شناسهٔ خبر: 33384026 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی ترکیب عجیب فرنگی‌کاران ایران در تورنمنت‌های موثر در رنکینگ‌

71506

در حالی‌که عدم اعزام فرنگی‌کاران ایران به تورنمنت ساساری باعث از بین رفتن شانس تعداد زیادی از کشتی گیران ایران برای حضور در جمع ۴ نفر نخست رنکینگ جهانی شده است، آمار نشان می‌دهد در دو رویداد دیگر موثر در رنکینگ نیز با ترکیبی از نفرات دوم یا سوم تیم ملی حضور داشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بر اساس طرح اتحادیه جهانی کشتی، فرنگی‌کاران برای افزایش امتیاز خود در رنکینگ جهانی باید از ابتدای سال ۲۰۱۹ در ۴ تورنمنت بین‌المللی کرواسی، مجارستان، ایتالیا و در نهایت بلاروس کشتی می‌گرفتند تا در نهایت ۴ نفر نخست رنکینگ در اوزان مختلف شناسایی شوند.

از میان ۴ تورنمنت فوق تنها یک رویداد دیگر که تورنمنت بلاروس است باقی مانده و سایر رویدادها به اضافه رقابت‌های قهرمانی آسیا که در رنکینگ موثر است، برگزار شده‌اند.

۴ نفر نخست رنکینگ در نهایت کار به مراتب راحت‌تری در رقابت‌های جهانی دارند چرا که نفر اول با چهارم و نفرات دوم و سوم تا نیمه نهایی یا فینال رقابت‌های جهانی با یکدیگر برخورد نمی‌کنند و از این حیث کار راحت‌تری برای رسیدن به مراحل بالاتر و کسب مدال دارند، که این امر باعث توجه جدی کشورهای مختلف به حضور در این تورنمنت‌ها با نفرات مطرحشان داشته است.

اما در حالی‌که بسیاری از کشورهای صاحب قدرت در کشتی جهان با برنامه‌ریزی درست و منطقی از وضعیت مناسبی در رنکینگ کشتی آزاد و فرنگی برخوردار شده‌اند اما مشخص نیست چرا این امر مهم مورد غفلت کادرهای فنی تیم‌های ملی ایران قرار گرفته که در این میان وضعیت کشتی فرنگی به مراتب بدتر از کشتی آزاد است تا جایی‌که فرنگی کاران ایران در ۶ وزن هیچ شانسی برای قرار گرفتن در جمع ۴ نفر نخست اوزان خود را ندارند و در ۴ وزن دیگر نیز لازم است این نفرات به تورنمنت بلاروس به عنوان آخرین مسابقه دارای امتیاز رنکینگ جهانی اعزام شوند.

از میان ۴ تورنمنت برگزار شده موثر در رنکینگ از ابتدای سال ۲۰۱۹، فرنگی‌کاران ایران در ۲ رویداد کرواسی و مجارستان حاضر شده اند و قید حضور در جام ساساری ایتالیا را نیز زده اند، این در حالی است که در همان ۲ رویداد نیز مشخص نیست چرا کادر فنی نفرات غیر اصلی که هیچ شانسی برای قرار گرفتن در جمع ۴ نفر نخست رنکینگ را نداشته‌اند و احتمال حضورشان در رقابت‌های جهانی کم است را اعزام کرده‌اند.

در ادامه به بررسی ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران در تورنمنت‌های رنکینگ دار پرداختیم.

*گرند پری کرواسی

این رویداد به عنوان نخستین تورنمنت موثر در رنکینگ سال ۲۰۱۹ در تاریخ ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه سال ۹۷ به میزبانی زاگرب پایتخت کرواسی برگزار شد که ایران در میان ۲۰ کشور شرکت کننده با کسب یک طلا، یک نقره و یک برنز در جایگاه ششمی قرار گرفت.

پویا دادمرز در ۵۵، میلاد رضانژاد در ۶۰، محمدرضا مختاری در ۷۲، محمد ناقوسی در ۷۷، حسین فروزنده در ۸۲، حسن فروزنده در ۸۷، ابوالفضل سید مهدوی در ۹۷ و علی‌اکبر یوسفی در سنگین وزن ۸ کشتی‌گیر ایران در این رقابت‌ها بودند که در پایان دادمرز در حضور ۴ کشتی‌گیر طلا گرفت، رضانژاد به نقره رسید و محمد ناقوسی نیز مدال برنز را از آن خود کرد، ۵ نماینده دیگر ایران نیز حذف شدند.

در اوزان ۶۳ و ۶۷ کیلوگرم نیز کشتی‌گیری به این تورنمنت اعزام نشد.

