شناسهٔ خبر: 33365001 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته‌های تارنماها؛

افزایش ارزش ریال، حاصل کاهش جذابیت سرمایه گذاری دلار

تهران- ایرنا- «چرا دلار این روزها در حال کاهش است؟»، «مقامات بلندپایه از اروپا تا شرق آسیا در تهران چه می‌خواهند؟» و «افزایش حقوق، باعث تحریک بازار می‌شود» از جمله مهمترین عناوین گزارش‌های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی در طول ۲۴ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته‌ترین گزارش‌های پایگاه‌های خبری داخلی در طول ۲۴ گذشته، گزیده‌ای از این گزارش‌ها را انتخاب و منعکس کرده است.


چرا دلار این روزها در حال کاهش است؟

پایگاه خبری «انتخاب» در گفت‌وگو با وحید شقاقی، اقتصاددان؛ آورد: خیلی مسائل بر آرام شدن بازار در چند وقت اخیر دخیل هستند. در واقع در این مدت گشایش‌هایی صورت گرفته. یکی از این گشایش‌ها، این است که برخی از بانک‌ها مثل مثلاً بانک کنلون چین با ایران اعلام همکاری کرده. بحث بعدی، بهبود تراز ارزی کشور است. در این ۲، ۳ ماهه اخیر بخشی از ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور بازگشته که خود این موضوع بر کاهش تلاطمات ارزی بسیار تأثیر گذار بود. از طرفی، ۲، ۳ کشور هم اعلام کردند همکاری خود را با ایران قطع نخواهند کرد.

وحید شقاقی، اقتصاددان می‌گوید: تحریم بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی ایران از سوی آمریکا در بلندمدت در صادرات این محصولات تأثیرگذار نیست. ما سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم که از این میزان، ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی بوده. یعنی یک سوم صادرات سهم پتروشیمی بوده. از طرفی، از ۱۸.۷ میلیارد دلار ارزی که به کشور بازگشته، بخش عمده از آن پتروشیمی بوده است. از این رو، بخش پتروشیمی بسیار برای ایران مهم است.

او با بیان اینکه هر قدر تراز ارزی کشور کاهش پیدا کند، نوسانات ارزی را تشدید خواهد کرد، گفت: باید منتظر ماند و دید چه میزان صادرات پتروشیمی تحت الشعاع این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت. فهم بنده این است که تحریم‌های پتروشیمی خیلی نمی‌تواند صادرات پتروشیمی را تحت الشعاع قرار دهد، ولی ممکن است در بازار ارز، تلاطمی را شاهد باشیم. واقعیت این است که در کوتاه مدت، یک تأثیر منفی را در بازار ارز خواهیم دید.

او همچنین درباره آرامش نسبی بازار ارز در هفته‌های اخیر گفت: خیلی مسائل بر آرام شدن بازار در چند وقت اخیر دخیل هستند. در واقع در این مدت گشایش‌هایی صورت گرفته. یکی از این گشایش‌ها، این است که برخی از بانک‌ها مثل مثلاً بانک کنلون چین با ایران اعلام همکاری کرده. بحث بعدی، بهبود تراز ارزی کشور است. در این ۲، ۳ ماهه اخیر بخشی از ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور بازگشته که خود این موضوع بر کاهش تلاطمات ارزی بسیار تأثیر گذار بود. از طرفی، ۲، ۳ کشور هم اعلام کردند همکاری خود را با ایران قطع نخواهند کرد.

مقامات بلندپایه از اروپا تا شرق آسیا در تهران چه می‌خواهند؟

جامعه خبری تحلیلی «الف» در این گزارش آورده است: وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه بعد از سفر به چند کشور مهم منطقه به تهران می‌آید. همزمان با سفر ماس وزیرخارجه آلمان، پرفیشر، مدیر آلمانی اینستکس نیز به ایران می‌آید و در مورد سازو کار مالی بین ایران و اروپا با همتای ایرانی خود به گفتگو می‌پردازد. بعد از این دیدارها، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در روزهای ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۲ تا ۲۴ خرداد ماه) به ایران سفر خواهد کرد، سفری که به دلیل بی سابقه بودن آن مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است و هر کدام روایت‌های متفاوتی از هدف و نتایج این سفر را بیان می‌کنند.

