شناسهٔ خبر: 33413097 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

قبرستان بقیع گنجينه تاريخ اسلام است

قبرستان بقیع، مهم‌ترين قبرستان در جهان اسلام است که بخش مهمی از تاريخ اسلام را در خود جای داده است و گنجينه تاريخ اسلام است.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهدای ایران؛ در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری قبرستان بقیع به‌عنوان مهم‌ترین قبرستان اسلام به دست وهابیان تخریب شد. روز سیاهی که بعدها به یوم‌الهدم و سند جنایت وهابیان علیه اسلام تبدیل شد.

این قبرستان، مهم‌ترین قبرستان در جهان اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده است. بقیع تنها یك گورستان نیست، بلكه گنجینه تاریخ اسلام است. قبور چهار امام معصوم شیعیان و نیز قبور همسران، دختران، برخى فرزندان، اصحاب، تابعین و عمه‌هاى پیامبر خدا (ص) و نزدیك به ۱۰ هزار نفر از شخصیت‌هاى نامدار تاریخ اسلام در آنجا واقع است.

بقیع با این همه عظمت، در عین حال غریب و مظلوم است. هر زائرى كه به مدینه مى‌رود، با اولین نگاهش به این گورستان، از شدت حزن و اندوه، اشك از دیدگانش سرازیر و بى‌اختیار سر به دیوار گذارده و بر مظلومیت اهل‌بیت پیامبر (ص) اندوهگین می‌شود. اشكى كه در درون قطرات مروارید گونه آن، بغض و خشم هدف‌دارى نهفته است كه اگر حاجى بتواند همان‌جا فریاد برمى‌آورد كه چرا با اهل‌بیت پیامبر (ص) و افتخارات اسلام این‌گونه برخورد مى‌شود؟ مردم در همه‌جاى دنیا از افتخارات ملى خود تجلیل و تمجید مى‌كنند و حتى براى سربازان گمنامشان، سنگ نشان و یادبود درست مى‌كنند، اما در بقیع حتى از گذاردن سنگى معمولى بر روى قبور آنان دریغ می‌کنند.

هر حاجى با خروج از مدینه، كوله‌بارى از غم و اندوه را بر دوش كشیده و با بازگشت به میهن خود، مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام را فریاد مى‌كند و نسل به نسل این مظلومیت به دیگران منتقل مى‌شود و به انتظار روزى به سر مى‌برند كه این شام سیه به پایان رسیده و بقیع به پایگاهى براى شناخت و گسترش فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام و اصحاب و یاران رسول‌خدا (ص) تبدیل شود.

پیشینه قبرستان بقیع به دوران قبل از اسلام مى‌رسد، لیكن در اسناد به‌روشنی مشخص نیست كه قدمت آن به چه تاریخى مربوط است و از چه زمان مردمان مدینه جنازه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاك مى‌سپرده‌اند؟

منابع تاریخى گواهى مى‌دهد كه پیش از هجرت، مردم مدینه اجساد مردگان خود را در دو گورستانِ «بنى‌حرام» و «بنى‌سالم» و گاهى نیز در منازل خود دفن مى‌كردند.

گزارش منابع تاریخى گواه آن است كه با هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان گردیده و به مرور زمان و با دفن اجساد تعدادِ زیادى از صحابه و تابعین و نیز همسران و دختران و فرزندان و اهل‌بیت رسول‌اللّه (ص)، از اهمیت ویژه‌اى برخوردار شد و رفته‌رفته گورستان‌هاى پیشین، به حالت متروكه در آمد و از میان رفت.

در روایت آمده است كه: رسول‌اللّه (ص) به دستور خداوند، كنار این قبرستان حضور مى‌یافت و به مدفونین آن سلام مى‌كرد و براى آنان از خداوند آمرزش مى‌طلبید.

بقیع تا یكصدسال پیش، دیوار و حصارى نداشت، اما اكنون با دیوارى بلند محصور گشته و از گذشته تاكنون مسلمانان از هر فرقه و مذهبى، پس از زیارت پیامبرخدا (ص) به اینجا آمده، اهل‌بیت پیامبر (ص) و دیگر آرمیدگان در این گورستان را زیارت مى‌كرده‌اند.

قبور امامان معصوم علیهم‌السلام و تعداد دیگرى از دفن‌شدگان در بقیع نیز داراى قبّه و سایبان بوده، كه در حمله وهابیان تخریب شد و هم‌اكنون این قبرستان، بدون سقف و خاكى است و تنها برخى از قبور آن با دیوارهاى سنگ‌چین‌شده مشخص و نسبت به دیگر قبرها ممتاز است.

آنچه خواندید مقدمه کتاب «تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد» تألیف حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر از آثار پژوهشکده حج و زیارت است که توسط موسسه فرهنگی و هنری مشعر در سال ۱۳۸۶ منتشرشده است.

جهت مطالعه ساير آثار پژوهشکده حج و زیارت با موضوع بقيع می‌توانید به کتابخانه ديجيتال حج مراجعه کنید.

نظر شما