شناسهٔ خبر: 33408424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد محمد معتمدی از نگاه امپریالیستی به موسیقی

تهران- ایرنا- محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی گفت: من فردی ضد امپریالیزم هستم بخاطر همین همیشه از حضور فرد در سایه‌ای که در عرصه موسیقی ایران بدون هیچ سمت دولتی دارای قدرتی فراتر از وزیر ارشاد و تمام مدیران دولتی است انتقاد کرده‌ام.

صاحب‌خبر -

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی روز سه شنبه ۲۱ خرداد ماه در سالن جلسات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نشستی با حضور اصحاب رسانه درباره جزئیات تازه‌ترین کنسرت خود که به نیت کمک به سیل زدگان استان لرستان به گفت و گو پرداخت. این کنسرت خیریه به همت انجمن مردم نهاد دیده‌بان آزادی و توسعه برگزار خواهد شد.

در ابتدا «فاطمه فرید» نماینده انجمن مردم نهاد «دیده‌بان آزادی و توسعه» از فعالیت‌های این انجمن پس از حادثه ناگوار سیل استان لرستان خبر داد و افزود: مجموعه ما به عنوان یک انجمن مردم نهاد فعالیت‌هایی را در جهت حمایت از سیل‌زدگان انجام داد. این در حالی است که پس از این کارها تصمیم گرفتیم کنسرت‌های خیریه‌ای را به نفع سیل زدگان برگزار کنیم. بر این اساس قرار است عوائد فروش بلیت کنسرت پیش رو در اختیار شهروندان لرستانی به ویژه معلولان تعلق گیرد.

در ادامه محمد معتمدی درباره فعالیت‌های اخیر خود و کنسرت خیریه پیش رو گفت: بسیاری از مردم به دلیل شرایط دشوار اقتصادی نمی‌توانند مخاطب کنسرت‌های موسیقی باشند و کنسرت را به عنوان کالایی دور از دست می‌دانند.

به همین دلیل بود که در نوروز امسال طرح «هنر برای همه» را با برگزاری کنسرت آغاز کردیم و خوشبختانه با بازخورد خوبی هم روبرو شدیم.

این هنرمند افزود: قصد داشتم که این طرح را در تابستان هم ادامه دهم اما با حادثه ناگوار سیل استان لرستان و سایر مناطق و پیشنهاد انجمن مردم نهاد دیده‌بان آزادی و توسعه مبنی بر برگزاری کنسرت به نفع سیل‌زدگان استان لرستان دیدم این نیت خیر با هدف من در طرح هنر برای همه منافاتی ندارد پس با پذیرش این پیشنهاد مقدمات این کنسرت را فراهم کردیم.

این خواننده در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه برگزاری کنسرت در حوزه اجرای قطعات گفت: چند وقت پیش کنسرتی را در همدان با رهبری هنرمندی به نام زندی برگزار کردم که این ارکستر دارای ویژگی‌هایی از جمله اجرای آثار ربع پرده بود که برای من بسیار جالب توجه بود. به همین جهت از او دعوت کردم تا در کنسرت‌های پیش رو همراه من باشد تا ما بتوانیم آثاری را در این حوزه اجرا کنیم. کما اینکه در همین زمینه ما شاهد کمترین اجرا در حوزه ربع پرده‌ها توسط ارکسترهای بزرگ بودیم که دیگر به دل من به عنوان یک خواننده نمی‌نشیند.

معتمدی در جواب این سوال که در اجرای پروژه‌هایی این چنینی آیا به دنبال اهدافی نظیر مطرح کردن خود نیز هست گفت: اگر بر اساس واقعیت‌های موجود بخواهیم نگاه کنیم کاری که من انجام می‌دهم یعنی چند شکست مطلق. شکست اول شکست اقتصادی است؛ منظورم از دست دادن یک فصل کاری برای برگزاری کنسرت است چون با کنسرت‌های ارزان قیمت از نظر اقتصادی فرصت برگزاری کنسرت‌های دیگر از بین می‌برد.

وی افزود: دلیل دیگری که می‌توانم در این حوزه به آن اشاره کنم بحث قیمت بلیت کنسرت‌های ما در این طرح است که به دلیل قیمت پایین مزیت اقتصادی ندارد. در حوزه مزیت‌های اجتماعی نیز این کنسرت‌ها به من امتیاز خاصی نمی‌دهد که بر اساس آن بتوانم از حمایت و امتیازات نهادهای خاصی استفاده کنم.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی در باره اداعاهای اخیر خود در فضای مجازی درباره «فرد در سایه موسیقی» یا همان «سلطان کنسرت»، با انتقاد از تأثیر این فرد مشخص بر جریان موسیقی ایران به ویژه حوزه بلیت فروشی کنسرت‌ها تصریح کرد: اگر همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دولتی‌ها در یک جا جمع شوند به اندازه این شخص خاص در حوزه موسیقی کشورمان تأثیر ندارند. این همان انتقاداتی است که من همیشه در حوزه انحصارطلبی به آن اشاره داشته و در پست اینستاگرامی خود نیز درباره آن توضیح دادم. از این جهت تلاش کردم تا در حوزه فروش بلیت نیز از سامانه دیگری استفاده کنم. من به هیچ عنوان اهل دادگاه و درگیرهای حقوقی نیستم به همین جهت نمی‌توانم از این شخص نام ببرم. اما همواره گفته‌ام که چنین شرایطی اصلاً درست نیست. من ذاتاً ضد رفتارهای امپریالیستی هستم.

کنسرت خیریه محمد معتمدی در قالب طرح «هنر برای همه» توسط انجمن مردم نهاد دیده‌بان آزادی و توسعه روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه با اجرای قطعات منتخب این خواننده از جله «آرام من»، «لحظه گرگ و میش»، «تختی»، «کویر»، «سیانور» در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به نفع سیل زدگان استان لرستان برگزار می‌شود.

فراهنگ** ۹۴۹۴** ۹۰۵۳

برچسب‌ها:

نظر شما