این سفرها در حالی انجام می‌شود که تا چند هفته گذشته تنش در مناسبات میان آمریکا و ایران تا تهدید به جنگ نظامی هم پیش رفت و علی‌رغم ادامه سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکا و تحریم جدید علیه پتروشیمی ایران، اما به نظر می‌رسد که امروز نسبت به چند روزه گذشته فضا آرام تر شده است، با این حال کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال عدم افزایش تنش با پیگیری میانجیگری خود در این بحران هستند.

به گفته رسانه‌های غربی، هایکو ماس برای نجات برجام به تهران سفر خواهد کرد، سفر وزیر خارجه آلمان به تهران در شرایطی صورت می‌پذیرد که سه کشور اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود در زمینه حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام عمل کنند و سفر ماس به تهران در شرایطی است که اروپا با انفعال در مقابل آمریکا از عمل به تعهدات خود سر باز زده و ایران نیز با انتقادات جدی خود شرکای اروپایی برجام را مورد خطاب قرار داده است. این در حالی است که یک ماه پیش ایران نیز از عدم پایبندی خود به برخی تعهدات مطرح در برجام سخن گفت و تهدید کرد که اگر اروپایی‌ها ظرف دوماه به قول و قرارهای خود در زمینه کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا عمل نکنند تعهدات دیگر خود در برجام را نیز کاهش خواهد داد، لذا تمام کشورهای جهان از سوئیس و ژاپن گرفته تا آلمان به دنبال راهی برای کنترل این چالش خواهند بود.

همزمان با سفر وزیر امور خارجه آلمان «پرفیشر» مدیر آلمانی اینستکس نیز به ایران خواهد آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و آخرین تحولات مربوط به عملیاتی کردن این ساز و کار را بررسی خواهد کرد. اما نکته‌ای که مطرح است اینکه همزمانی سفر وزیر خارجه آلمان با مدیر سازوکار مالی به ایران، به دلیل نگرانی از تبعات اقدام ۱۸ اردیبهشت تهران در توقف فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده و جلوگیری از ورود تهران به گام دوم بعد خواهد بود و یا اینکه هایکو ماس در این سفر حامل پیامی از طرف مقامات کاخ سفید برای ایران است؟

از سوی دیگر، ژاپن با در نظر گرفتن اقدام ایران برای کاهش سطح تعهدات برجامی خود، خواهان به کارگیری روابط دیرینه ژاپن با ایران برای صلح و ثبات منطقه‌ای است و به گفته مقامات این کشور، ژاپن می‌تواند میان آمریکا و ایران میانجی‌گری کند.ژاپن به هرحال سومین قدرت اقتصادی دنیاست و از پایان جنگ جهانی دوم به این طرف در مسائل بین المللی درگیر مناقشات نبوده وچه بسا به همین علت است که برخی از این کشور بعنوان میانجی یاد می‌کنند.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، حضور شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، آن هم بعد از ۴۰ سال به ایران می‌تواند گویای این باشد که ژاپن به نتیجه تلاش‌های خود به منظور کاهش حساسیت در روابط ایران و آمریکا واقف است. چراکه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، بیانگر این است که دونالد ترامپ در سفر خود به توکیو پیام‌هایی برای آبه داشته است که می‌تواند به مذاکره و کاهش تنش بیانجامد.

