شناسهٔ خبر: 33399849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

آمریکا پرواز خلبانان ترکیه‌ای با جنگنده اف-۳۵ را ممنوع کرد

آمریکا آموزش و پرواز خلبانان ترکیه‌ای با جنگنده اف -۳۵ را به طور رسمی ممنوع اعلام کرد.

صاحب‌خبر -
صراط:

آمریکا آموزش و پرواز خلبانان ترکیه‌ای با جنگنده اف -۳۵ را به طور رسمی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، در ادامه تنش میان ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه، «مایک آندریوس» سخنگوی پنتاگون از ممنوعیت آموزش و پرواز خلبانان ترکیه‌ای با جنگنده‌های اف -۳۵ خبر داده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده که کشورش کاهش مشارکت ترکیه در برنامه اف -۳۵ را عملی خواهد کرد.

در حال حاضر آمریکا مشغول آموزش ۴ خلبان، ۲ مربی و ۲۰ تعمیرکار ترکیه‌ای برای کار با اف ۳۵ است که این گروه بعد از این امکان دریافت دوره‌های آموزشی اف ۳۵ از آمریکا را نخواهند داشت.

این اقدام وزارت دفاع آمریکا در واکنش به خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه از روسیه صورت می‌گیرد که با ناخرسندی رهبران واشنگتن روبرو شده است.

دو روز پیش از این نیز، «اِلِن لُرد»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور پشتیبانی و فناوری، اعلام کرده بود که ترکیه تا پایان ماه ژوئیه (مطابق هشتم مرداد) مهلت دارد که از خرید سامانه روسی اس – ۴۰۰ اعلام انصراف کند.

به گفته معاون وزیر دفاع آمریکا، در صورتی که ترکیه در مهلت یادشده اقدام به انصراف نکند امکان خرید جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکایی را نخواهد داشت و خلبانان ترکیه‌ای نیز که برای آموزش پرواز با این جنگنده‌ها به آمریکا آمده‌اند اخراج خواهند شد.

قرارداد فروش سیستم سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه در سال ۲۰۱۷، امضا شد که بلا فاصله باعث ایجاد تنش دیپلماتیک میان آنکارا و واشنگتن گردید. آمریکا از ترکیه خواسته است تا از خرید سامانه‌های روسی صرف نظر کند و از سیستم دفاع هوایی پاتریوت امریکایی استفاده کند، اما ترکیه با این پیشنهادات آمریکا مخالفت کرده و خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه را نهایی شده عنوان نموده است.

آمریکا گفته است ترکیه نباید همزمان جنگنده اف ۳۵ آمریکا و سیستم اس ۴۰۰ روسیه را در اختیار داشته باشد و آنکارا باید بین این دو یکی را انتخاب کند.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس ۴۰۰ "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده‌های شکاری، موشک‌های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک‌های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته توسط شرکت تسلیحاتی روسیه ساخته شده و پیش از ترکیه چین نیز سفارش خرید این سامانه را به روسیه داده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما