آسانی نبود اما خودم که نباید بگویم چه فعالیت‌هایی انجام دادم. زمان ما کمبود بازیکن بود اما حالا ترافیک بازیکن است.

به نظر شما برانکو در پرسپولیس می‌ماند یا از باشگاه جدا می‌شود؟

 بعید می‌دانم برانکو برود. امیدوارم مبلغ طلب او را تهیه کنند و بماند. باور کنید برانکو مربی باشخصیت، کاربلد و بامعرفتی است.

چطور؟

 او گاهی اوقات به ما پول هم می‌داد تا مشکلات را برطرف کنیم.

واقعا؟

 برخی اوقات در سفرها که پول کم می‌آوردیم، از برانکو می‌گرفتیم. نمونه‌اش در کرواسی و ژاپن. قبل از سفر پولی به برانکو داده بودیم اما مشکلی پیش آمد که باید سریعا هزینه می‌کردیم. پول را چند روز قبل و در کیسه تحویل برانکو داده بودیم. از او پرسیدیم پول را به کشورت نفرستادی که گفت نه. گفتیم نیازش داریم که گفت چشم. الان هم اگر مشکل برانکو را حل کنند، مطمئنم که در پرسپولیس می‌ماند و به کارش در این تیم ادامه می‌دهد.

نظر شما