افزایش حقوق، باعث تحریک بازار می‌شود

پایگاه خبری «تابناک»؛ در گفت‌وگو با عبدالکریم حسین زاده، آورد: حدود سه ماه از آغاز سال جدید گذشته است، ولی هنوز دولت نتوانسته خواسته‌های کارمندان خود را محقق کند و هنوز بین مجلس و دولت بر سر افزایش میزان حقوق اختلاف نظر وجود دارد؛ دولتی‌ها ادعا می‌کنند که افزایش‌ها را بر اساس قانون بودجه اجرا کرده‌اند و مجلسی‌ها می‌گویند، دولت قوانین را دور زده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر می‌رسد، بازار اصلاً توجهی به اوضاع ندارد و حرف خودش را می‌زند و خودتنظیمی بازار بر اساس منافع خود است و به نوعی بازار نسبت به جامعه بی رحم شده است؛ به عبارت دیگر، ما خودمان افتاده‌ایم به جان خودمان؛ گویا همه سیاست‌های چکشی چه از سوی دولت و چه قوه قضائیه پاسخگو نبوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: افزایش درصدی حقوق هم تنها باعث تحریک بازار می‌شود و قیمت‌ها در بازارها تورمی‌تر خواهد شد. ما نباید تنها به فکر یک رضایت‌مندی نسبی و مقطعی باشیم، بلکه باید به فکر پایدار کردن نرخ‌ها باشیم و گام‌های اساسی نیز در این راستا برداریم. این کار هم نیازمند برنامه‌های جامع است و به نظر من، سران قوا باید یکی از محوری‌ترین برنامه‌های خود را تثبیت قیمت‌ها بدانند و فوری زمانی کوتاه این کار را عملیاتی کنند، چون تنها با این روش است که اعتماد مردم به حاکمیت را تقویت می‌کند، در غیر این صورت، بی اعتمادی‌ها تشدید می‌شود؛ بنابراین، باید هر چه زودتر سران، تثبیت قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و پروژه‌ای به موضوع ورود کنند.

وی در پایان گفت: طرح‌ها باید بر پایه اولویت‌های کشور طبقه بندی شوند، نه اینکه بر اساس تقویم زمانی نوبت بندی شود. زمان بندی طرح‌ها و لوایح در مجلس و دولت و قوه قضائیه باید بر اساس موضوع و اولویت‌های اصلی کشور باشد تا شاید بخشی از مشکلات کشور حل شود.

مذاکره با آمریکا و «ماهیت» جمهوری اسلامی ایران

وبسایت خبری «عصر ایران» گزارش داد: مذاکره با آمریکا و بهبود روابط ایران و آمریکا نان اپوزیسیون خارج نشین را که از رهگذر اختلافات دو کشور روزگار می‌گذراند، می بُرد و وجودشان را بلاموضوع می‌کند؛ اسرائیل را ناامید می‌کند چه آنکه آرزوی تندروهای حاکم بر تل آویو این است که روزی آمریکا با هزینه‌های مادی و معنوی خود به ایران حمله کند؛ سعودی‌ها نیز که در خلأ روابط ایران و آمریکا می‌کوشند در منطقه یکه تازی کنند، بیمناک آنند که در صورت بهبود روابط تهران - واشنگتن، اهمیت شأن را برای آمریکا از دست بدهند و دیگر نتوانند با خیال آسوده روی نقشه‌هایشان عبارت جعلی خلیج عربی را تکرار کنند.

جبهه عبری - عربی مخالف جمهوری اسلامی ایران می کوشد با تقویت تندروها در آمریکا مانع از هر گونه مصالحه‌ای شود. آخر هفته گذشته نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با همتای ژاپنی اش تماس تلفنی گرفت و به او یادآور شد که نباید از فشارها علیه ایران کاست.

واقعیت این است که نوع رابطه با آمریکا - از جنگ کامل تا صلح همه جانبه - اساساً ربطی به ماهیت جمهوری اسلامی ایران ندارد. در واقع، ضدیت با آمریکا و شعار «مرگ بر آمریکا» نه تنها جزو رویکردهای انقلاب اسلامی ۵۷ نبود بلکه به شهادت تاریخ، بعد از اقدامات مارکسیست‌ها بود که روابط دو کشور به تیرگی گرایید و صد البته، آمریکا نیز در ۴۰ سال اخیر از هیچ اقدامی علیه ایران فروگذار نکرد که آخرین اش، همین تحریم‌های یکسویه ای است که ترامپ بر ایران تحمیل کرده است.

