شناسهٔ خبر: 33387030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روایت سردار همدانی از اثرات عزل بنی‌صدر در جبهه‌های جنگ

71533

شهید سردار حسین همدانی، در بخشی از خاطرات خود درباره نتایج عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا می‌گوید: ما تا دیروز در سنگرهای خودمان مخفی شده بودیم و بعثی‌ها به ما شلیک می‌کردند و منتظر بودیم که یک عراقی از سنگرش بیرون بیاید تا ما هم به او شلیک کنیم، اما از زمان عزل بنی‌صدر از سنگرهایمان بیرون آمدیم و حملات خود را آغاز کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰، امام خمینی (ره) طی حکمی ابوالحسن بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کردند. در این حکم آمده بود: «آقای ابوالحسن بنی‏‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح برکنار شده‏‌اند.»

با عزل بنی‌صدر، تحول بزرگی در جبهه‌ها پدیدار شد که اولین نتیجه آن، وحدت ارتش و سپاه بود. سردار شهید حاج حسین همدانی، در بخشی از خاطرات خود  درباره نتایج عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا می‌گوید: وقتی بنی‌صدر عزل شد وضعیت جبهه‌ها تغییر کرد و بین ارتش و سپاه یک وحدتی به‌وجود آمد، یعنی فرمانده سپاه محسن رضایی و فرمانده‌ ارتش علی صیاد شیرازی، شروع به همکاری کردند.

صیاد شیرازی از ضربه‌خورده‌های بنی‌صدر بود زیرا بنی‌صدر او را خلع درجه و برکنار کرده بود. سپاه همدان به ‌طرفداری از صیاد شیرازی اعلامیه‌ای تحت عنوان «افسرحزب‌الهی» صادر کرد که در کل کشور پخش شد. لذا با وحدتی که بین علی صیادشیرازی و محسن رضایی به‌وجود آمد، عملیات‌ مشترک سپاه و ارتش شروع شد؛ حصر آبادان شکسته شد و عملیات‌ بستان، سوسنگر، الله‌اکبر و همچنین عملیات یازده شهریور شهید رجائی و باهنر، بازی‌دراز، مطلع‌الفجر و عملیات‌ متعدد دیگر و حضرت رسول الله(ص) را داشتیم که حاج احمد متوسلیان انجام داد، و بیش از هشتاد-نود درصد آنها موفق بودند و به اهدافشان رسیدند.

در یک جمع‌بندی این موفقیت‌ها به فرماندهان و رزمندگان جرأت داد که طراحی عملیات‌ بزرگ را در دستور کار قرار دهند و تهاجم گسترده خود را آغاز نمایند. تا دیروز در سنگرهای خودمان مخفی شده بودیم و آنها [بعثی‌ها] به ما شلیک می‌کردند و منتظر بودیم که یک عراقی از سنگرش بیرون بیاید تا ما هم به او شلیک کنیم، اما از این زمان [بعد از عزل بنی‌صدر] ما از سنگرهایمان بیرون آمدیم و حملات خود را آغاز کردیم؛ از جمله عملیات فتح‌المبین که عملیات بزرگی بودـ از این زاویه و نگاه در نوع خودش بی‌نظیر است چون به همه‌ فرماندهان نظامی و مسئولین نظام جرئت داد و فهمیدند که ما می‌توانیم عملیاتی با این وسعت انجام دهیم و دشمن را به سرعت از خاکمان بیرون کنیم. منطقه‌ وسیعی ازسرزمین‌مان را آزاد کنیم و اسرا و غنایم زیادی بگیریم.

اگر بگویم موفقیت عملیات الی بیت‌المقدس، والفجر ۸ و بقیه‌ عملیات‌، نتیجه‌ فتح‌المبین بود درست است، چون جرأت به ما داده وگرنه از نظر نوع جنگیدن، تکنیک و تاکتیک، عملیات‌ بعدی ما خیلی کلاسش بالاتر از فتح‌المبین است. این عملیات‌ بعد ازعزل بنی‌صدر انجام شد، ما بعد از عملیات مطلع‌الفجر و قبل از عملیات فتح‌المبین ازغرب به منطقه‌ جنوب انتقال پیدا کردیم.

انتهای پیام

نظر شما