*گرند پری مجارستان

تیم ایران با ۱۱ فرنگی‌کار در ۱۰ وزن عازم این رقابت‌ها شد که در نهایت رضا خدری در ۵۵ کیلوگرم نقره گرفت و شیرزاد بهشتی طلا در ۶۰ و میثم دلخانی در ۶۳ کیلوگرم نیز به مدال برنز رسیدند.

محمد نوربخش در ۶۳، محمد الیاسی در ۶۷، محمدرضا آقاجری در ۷۲، پیام بویری در ۷۷، جمال اسماعیلی در ۸۲، یوسف قادریان در ۸۷، حسن آریانژاد در ۹۷ و شهاب قوره‌جیلی در ۱۳۰ کیلوگرم دیگر نمایندگان ایران در این رقابت‌ها بودند که حذف شدند.

به عنوان مثال در وزن ۷۷ کیلوگرم پیام بویری در دور دوم برابر کیم هیون وو قهرمان جهان و المپیک از کره جنوبی با نتیجه سنگین ۱۳ بر ۴ شکست خورد و با توجه به باخت این کشتی‌گیر کره‌ای در نیمه نهایی برابر ویکتور نمس دیگر چهره شاخص کشتی جهان، بویری از دور رقابت‌ها حذف شد، که این امر نشان دهنده حضور چهره‌های شاخص کشتی جهان در این رویداد داشت.

این رویداد ۴ و ۴۵ اسفند ماه ۹۷ در مجارستان برگزار شد.

*تورنمنت ساساری ایتالیا

این تورنمنت نیز که با حواشی زیادی برای آزادکاران ایران همراه بود از ۲ تا ۴ خرداد در ۲ رشته آزاد و فرنگی به میزبانی ایتالیا برگزار شد که این بار نیز فرنگی کاران ایران بر خلاف آزادکاران عازم این تورنمنت نشدند تا عملاً در ۶ وزن دیگر هیچ شانسی برای قرار گرفتن در جمع برترین‌های رنکینگ نداشته باشیم و در ۴ وزن دیگر نیز کارمان برای حفظ رنکینگ سخت‌تر شود. از جمله نفرات شاخصی که شانس حضور در رده‌های بالای رنکینگ جهانی را از دست دادند، برادران گرایی هستند.

*تورنمنت بلاروس

تورنمنت اولگ کاراوایف بلاروس آخرین تورنمنت موثر در رنکینگ پیش از رقابت‌های قهرمانی جهان است که از ۴ تا ۶ مرداد ماه برگزار می‌شود.

هر چند در ۶ وزن شانسی برای قرار گرفتن در میان ۴ نفر نخست را نداریم اما رضا خدری، سعید عبدولی، حسین نوری و مهدی علیاری برای اینکه بتوانند در نهایت در جمع برترین‌های رنکینگ قرار گیرند باید عازم این تورنمنت شوند در غیر این صورت ممکن است عبدولی و علیاری جایگاه خود در رتبه‌های سوم و چهارم را از دست بدهند و دو کشتی‌گیر دیگر ایران نیز شانس رسیدن به جمع بالانشین‌ها نخواهند داشت.

رقابت‌های قهرمانی آسیا دیگر رویداد موثر در رنکینگ بود که تیم ایران با ۴ مدال طلای محمدرضا گرایی در ۷۲، سعید عبدولی در ۸۲، حسین نوری در ۸۷ و امیر قاسمی منجزی در سنگین وزن و ۳ برنز سامان عبدولی در ۶۳، محمدعلی گرایی در ۷۷ و مهدی علیاری در ۹۷ کیلوگرم به کار خود پایان داد اما مشخص نیست چرا کادر فنی این نفرات را به تورنمنت‌های رنکینگ دار برای بهبود جایگاهشان اعزام نکرده است؟ این در حالی است که گفته می‌شود در کشتی فرنگی هیچ مسابقه انتخابی در کار نخواهد بود و در واقع کادر فنی پیش از این نفرات مدنظر خود برای مسابقات جهانی را مشخص ساخته است.

در جایی‌که مردم انتظار دارند این‌بار ناکامی دوره‌های قبل در رقابت‌های جهانی و المپیک ریو جبران شود، کادر فنی می‌توانست با توجه به این امر راه را برای کسب مدال نفرات شاخص تیم ملی هموارتر کند.

همه این اتفاقات در حالی است که پیش از این جام تختی نیز جزو تورنمنت‌های موثر در رنکینگ بود اما با درخواست کادر فنی تیم ملی، این رقابت‌ها از رنکینگ خارج شد تا کادر فنی بتواند تعداد بیشتری کشتی‌گیر را در این رقابت‌ها محک بزند. ایران در جام تختی به قهرمانی رسید و این جام فرصت خوبی برای بهبود رنکینگ فرنگی‌کاران ایران بود که از دست رفت.

انتهای پیام

نظر شما