بنابر این، تقابل ایران و آمریکا، امری «ذاتی» نیست بلکه «عَرَضی» است که بر اثر حوادث سیاسی دهه‌های اخیر «حادث» شده است. درست به همین دلیل است که نه ادامه دشمنی با آمریکا مرتبط به ماهیت جمهوری اسلامی ایران است و نه مذاکره و رابطه دوستانه با آن، از جمهوری اسلامی ایران نفی ماهیت می‌کند. وضعیت کنونی، ریشه در رویدادها و سیاست‌ها دارد و لذا می‌توان با رویدادها و سیاست‌ها نیز آن را در هر جهتی تغییر داد بی آنکه به ماهیت طرفین خدشه‌ای وارد شود.

بنابر این، اگر منافع ملی ایجاب کند که با آمریکا مذاکره کنیم، می‌توان در چارچوب اصول سه گانه سیاست خارجی یعنی عزت، حکمت و مصلحت، این کار را انجام داد یا در همان چارچوب و بر مبنای منافع ملی، مذاکره نکرد. اجازه ندهیم گزاره «مذاکره یا رابطه با آمریکا یعنی نفی ماهیت جمهوری اسلامی» را به یک اصل بدیهی تبدیل کنند.

مردم تلاش می‌کنند سرمایه خود را حفظ کنند

وبسایت خبری «تابناک» در گفت‌وگو با شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز، آورده است: اواخر هفته گذشته، دلار به کانال ۱۲ هزار تومان نیز وارد شد، ولی با وجود کاهش قیمت ارز که روند آن حداقل از سه هفته پیش آغاز شده بازارهای دیگر هیچ واکنشی به آن نداشته و حتی در برخی موارد، شاهد افزایش قیمت اقلام نیز هستیم!

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: زمانی که ما قبول می‌کنیم اقتصاد یک علم است، باید با آن علمی برخورد کنیم؛ اما متأسفانه علیرغم اینکه ما این شرایط را پیش‌بینی کرده بودیم و از قبل، رئیس‌جمهور شدن ترامپ را می‌دانستیم و در واقع پیش بینی از اوضاع داشتیم، کاری نکردیم. من همان زمان گفتم که موضوع را شوخی نگیرید و اگر امروز صنایع و نفت ما تحریم شود، فلج می‌شویم. موضوع FATF و مواردی از این دست برای ما شاید لازم شود، اگر لازم است مذاکره‌ای صورت گیرد، زمینه آن را آرام فراهم کنید؛ اما هیچیک از این کارها انجام نشد و سیاست خارجی باعث شد تا ما بار دیگر تحریم شویم.

وی گفت: البته گرانی‌ها چند دلیل دارد، که یکی از آن‌ها روانی است. مردم به هر حال نگران هستند و احتمال وقوع جنگ یا تحریم‌های بیشتر را می‌دهند و تا آنجا که می‌توانند برای حفظ پول خود تلاش کرده و هر چیزی را که قابل خریداری است، تهیه می‌کنند؛ خرید دلار و سکه و طلا نمونه‌هایی از این تلاش‌هاست که باعث به‌هم‌ریختگی در بازارها می‌شود. همچنین به سیستم اعتماد ندارند و گفته‌های مسئولان را برعکس تعبیر می‌کنند و حاضر نیستند به حرف مسئولان گوش دهند.

قیمت دلار بازار آزاد از صرافی‌های بانکی پایین‌تر آمد

وبگاه خبری «خبرآنلاین» گزارش داد: در حالی که صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند، برخی از فروشندگان خیابانی دلار تاکید دارند، در حجم بالا حتی حاضرند دلار را به قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بخرند. منظور این افراد از حجم بالا، تقاضای بیش از ۱۰ هزار دلار، به شرط نقد بودن پول است.

