شناسهٔ خبر: 33403929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

طرح زوج و فرد از اول تیرماه حذف شد! / جزییات قوانین جدید!

صاحب‌خبر -
 شمارش معکوس برای حذف طرح ۱۴ ساله زوج و فرد آغاز شده ولی علیرغم اعلام شهرداری برای آغاز اجرای طرح جدید، پلیس آن را تأیید نکرده است.
 
به گزارش روز نو ، شمارش معکوس برای اجرای طرح جدید ترافیک در پایتخت آغاز شد. طرح کاهش آلودگی هوا که در شورای شهر و شورای عالی ترافیک تصویب شده از ابتدای تابستان قرار است اجرا شود اما شنیده‌ها و شواهد حکایت از اختلاف پلیس و شهرداری در این زمینه دارد.
علیرغم روشن نبودن موضع دقیق و روشن پلیس، مسؤولان شهری اعلام کرده‌اند این طرح قطعاً اجرایی می‌شود. عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده ها و طرح‌های ترافیک ، اظهار داشت: بدون تردید این طرح از یکم تیر اجرا خواهد شد.
 
 
عمار سعیدیان فر
 
اجرای طرح نیازمند تأییدیه مجدد نیست
وی افزود: این طرح بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران و شورای اسلامی شهر تهران لازم الاجراست و دستگاه‌های مختلف همچون وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی و ...در مصوبه شورای ترافیک شهر تهران این موضوع را تأیید کرده‌اند و نیازمند تایید مجدد نهادهای مسئول نیست.
مدیر واحد ساماندهی محدوده ها و طرح های ترافیک ادامه داد: رانندگان تهرانی برای استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل و رانندگان شهرستان‌ها برای استفاده از ۱۵ روز تردد رایگان در این محدوده باید در سامانه «تهران من» ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام از اول تیرماه، در محدوده کنترل آلودگی هوا جریمه خواهند شد.
سعیدیان فر با بیان اینکه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای اجرای طرح کنترل آلودگی هوا تهیه شده است، گفت: این طرح بدون هیچ گونه تغییر زمانی از ابتدای تابستان اجرا خواهد شد.
خداحافظی طرح زوج یا فرد از پایتخت
محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران نیز در ارتباط با این موضوع اظهارداشت: از ابتدای تیرماه ۹۸ طرح «زوج یا فرد» حذف خواهد شد و به‌جای آن، طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.
وی با تاکید بر پایان اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت اظهار داشت: در طرح مذکور، خودروهای پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز(و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند به‌طوری‌که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفا تعداد روزهای ورود است.
 
محسن پورسیدآقایی
معاون شهردار تهران بر ضرورت ثبت‌نام خودروها در سامانه‌ی «تهران من» تاکید کرد و گفت: تمامی دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند باید پیش از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند تا بتوانند از 20 روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا بهره‌مند شوند.
به گفته پورسیدآقایی عوارض تردد در محدوده «کنترل آلودگی هوا» در روزهای فراتر از تعداد مجاز( 20 روز )، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است.
هدف اجرای طرح جدید درآمدزایی نبود
شهرداری در سال گذشته طرح جدید ترافیک را اجرا کرد. برخی از کارشناسان پس از اجرای تغییر در طرح جدید اعلام کردند که این موضوع به دلیل ایجاد درآمد برای شهرداری انجام شده است ولی این مسأله توسط مدیران شهری تکذیب شد به طوری که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در ارتباط با تغییر در طرح ترافیک اظهارداشت: برخلاف آنچه برخی مطرح کرده‌اند هدف اصلی از اجرای طرح ترافیک، درآمدزایی نبوده است. درآمد طرح ترافیک و زوج یا فرد سال گذشته، 295 میلیارد تومان بود درحالی‌که سال قبل از آن 345 میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: بنابراین مشخصا درآمد ما کاهش پیدا کرده است ولی این کاهش درآمد برای ما شیرین بود چراکه منجر به کاهش ترافیک در شهر شد و با مکانیزمی که طراحی کردیم، ‌افراد ترددهای خود را مدیریت کردند و سعی کردند در ساعت‌های خلوت تردد کرده یا اصلاً تردد نکنند.
تهران حساسیت دارد
اجرای طرح جدی اما و اگرهای فراوانی به همراه داشته است و برخی از کارشناسان و مسئولان با اجرای آن چندان موافق نبوده‌اند در این میان سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره طرح ترافیک جدید اظهارداشت: کلیات این طرح از سوی شهرداری تهران به پلیس راهور ناجا ارسال شده البته شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب و در انتظار تأیید پلیس راهور ناجا هستند؛ چرا که پایتخت حساسیت خود را دارد.
 
هادیانفر
حالا کمتر از دو هفته به اجرای طرح جدید در پایتخت باقی مانده و شمارش معکوس برای طرح جدید آغاز شده است. شهروندان تهرانی سال پیش بر سر موضوع اخذ عوارض ورود خلاف پلاک خودروهایشان به محدوده زوج یا فرد با حواشی همراه شدند که هنوز ماجرای آن به اتمام نرسیده و بر سر این قضیه که هم پلیس آنها را جریمه و هم شهرداری از آنها عوارض اخذ کرد، پرونده‌ای در قوه قضائیه باز شد و هنوز مشخص نیست که رأی صادره منجر به بازگشت عوارض به جیب مردم خواهد شد یا خیر.
حالا به نظر می‌رسد بار دیگرپلیس و شهرداری به نقطه نظر واحدی در خصوص اجرایی یک طرح ترافیکی نرسیده‌اند. ضرورت دارد مسئولان هر چه زودتر به توافقی برسند و مردم را تا قبل از شروع تابستان از سردرگمی‌های طرح جدید در پایتخت نجات دهند

نظر شما