شناسهٔ خبر: 33361746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

شروع فعالیت کارگروه اقتصادی موسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران

همزمان با برگزاری نشست هم اندیشی روابط ایران و جمهوری آذربایجان ، کارگروه اقتصادی موسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران فعالیت خود را آغاز نمود

صاحب‌خبر -
g/سرویس آذربایجان

 

خبرگزاری آران / سرویس جمهوری آذربایجان

به گزارش آران نیوز ، همزمان با برگزاری نشست هم اندیشی روابط ایران و جمهوری آذربایجان ، کارگروه اقتصادی موسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران فعالیت خود را آغاز نمود. دکتر محمد علی متفکر آزاد رئیس هیئت مدیره موسسه آران در این نشست با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی در عرصه روابط بین الملل گفت : متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان هیچ گونه تناسبی با اشتراکات تاریخی ،فرهنگی و مذهبی دو کشور ندارد و ضروری است با ارائه راهکارهای علمی در مسیر گسترش روابط اقتصادی دو کشور حرکت نمود.

دکتر متفکر آزاد با بیان اینکه هم اکنون سطح روابط تجاری دو کشور ایران و آذربایجان تنها پانصد میلیون دلار است، گفت : به منظور بررسی مشکلات گسترش روابط تجاری و اقتصادی و ارائه راهکارهای علمی برای از میان برداشتن این مشکلات کارگروه اقتصادی موسسه آران ایجاد شده و در آینده نزدیک اولین جلسه اختصاصی خود را با حضور مسئولین مرتبط برگزار خواهد نمود.

رئیس کارگروه اقتصادی موسسه آران ، دکتر صادقی ،دکتر برقی و دکتر سلمانی از اساتید اقتصاد دانشگاه تبریز را به عنوان اعضای این کارگروه اعلام نمود و گفت موسسه آران، آمادگی خود برای عضویت سایر اساتید اقتصاد دانشگاه های استان در این کار گروه را اعلام می نماید.

در ادامه این نشست اعضای کار گروه اقتصادی موسسه، طی سخنان کوتاهی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند. دکتر صادقی در این خصوص گفت : روابط اقتصادی بر پایه منافع متقابل طرفین شکل می گیرد و تقویت این روابط نیازمند بستر سازی در سایر عرصه ها از جمله عرصه های فرهنگی و اجتماعی است و بدون این بستر سازی ها نتایج روابط اقتصادی ماندگار نخواهد بود.

دکتر برقی از اساتید اقتصاد دانشگاه تبریز و عضو کار گروه اقتصادی موسسه نیزدر این جلسه طی سخنانی گفت : مهندسی روابط ایران و آذربایجان امری ضروری است ، ما باید ضمن توجه به منافع خود در روابط اقتصادی با دولت آذربایجان ،بایستی در مسیر تحکیم روابط بین مردم دو کشور نیز حرکت نمائیم . این استاد دانشگاه راهکارهایی مانند به حداقل رساندن یا برداشتن تعرفه های گمرکی بین ایران و آذربایجان و استفاده از تجارب کشورهای اتحادیه اروپا در پیشبرد روابط اقتصادی را لازم دانست و بر شناسایی بازارهای آذربایجان و رفع نیازمندیهای آنها تاکید کرد.

دکتر سلمانی ،دیگر استاد اقتصاد دانشگاه تبریز و عضو کار گروه اقتصادی موسسه آران نیز ، روابط بین الملل را عرصه تعامل متقابل حوزه های اقتصادی و سیاسی دانست و توجه توام به گسترش روابط ایران و آذربایجان  در همه عرصه ها را خواستار شد.

نظر شما