شناسهٔ خبر: 33407631 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش عضو هیات مدیره خانه تئاتر به تیراندازی در محدوده تئاتر شهر

ایرج راد: هنرمندان برای رفتن به تئاتر شهر امنیت ندارند

رئیس هیات مدیره خانه تئاتر از دغدغه‌ای می‌گوید که سال‌هاست برای ناامنی فضای اطراف تئاتر شهر در میان اهالی تئاتر وجود دارد. ایرج راد تاکید می‌کند باید حرمت هنرمندان و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی حفظ شود و علاوه بر آن برای رفت و آمد به تئاتر شهر امنیت داشته باشند.

صاحب‌خبر -

فاطمه پاقلعه‌نژاد: اتفاقی که یکشنبه‌شب در حاشیه تئاتر شهر رخ داد، اولین اتفاق از این دست نبود. سال‌هاست وضعیت محدوده پارک دانشجو و تئاتر شهر باعث انتقاد اهالی تئاتر و هنرمندان این عرصه شده است. صبح امروز هم اعضای هیات‌مدیره خانه تئاتر با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران خواهان اقدام این نهاد برای بهینه‌سازی فضای اطراف تئاتر شهر شدند. فضایی که ایرج راد درباره‌اش می‌گوید: سال‌هاست اهالی تئاتر این دغدغه را دارند و ما فضای اطراف تئاتر شهر را با این تعداد معتادی که آن اطراف حضور دارند اصلا مناسب یک فضای فرهنگی نمی‌بینیم. 

ایرج راد در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره اهمیت تئاتر شهر به عنوان یک مکان فرهنگی می‌گوید: «تئاتر شهر را شاید بتوان تنها تئاتر نام‌آور شهر تهران دانست. حتما باید اطراف آن به صورتی باشد که ایمنی و امنیت برای افراد فرهنگی، دانشجویان هنر و هنرمندانی که هر روز به آنجا رفت و آمد دارند مناسب باشد.»

علاوه بر تعداد زیاد افراد معتاد در این محدوده، یکی دیگر از مشکلاتی که اطراف تئاتر شهر وجود دارد و سال‌هاست اهالی این حوزه به آن اعتراض دارند، بساط دست‌فروشانی است که هم شکل نامناسبی برای این محدوده به وجود می‌آورند و هم شلوغی متعاقب حضور این افراد ناامنی را در اطراف این مکان فرهنگی کشور بیشتر می‌کند.

ایرج راد درباره این موضوع با بیان اینکه این محدوده باید شکل فرهنگی داشته باشد می‌گوید: «همانطور که در خیلی از مکان‌ها از نظر جایگاهی که دارند اجازه ورود افرادی از این دست داده نمی‌شود، تئاتر شهر هم باید به همین صورت باشد. آیا مثلا جلوی وزارتخانه مگر اجازه دست‌فروشی می‌دهند؟ یا مگر کسی در پیاده‌روی جلوی دانشگاه تهران بساط خرید و فروش راه می‌اندازد؟ حتی برای فروش کتاب هم در سوی دیگر خیابان بساط می‌کنند نه درست جلوی در دانشگاه.»

وی ادامه می‌دهد: «تمام اینها در کنار هم باعث شده هنرمندان امنیتی را که می‌خواهند، نداشته باشند. ما در حقیقت خواهان فضای امنی هستیم که اهالی هنر بتوانند با احساس آرامش و امنیت رفت و آمد کنند.»

ایرج راد با تاکید بر این نکته که مسائلی از این قبیل در شان تئاتر شهر نیست، اضافه می‌کند: «منظورم از امنیت حفظ حرمت چنین مکان‌هایی است. وقتی بی‌حرمتی می‌شود و افراد ناباب از معتاد گرفته تا کسانی که هر خطایی انجام می‌دهند و حتی اسلحه می‌کشند، حرمت تئاتر شهر از بین می‌رود.»

در روزهای گذشته یکی از راهکارهایی که درباره اتفاق تیراندازی در محوطه تئاتر شهر داده شد، این بود که اطراف بنای تئاتر شهر برای امنیت بیشتر هنرمندان و کسانی که آنجا رفت و آمد دارند حفاظ کشیده شود. نظری که به نظر می‌رسد ممکن است حتی معماری این بنا را هم تحت‌الشعاع قرار بدهد. ایرج راد دراین‌باره می‌گوید: «هر کاری که در این زمینه قرار است انجام شود باید منطبق با وضعیت معماری تئاتر شهر باشد. باید راهکاری اندیشیده شود تا محوطه‌ای که مربوط به تئاتر شهر است فضایی باشد که کاملا برای مسائل فرهنگی و هنری آماده باشد. به هر حال آنجا تماشاگر تئاتر، هنرمندان، دانشجویان و ... رفت‌وآمد می‌کنند. در هر سالن ممکن است نمایشی اجرا شود که مخاطبان خاص خودش را دارد و قبل و بعد از نمایش تماشاگران بخواهند ساعتی در محدوده حضور داشته باشند. منظورم این است که محدوده آنجا باید محدوده‌ای مناسب کارهای فرهنگی باشد.»

رییس هیات مدیره خانه تئاتر در پایان با اشاره به این نکته که این دغدغه خیلی وقت است در میان اهالی تئاتر وجود دارد گفت: «ما خیلی وقت است فضای اطراف تئاتر شهر را مساعد و مناسب نمی‌بینیم. با حضور معتادهایی که در آن فضا رفت‌وآمد دارند باید فکری برای این محیط انجام شود.»

۲۵۸۲۵۸

نظر شما