در عین حال پیشنهاد قیمت‌های ۱۲ هزار و ۱۰۰ تا ۱۲ هزار و سیصد تومان نیز به وفور در میدان فردوسی به گوش می‌رسد. در حالی تب تند فروش دلار از سوی دستفروشان به چشم می‌خورد که کمتر صراف و دلالی حاضر به خرید دلار از دست مردم است. در شرایط فعلی صرافی‌های بانکی قیمت خرید دلار از مردم را ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. برخی از فعالان این بازار حتی وعده می‌دهند در صورت نقد بودن پول حاضرند، تا ساعت یک امروز دلار را با قیمت‌هایی پایین‌تر ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان تحویل دهند.

در حالی که نرخ یورو در صرافی‌های بانکی نیز ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است، در بازار آزاد هر یورو به قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود. این وضعیت خود نشان می‌دهد احتمال ریزش قیمت‌ها تا ساعات اتی بالاست. در حال حاضر هر پوند انگلیس به قیمت ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود. در عین حال بهای پیشنهادی صدلالان برای فروش یورو نیز ۱۴ هزار و ۶۸۰ تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. این نرخ نیز کمتر از نرخ صرافی‌های بانکی است.

هر لیر ترکیه ۲,۱۴۰ تومان از سوی دلالان فروخته می‌شود. با این حال کمتر کسی در این بازار می‌داند که دلیل این کاهش چیست. برخی به سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن اشاره می‌کنند و می‌گویند احتمال ریزش بالاست و برخی نیز معتقدند افزایش عرضه ارز از هفته گذشته گشایشی محسوس را نوید می‌داد. در عین حال برخی تحولات امروز را به سفر اخیر همتی به کره ربط می‌دادند و می‌گفتند، به دلیل توافق حاصل شده میان ایران و کره به زودی کره جنوبی ارزهای ایران را تحویل خواهد داد.

جولان شایعات در بازار به حدی بود که برخی حتی از تصمیم بانک مرکزی برای تزریق گسترده ارز به بازار خبر می‌دهند. با این حال برخی ار صرافان نیز با نصب بنری پشت شیشه مغازه‌هایشان فعلاً خرید و فروش را متوقف کرده‌اند چرا که می‌گویند دقیقاً معلوم نیست بازار به کدام سمت حرکت می‌کند.

پیام‌های متناقض ترامپ، سیاست جدید اروپا و شروط ایران؛ قرار است اتفاق تازه‌ای رخ دهد؟

وبسایت خبری «الف» در گزارشی آورد: اگر چه سیاست اعلامی آمریکا در هفته‌های اخیر تا حدودی دچار تغییر شده، اما در سیاست اعمالی آنکه فشار حداکثری بوده تحولی رخ نداده است؛ زیرا در روزهای گذشته ۳۹ شرکت پتروشیمی ایران مشمول تحریم شدند و به نظر می‌رسد سیاست چماق دولت ترامپ تغییری نکرده است. برخی رسانه‌ها سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تهران را که قرار است در تاریخ ۲۲ خرداد ماه صورت گیرد به منزله آغاز مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران ارزیابی کرده‌اند. در این چارچوب مذاکرات آبه با مقامات و مسئولان کشورمان همتراز مذاکرات عمان در سال ۲۰۱۳ زمان باراک اوباما در نظر گرفته می‌شود که در نهایت به توافق هسته‌ای منجر شد.

در راستای این تحلیل، بر موضع گیری دونالد ترامپ (مبنی بر عدم تلاش برای تغییر نظام سیاسی ایران) و مایک پمپئو (مبنی بر مذاکره بدون قید و شرط که عقب نشینی از ۱۲ شرط تعیین شده قبلی بود) نیز بسیار تاکید می‌شود. این موضع گیری‌ها به این دلیل بسیار برجسته شده که در هفته‌های گذشته تنش‌های لفظی بین مقامات آمریکا و ایران شدت گرفته بود تا جایی که برخی رسانه‌ها داخلی و خارجی از احتمال وقوع درگیری و جنگ گفته بودند (البته این گونه ادعاها کمتر به واقعیات و پیچیدگی‌های سیاست توجه دارند).

