شناسهٔ خبر: 33408945 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

محمد معتمدی در نشست کنسرت خیریه

کنسرت خیریه کارکرد اجتماعی دارد/ طرح هنر برای همه باید به فستیوال تبدیل شود

خواننده موسیقی سنتی با تاکید بر این که طرح هنر برای همه باید به یک فستیوال تبدیل شود، کارکرد کنسرت های خیریه را اجتماعی خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری کنسرت خیریه  محمد معتمدی به نفع سیل‌زدگان لرستان پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۱ خرداد ماه با حضور این هنرمند و فاطمه فرید،نماینده انجمن دیده بان آزادی و توسعه  در اتاق تعاون و بازرگانی برگزار شد.

 

کنسرت خیریه محمد معتمدی توسط انجمن مردم نهاد دیده بان آزادی و توسعه روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به نفع سیل زدگان استان لرستان برگزار می‌شود.

 

در این نشست «محمد معتمدی» خواننده موسیقی سنتی درباره برگزاری کنسرت خیریه برای سیل زدگان لرستان توضیح داد: من مدت ها بود دغدغه داشتم که بخش زیادی از جامعه ما طبق آمار سال گذشته مخاطب هیچ کنسرتی نبودند و دلیل آن هم وضعیت اقتصادی بود، بخش زیادی از مردم ما کنسرت را یک کالای فرهنگی دور از دسترس می‌دانند یک خانواده با درآمد متوسط برای رفتن به یک کنسرت باید حقوق یک ماهش را خرج کند لذا عید امسال طرح «هنر برای همه» را اجرا کردیم و استقبال خوبی شد و بازخوردهای خوبی داشت، برنامه من این بود که این مدل کار را تمدید کنم، مشکلاتی سر راه بود و بزرگترین مشکل گرفتن سالن بود تا اینکه از سوی انجمن دیده بان آزادی و توسعه به ما پیشنهاد کردند بنا دارد به نفع سیل زدگان استان لرستان کنسرت خیریه برگزار کند من دیدم هدفی دارم که مردم با بهای کمترین بلیت کنسرت تهیه کند و دوستان انجمن هم برنامه برگزاری کنسرت برای مردم سیل زده را دارند برای همین آمدیم در کنار این انجمن و استارت این پروژه را زدیم. از آنجایی که هدف ما کنسرت خیریه به نفع سیل زدگان لرستان بود افراد زیادی را به این چالش دعوت کردیم و همه همکاری کردند که این کار انجام شود.

 

وی افزود: یک ارکستر بزرگ شبیه ارکستر ملی و ارکستر مجلسی را جمع کردیم و قطعاتی را برای این کنسرت آماده کردیم، امیدوارم این کنسرت اجرایی شود و هم به هدف هنری و هم اهداف اجتماعی خود برسد.آنچه دولت نمی تواند انجام دهد را هنرمندان باید انجام دهند؛  اجرای برنامه های اینچنینی در جهت تقویت روحیه ملی و وحدت بین اقوام بسیار موثر است.

 

این خواننده موسیقی درباره قانون ده درصد فروش کنسرت ها گفت: من تاکنون به مسئله اجرایی ده درصد برخورد نکرده ام، من یکی از معترضان قانون ده درصد هستم، این قانون به ضرر جریان اصیل فرهنگی ایران است. در همه جای دنیا مالیات می گیرند اما این قانون، قانون خاصی است و تمهیدی برای آن اندیشیده نشده است.

 

محمد معتمدی با بیان اینکه آنچه دولت نمی تواند انجام دهد را هنرمندان باید انجام دهند؛ اظهار کرد:  اجرای برنامه های اینچنینی در جهت تقویت روحیه ملی و وحدت بین اقوام بسیار موثر است.

 

وی درباره اعضای ارکستر کنسرت خیریه اش نیز گفت: چندی پیش در همدان با ارکستری اجرا داشتم که رهبرش آقای زندی بود. این ارکستر قطعه ها را مطابق با فواصل موسیقی ایرانی و با ربع پرده ها اجرا می کرد. این درست همان چیزی بود که سال ها انتظار داشتم، با ارکستر ملی بشنوم. مطمئن باشید که ارکستر ملی ما سال هاست که اثری در دستگاه سه گاه و ابوعطا اجرا نکرده است. علتش هم این است که نوازندگانِ این ارکستر تربیت شده مکتبی هستند که انگشت گذاری هایشان براساس فواصل موسیقی غربی است.

 

محمد معتمدی درباره اجرای کنسرت های ارزان برای مردم اظهار کرد: کنسرت «هنر برای همه» به نگاه اقتصادی کاری با شکست مطلق است که هر هنرمندی انجام نمی دهد، یک فصل کاری یک کنسرتی را  برگزار می کنیم که به حق خودت هم نمی رسید. برای بار دوم هم بخواهی کنسرت برگزار کنید نیز همه می خواهند قیمت کم باشد و هیچ مزیت اقتصادی ندارم و مزیت خاصی هم ندارد کما اینکه ما هم دچار مشکل می شویم.

 

این خواننده ابراز امیدواری کرد: امیدوارم طرح «هنر برای همه» در آینده به یک فستیوال تبدیل شود که همه مردم بتوانند به کنسرت بروند.

 

وی درباره قیمت بلیت های کنسرت برای سیل زدگان گفت:  قیمت بلیت های کنسرت 25 تا 80 هزار تومان است.

 

وی درباره انحصار در فروش بلیت کنسرت های موسیقی اظهار کرد: من با سیاست بلیت فروشی انحصاری مخالف هستم، با اینکه کلیه فروش بلیت های موسیقی  دست یک فرد خاص باشد مشکل دارم.

 

این خواننده با بیان اینکه کنسرت هایی که رویکرد خیریه دارد کارکردش توجه دادن مردم به این اتفاق است، گفت: مگر کنسرت چقدر درآمد دارد؟ در حاشیه برگزاری کنسرت های خیریه معمولا از خیرین و موسسات دعوت می شود تا کمک کنند، کارکرد این کنسرت ها بیشتر اجتماعی است.

 

نظر شما