شناسهٔ خبر: 33389991 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

«تابناک» زوایای مختلف حمله رسانه‌ای رئیس فوتبال به وزارت ورزش را بررسی می‌کند؛

پشت پرده دور تازه اختلاف‌های فدراسیون فوتبال با دولت، ده ماه مانده به پایان کار تاج / تاکتیک انتخاباتی، ترفند بودجه‌ای یا واکنش به دخالت در غائله فینال جام حذفی؟!

به نظر می‌رسد تاج در سفر اخیر به پاریس و حضور در کنگره فیفا و دیدار با سران فوتبال دنیا، نوعی «دوپینگ قدرت» کرده باشد و حالا آمادگی مقابله همزمان با مجلس و دولت را یافته است. این تقابل می‌تواند تاکتیکی حساب شده در فاصله کمتر از یک سال تا پایان دوره چهارساله او در فدراسیون فوتبال باشد؛ دوره‌ای که می‌گویند شاید بار دوم نداشته باشد و همین زمزمه، ضرورت یک خاکریز مقابل دخالت‌ها را برای تاج ضروری کرده

صاحب‌خبر -

جملات پرمعنا و جهت دار دیروز مهدی تاج در نشست خبری نشان می داد، رئیس از فرنگ برگشته فوتبال ایران، زمان کافی برای اتخاذ تاکتیک مقابل پاتک های اخیر وزارت ورزش را داشته است. تاج با تبعیت از تاکتیک «بهترین دفاع، حمله است» از همین حالا خود را برای توجیه اتفاقات فینال جام حذفی در فولاد آره نای اهواز مهیا کرده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ فقط نگاهی به این جملات بیندازید: «شاید پشت انتقادات روزنامه ورزشی دولت از فدراسیون، هماهنگی هایی باشد!»، «دولت دست از سر فوتبال بردارد»، «مدیران بازنشسته سازمان لیگ اگر خودشان صلاح بدانند، استعفا می دهند»، «فتاحی مدیر میدانی فدراسیون است و تقصیری در ماجرای فینال نداشته»، «عملکرد فدراسیون فوتبال از برخی نهاد‌های دولتی بهتر بوده»، «مازیار ناظمی چه کاره است که ...» این همه جمله تهاجمی از تاج در یک گفت و گوی یک نیم ساعته علیه وزارت ورزشی ها سابقه نداشته است. همین مواضع باعث شعله ور شدن مجدد آتش اختلاف فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش شده است.

پشت پرده دور تازه اختلاف‌های فدراسیون فوتبال و دولت/ تاکتیک انتخاباتی، ترفند بودجه‌ای یا واکنش به دخالت در غائله فینال جام حذفی

نادیده گرفتن مخارج سنگین فدراسیون فوتبال در تقسیم بودجه فدراسیون ها

در همین حال شنیده می شود، تقسیم بودجه بین فدراسیون ها از سوی کمیته ملی المپیک در هفته های اخیر و نارضایتی فدراسیون فوتبال از حمایت مالی این نهاد دولتی متولی ورزش، باعث جملات تند تاج شده است. یک روز پس از این حرف ها، کمیته ملی المپیک، انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم ملی امید را به رسمیت نشناخت و رسما مخالفت خود را با این انتخاب فدراسیون فوتبال اعلام کرد ه است و گفته که آن‌ها و وزارت ورزش در جریان این موضوع نبودند.

بی پولی دلیل روی آوردن تاج به مربیان درجه سه و جوان

در همین حال کارشناسان داخلی نیز این انتخاب را متناسب با کارنامه مجیدی نمی دانند و این پست را برای او بسیار زودتر از تجربیاتش ارزیابی می کنند. تاج هم به شدت اصرار دارد که مجیدی در چهل و دو سالگی شایستگی و پختگی لازم برای این سمت را دارد.

در همین حال، رد پیشنهاد فدراسیون فوتبال از سوی مربیانی چون یحیی گل محمدی، امیر قلعه نویی، افشین قطبی، مهدی مهدوی کیا، علی دایی، جواد نکونام و ... باعث شد تا گزینه هایی نظیر عبدالله ویسی، خداداد عزیزی، استیلی و مربیانی از این دست مطرح شوند که در این مسیر، انتخاب مجیدی می تواند بار فشار هواداران استقلال بر فدراسیون فوتبال و جانبداری از رنگی خاص را کاهش دهد.

گویا پیشنهاد مالی بسیار ناچیز فدراسیون در مقایسه با مربیان خارجی یا ایرانی های صاحب تیم، به خاطر اوضاع وخیم اقتصادی و موجودی حسابش، دلیل اول ناکامی در مذاکرات بوده است.

تاج دیروز به صراحت از خزانه خالی فدراسیون برای پرداخت قسط اول دستمزد ویلموتس خبر داد؛ این خبر طعنه ای به وزارت ورزشی ها بود که به شدت اصرار بر اخراج کارلوس کی روش داشتند و برای امضای قرارداد جانشین اش لحظه شماری می کردند و کلی هم روی گزینه بلژیکی تاج، مانور دادند؛ اما وقت پول دادن و کمک ارزی و مالی که رسید، جا زدند و اثری از آن شور و شعف پس از جام ملت ها و خداحافظی مرد پرتغالی نیست. تاج خیلی زود دریافت که نباید برای پرداخت اقساط ویلموتس روی مشارکت دولتی حسابی باز کنند. تکرار همان تجربه پیش از جام ملتها اما با این تفاوت که این بار پای کی روش وسط نیست که بهانه مخالفت با او را داشته باشند.