برخی رسانه‌ها همزمان عنوان کرده‌اند قرار است بزودی نزار زکا تبعه لبنانی- آمریکایی که به جرم جاسوسی به ده سال زندان در ایران محکوم شده آزاد شود. تاکنون مسئولان وزارت خارجه در قبال این موضوع واکنش نشان نداده‌اند اما یک رسانه عربی عنوان کرده آزادی زکا به درخواست میشل عون، رئیس جمهور لبنان صورت می‌گیرد. اگر این اتفاق رخ دهد بدلیل تابعیت آمریکایی نزار زکا نمی‌توان آن را فارغ از مسائل و ارتباط بین واشنگتن و تهران تفسیر کرد.

به عبارتی آزادی زکا یا در چارچوب سیاست حسن نیت دولت ایران و نشان دادن چراغ سبز قابل توضیح است یا اینکه بیانگر نوعی مبادله بین طرفین است. بخصوص اینکه شروع مذاکرات آمریکا و کره شمالی نیز برپایه چنین تحولی شکل گرفته بود.

اما ادعای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تا چه میزان می‌تواند مبتنی بر واقعیت باشد؟ آیا سیاست مقامات دولت ترامپ که تاکنون مبتنی بر اتخاذ رویکردهای تقابلی و خصمانه در قالب سیاست فشار حداکثری برای محاصره، عقب نشینی و براندازی نظام سیاسی ایران بوده تغییر پیدا کرده است؟ در صورت پاسخ مثبت به این سوال، آیا این دگرگونی می‌تواند به مثابه آغازی جهت هموار شدن انجام مذاکره بین طرفین و رسیدن به یک توافق احتمالی حتی حداقلی (فارغ از ادعاهای ترامپ مبنی بر مذاکره درباره تمامی موضوعات و موارد اختلافی) تفسیر شود؟

احترام میان زرتشتیان و جمهوری اسلامی همواره متقابل بوده است

پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با موبد رشید خورشیدیان، عضو انجمن موبدان زرتشتیان و افشین نمیرانیان، رییس انجمن زرتشتیان تهران، آورده است: در سال ۶۱ جامعه زرتشتیان وقت را به حسینیه جماران دعوت کردند. این دیدار اختصاصی زرتشتیان با امام خمینی بود. تعداد زرتشتیان حدود ۲۰۰ نفر بود. در این دیدار امام خمینی فرمودند شما زرتشتی‌ها خدمتگزار این مملکت بودید، هستید و خواهید بود. ایشان بر ادامه این وحدت و هم پیوندی تاکید کردند. موبد رستم شهزادی نماینده وقت مجلس خبرگان هم در حضور امام خمینی گفتند ما زرتشتیان هم به سه اصل توحید نبوت و معاد اعتقاد داریم و این در این مورد با مسلمانان اشتراک داریم.

موبد رشید خورشیدیان، گفت: ما در کمال افتخار به بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و همچنین آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب و ادامه دهنده مسیر امام خمینی احترام می‌گذاریم و برای این احترام دلیل منطقی داریم. جمهوری اسلامی به شخصیت ما زرتشتیان، انجمن‌ها و زیارتگاه‌های ما عزت و احترام می‌گذارد. ما نیز احترام متقابل می‌گذاریم و آنها را دوست داریم.

