شناسهٔ خبر: 33412830 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتظار مقام معظم رهبری از هنرمندان برای مقابله با توطئه‌ها/ جشن تولد ملکه انگلیس نوعی گدایی است

سید مسعود شجاعی طباطبایی اهداف برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه ام» را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» عصر امروز با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در سالن مرحوم امیرحسین فردی برگزار شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در ابتدای نشست گفت: ابتدای جنگ جهانی دوم حدود دو و نیم میلیون پوستر با عنوان «آسوده باش، من ملکه‌ام» منتشر می‌شود. تاکنون نیز این پوستر‌ها در قالب‌های مختلف در دنیا پخش شده و حتی دیروز پشت پیراهن یک جوان ایرانی این شعار را دیدم. متاسفانه خیلی‌ها نمی‌دانند این شعار استعماری است و نمود کاملی از سلطه ملکه انگلیس است.

وی افزود: تاکید ما در این نمایشگاه کاریکاتور، بر روز تولد ملکه انگلیس نیست؛ چون این اتفاق روز ملی انگلستان است. بلکه تاکید ما بر اتفاقی است که منجر به خلق رویه دوگانه و فرهنگ استعماری انگلیس شده است.

شجاعی طباطبایی اظهار کرد: مدتی است اتفاقات عجیبی را شاهد هستیم؛ به ویژه با آمدن سفیر جدید انگلستان که گویای احیای ادبیات استعماری این کشور در ایران است. او حتی در حساب توییتری سفیر انگلیس هیچگونه ابایی از ابراز حس استعماری‌اش ندارد.

وی بیان کرد: راب ماکر کار‌های عجیبی را انجام می دهد. او تحت عنوان روز بانوان از خانم‌های ایرانی برای حضور در پارتی در سفارت دعوت می‌کند و از یک طرف مراسم افطاری برگزار می‌کنند!

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه مراسم تولد ملکه انگلیس بسیار حقارت آمیز بود، گفت: انگلیسی ها به نوعی برای این مراسم کاسه گدایی دست گرفتند. گواه این حرف ایمیل‌هایی است که به علاقه مندان حضور در پارتی تولد ملکه در سفارتخانه و خبرگزاری‌ها ارسال شده است. در این ایمیل ذکر شده که علاقه‌مندان باید مبلغی را برای حضور بپردازند!

وی افزود: اگر نیم نگاهی به تاریخ استعماری انگلیس داشته باشیم، مدام در برابر مصیبت های وارده دچار آسیب شده ایم. در بحث هولوکاست ایرانی، نزدیک به نیمی از مردم ایران به دلیل حضور ارتش انگلیس جان خود را از دست دادند و هیچ زمانی از مردم ما معذرت‌خواهی نکردند و اسنادی نیز از این واقعه منتشر نشد. راب ماکر به دنبال این است که از این اتفاقات چشم‌پوشی و آن‌ها را عادی‌سازی کند.

مدیر سابق خانه کاریکاتور به برخی اتفاقات، چون ندادن ویزا به تکواندوکاران طلایی ایران در مسابقات جهانی که سبب طلا گرفتن ورزشکاران انگلیسی شد، اشاره کرد و گفت: این‌ها به شدت تلاش فرهنگی را آغاز و بنیاد بی سی را راه‌اندازی کردند و به نوعی ابزار نفوذ دولت بریتانیا از ۱۳۲۱ در ایران به حساب می‌آید. این بنیاد عنوان خیریه را یدک می‌کشد، اما این در حالی است که وزارت امور خارجه انگلستان هزینه‌های آن را تأمین می‌کند.

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری بیان کرد: به نظر می‌رسد زبان کاریکاتور که زبان تصویری بین‌المللی است، می‌تواند منتقل‌کننده رویکرد‌ها و خیلی از مواردی که مدنظر ماست باشد و این موضوعات را با چاشنی طنز مطرح کند. خوشبختانه جبهه هنرمندان انقلاب حضوری بهنگام در بزنگاه‌ها دارند.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز از هنرمندان توقع دارند تا خیلی از مواضع ایران توسط زبان هنر به جهان منتقل شود و ما نیز پیرو این موضوع هستیم.

شجاعی طباطبایی در پایان درباره آثار نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» گفت: ۴۰ اثر از ۱۷ نفر از بهترین هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

پس از اتمام نشست خبری، نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

انتهای پیام/

نظر شما