چرا بدون انتخاب یک مربی شایسته، کرانچار اخراج شد؟

در همین حال عده ای هم این انتقاد را به فدراسیون وارد می دانند که چگونه بدون توافق با گزینه ای مناسب، کرانچار را اخراج کرده است؟ به هر حال آتش اختلافات بار دیگر بالا گرفته و ساکنان ساختمان سئول جنوبی (فدراسیون فوتبال) با ساکنان خیابان سئول شمالی (وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک) وارد چالشی جدید شده‌اند. این چالش در فاصله یک سال تا پایان دوره ۴ ساله تاج و برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ایجاد شده و باید دید آیا چنین آتشی از سوی مدیران ارشد فدراسیون با برنامه قبلی شعله کشیده است یا اختلافات باقی مانده از زمان غائله بازنشستگی رئیس فدراسیون و چندین عضو هیأت رئیسه هنوز پابرجا مانده است؟

پشت پرده دور تازه اختلاف‌های فدراسیون فوتبال و دولت/ تاکتیک انتخاباتی، ترفند بودجه‌ای یا واکنش به دخالت در غائله فینال جام حذفی

فشار مجدد برای استعفای بازنشسته های بی کفایت

در هفته های اخیر برخی زمزمه ها مبنی بر فشار نهادهای حکومتی و دولتی برای استعفای مدیران بازنشسته باقی مانده در برخی پست های کلیدی فوتبال به گوش می رسد. مهمترین آنها به موضوع احضار حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال و عبدالکریم طالقانی رئیس هیأت فوتبال خوزستان بعد از افتضاح فینال جام حذفی در اهواز به کمیته اخلاق برمی گردد. هنوز مشخص نیست آیا این دو مدیر برای ادای توضیحات به کمیته اخلاق رفته اند و به قاضی تورک جواب داده اند یا خیر ؟ اما هر دوی این نفرات این موضوع را بی ربط با اختیارات تورک قلمداد کردند تا اصطکاک داخلی در فدراسیون فوتبال شدت بگیرد.

خشم تاج از نحوه ورود وزیر ورزش به ماجرای فینال اهواز

نحوه ورود وزارت ورزش و جوانان به ماجرای فینال جام حذفی بین پرسپولیس و داماش و صدور حکم فوری از سوی کمیته اخلاق مبنی بر عزل فتاحی مسئول برگزاری مسابقات، ضربه ای بر اعتبار و استقلال فدراسیون فوتبال بود که به نظر می رسد تاج را برافروخته است. تاج که در آن روزها در سفر پاریس بود و همین موضوع هم روی آنتن زنده تلویزیون گفته شد، فشار افکارعمومی را هم روی دوش خود لمس کرده است. او دیروز از آن اتفاقات عذرخواهی کرد اما ماجرا را به ضعف در بودجه و در نتیجه نداشتن زیرساخت های فروش بلیت الکترونیکی ربط داد.

تاج دیروز در مواجهه با سوال خبرنگاری مبنی بر هماهنگی وزارت ورزش با کمیته اخلاق بر سر ماجرای برکناری فوری یک مدیر فدراسیون، صراحتا با این تصمیم مخالفت کرد و با دفاع از عملکرد فتاحی نشان داد که قرار نیست این مدیر جنجالی را کنار بگذارد. تاج او را بی تقصیر دانست تا صراحتا با سئول نشینان باب مخالفت را باز کرده باشد.

حمله به یک نماینده مجلس و توییت های ضد تاج!

مهدی تاج دیروز تنها با وزارت ورزش و کمیته المپیک گلاویز نشده و جهت توپخانه اش را سمت مجلس شورای اسلامی و شخص احسان قاضی زاده هاشمی کج کرد تا نشان دهد از سرشاخ شدن با این نماینده منتقد مجلس هم ابایی ندارد.

قاضی زاده که بلافاصله بعد از اتفاقات فینال جام حذفی توییت بسیار تندی در حساب اختصاصی اش، علیه مدیریت تاج منتشر کرده بود، بی پاسخ نماند. به نظر می رسد تاج با سفر اخیر به پاریس و حضور در کنگره فیفا، نوعی «دوپینگ قدرت» کرده باشد و حالا آمادگی مقابله همزمان با مجلس و دولت را پیدا کرده است. این می تواند تاکتیکی حساب شده در فاصله کمتر از یک سال تا پایان دوره چهارساله او در فدراسیون فوتبال باشد، دوره ای که می گویند شاید بار دوم نداشته باشد.

شاید تاج می داند که طی چندماه باقی مانده تا مجمع انتخاباتی فدراسیون با فشارهای تازه ای از سوی مجلس و دولت برای کنار رفتن از صحنه قدرت در فوتبال مواجه خواهد شد و از حالا سعی می کند خاکریزش برای دفع حملات بیرونی را مستحکم کند.

نویسنده: مجید کوهستانی

پشت پرده دور تازه اختلاف‌های فدراسیون فوتبال و دولت/ تاکتیک انتخاباتی، ترفند بودجه‌ای یا واکنش به دخالت در غائله فینال جام حذفی

نظر شما