این روحانی دین زرتشت در ارتباط با دیدگاه امام خمینی (ره) درباره زرتشتیان نیز گفت: در ارتباط با دیدگاه ایشان بحث زیاد است اول انقلاب در سال ۶۱ جامعه زرتشتیان وقت را به حسینیه جماران دعوت کردند. این دیدار اختصاصی زرتشتیان با امام خمینی بود. تعداد زرتشتیان حدود ۲۰۰ نفر بود. در این دیدار امام خمینی فرمودند شما زرتشتی‌ها خدمتگزار این مملکت بودید، هستید و خواهید بود. ایشان بر ادامه این وحدت و هم پیوندی تاکید کردند. موبد رستم شهزادی نماینده وقت مجلس خبرگان هم در حضور امام خمینی گفتند ما زرتشتیان هم به سه اصل توحید نبوت و معاد اعتقاد داریم و این در این مورد با مسلمانان اشتراک داریم.

افشین نمیرانیان، رئیس انجمن زرتشتیان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: ما زرتشتیان بخشی از جامعه بزرگ ایران هستیم. کشور بزرگی با تاریخ و جغرافیای بزرگ و جمعیت زیاد داریم. زرتشتیان قوم جدایی نیستند و از جای دیگری نیامده‌اند. همیشه در ایران بوده و همیشه خود را ایرانی می‌دانیم، به این کشور علاقه داریم و در تحولات آن شرکت می‌کنیم. معتقدیم ایران و حاکمان آن فره ایزدی دارند. زرتشتیان خود را متعهد می‌دانند که به پیشرفت و آبادانی این کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: در تمام سال‌های بعد از انقلاب هیچ تفاوتی با دیگران نداشته‌ایم. اینکه فکر کنیم زرتشتیان برای کشور یا انقلاب چه کرده‌اند مثل این می‌ماند که بپرسیم کردها، لرها یا ترک‌ها چه کرده‌اند. ما هیچ فرقی با بقیه نداریم و این احساس بسیار خوبی است. مرحوم آیت الله امام خمینی (ره) چند روز بعد از ۲۲ بهمن ۵۷ با نمایندگان ایرانیان غیرمسلمان صحبت کردند و حرف مهم را زدند که ایران کشور همه و توحید مذهب همه است.

امیرمحمود حریرچی: خانواده‌ها به استقلال جوانان بها نمی‌دهند

وبسایت خبری «شفقنا» در گفت و گو با امیرمحمود حریرچی جامعه شناس، آورده است: این جامعه شناس درباره تنهازیستی و زندگی مجردی افراد معتقد است که این نوع زندگی الگویی از غرب نیست و غرب فقط زودتر از ما آن را تجربه کرده است لذا مسیری است که خواه ناخواه باید طی شود. او همچنین بیان کرد که زندگی مجردی به نوعی زندگی زیرزمینی است و اگرچه در بُعد مثبت باعث کسب استقلال فرد می‌شود اما در بُعد منفی می‌تواند فرصت ریسک پذیری از نوع خطر کردن و گرایش به تفریحات ناسالم را فراهم کند.

امیرمحمود حریرچی در این گفت و گو ضمن بیان اینکه نباید برای بحرانی شدن پدیده تنهازیستی نگران باشیم گفت: این نوع سبک زندگی مسیری است که باید طی کنیم، شرایط جوامع امروزی این وضعیت را در کشورهای دیگر حاکم کرده بود و در کشور ما نیز حاکم خواهد شد. در واقع خواه، ناخواه در این مسیر حرکت خواهیم کرد و هر روز هم بیشتر خواهد شد چون متأسفانه استقلال جوانان ما در حال کمرنگ شدن است و خانواده‌ها به این استقلال بهایی نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اصل قضیه در گرایش به زندگی مجردی کسب استقلال و آزادی است، افزود: یک جوان نیازهایی دارد که در قالب یک زندگی مستقل می‌تواند آنها را رفع کند، در حالی که خانواده مقررات، ضوابط و سخت گیری های خودش را دارد و قاعدتاً وضعیتی را پیش می‌آورد که جوان ترجیح می‌دهد جدا زندگی کند.

پژوهشم ***۱۶۹۹*۲۰۰۲

نظر شما