شناسهٔ خبر: 33402626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بانک ورزش | لینک خبر

توهم توهين/ غرور و غيرت، فقط مال ماست!

صاحب‌خبر -

بانك ورزش- رسول بهروش

قبل از بازی دوستانه کره‌جنوبی و ایران، یک شبکه کره‌ای کلیپی کوتاه از گل‌های سون هيونگ مين پخش كرده و البته تصاویر معدودی از وقت‌كشي بازيكنان ايراني و مشت حواله كردن كارلوس كي‌روش را هم در آن گنجانده است. مطابق انتظار اما این ویدیو در ایران خیلی سر و صدا کرد و عده زیادی آن را مصداق توهین دانستند. اعتراض‌ها آنقدر زیاد شد که عذرخواهی رسمی شرکت سازنده را به دنبال آورد؛ لابد یک موفقیت ملی دیگر برای مرز پرگهر!

کلا ملت عجیبی هستیم ما؛ در برخورد با دیگران هیچ خط قرمزی نمي‌شناسيم، اما تا به خودمان بگویند بالای چشمت ابروست، سینه چاک می‌دهیم و زمین و زمان را به هم می‌دوزیم. هزار سال است که با یک کلیشه کلی مبتذل می‌گوییم: «همه عرب‌ها ضد فوتبال بازی می‌کنند» اما کافی است یک شرکت کره‌ای سه ثانیه از تمارض بازیکن ما را به تصوير بكشد تا خون آریایی‌مان به جوش بیاید. خودمان آنقدر گل خداداد به استرالیا را نشان دادیم که رنگ و روی فیلم رفت؛ در نقطه مقابل اما همیشه تصویر استراليايي‌ها را به همان دیوانه‌ای محدود کرده‌ایم که تور دروازه ايران را پاره کرد. البته که این کارها برای ما مجاز است، اما کره‌ای‌ها اگر می‌خواهند برای بازی با ایران کلیپ بسازند، لابد باید گل رضا قوچان‌نژاد در اولسان را پخش کنند! داخل کشور در هر بازی لیگی صد نفر لت‌وپار می‌شوند، ماشین خبرنگاران را به آتش می‌کشند و با تیغ موکت‌بری چشم پدر یک دختر سه ساله را در مي‌آورند، بعد وقتی یکی مثل کوبیاک لهستانی پیدا می‌شود و می‌گوید: «مردم ایران آنقدرها هم ميهمان‌نواز و خونگرم نيستند» قیامت به پا می‌کنیم که به ما توهین شد. جالب است که همین بازیکن سه سال پیش در صفحه‌اش سی‌هزار کامنت فحش از مردم همیشه در صحنه ایران نوش‌جان کرده، اما امروز انتظار داریم جواب‌مان را با عزت و احترام بدهد.

دو سال پیش سردار آزمون در میکس‌زون آزادی سیخ جلوی خبرنگاران بین‌المللی ایستاد و گفت: «قطری‌ها غیرت ندارند.» همين ديشب عبدالله ويسي در تلويزيون با لحني تحقيرآميز فرمود: «حتي اگر يك افغاني را هم سرمربي تيم ملي كنند، من حامي او هستم.» اينها اما اشكالي ندارد. از قرار معلوم غیرت و غرور ملي فقط در انحصار ماست؛ ما که حق داریم پرچم آتش بزنيم، لقب‌هاي زشت بدهيم و در سينما و تلويزيون ركيك‌ترين شوخي‌ها را با مردم تايلند انجام بدهيم. البته كه بقيه مردم دنيا فقط وظيفه دارند تا زانو جلوي ما خم شوند. همين!

نظر شما