شناسهٔ خبر: 33353832 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اف‌اي‌تي‌اف از دستور کار مجمع تشخيص خارج شده است؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: توصيه بنده به دوستان اين است که بحث FATF و برجام را با هم تلفيق نکنند، چرا که اين دو موضوع رويکردها و اهداف متفاوتي با هم دارند.
به گزارش خبرگزاري آريا، حجت‎الاسلام محسن مجتهد شبستري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، درپاسخ به اين سوال که امکان خروج بررسي FATF از دستور کار مجمع تشخيص با توجه به اعمال تحريم‎هاي نفتي از سوي آمريکا عليه کشورمان چقدر جدي است، اظهار کرد: آنچه مسلم و روشن است آن است که بر طبق آيين‎نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام هرموضوعي که براي بررسي به اين نهاد ارجاع داده مي‎شود بايد مورد بررسي قرار گيرد از اين رو بنده صراحتا مي‎گويم که اين لايحه از دستور کار مجمع خارج نشده است.
وي افزود: طبق آيين‎نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام وقتي موضوعي به مجمع ارسال مي‏‎شود بايد مورد بررسي قرار گيرد و با توجه به اينکه قراري براي اينکه FATF از دستور کار خارج نشود وجود ندارد و تاخير پيش آمده درباره بررسي اين لايحه امري طبيعي است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اظهارنظر برخي از منتقدين FATF مبني براينکه مجمع نبايد ادامه بررسي اين طرح را در دستور کار خود قرار دهد، تصريح کرد: اين طرح از سوي مجلس تصويب شده و از سوي شوراي نگهبان رد شده است از اين رو بايد براساس روال قانوني درباره اين طرح تصميم گرفت و نبايد براساس اينکه آمريکا ما را تحريم کرده يا تهديد کرده درباره اين موضوع اظهارنظر کنيم.
شبستري خاطرنشان کرد: تهديدات و اظهارات ضد و نقيض دولتمردان آمريکايي در قبال ايران از جمله رويدادهاي روزمره‎اي است که همواره با آن روبه‎رو هستيم اما مسئله پيوستن ايران به کنوانسيون مبارزه با پول‌شويي و تأمين مالي تروريسم مسئله جداگانه‎اي از اين رو نبايد اين موضوع را با تهديدات آمريکا همسو تلقي کرد.
وي تاکيد کرد: اينکه ما تابع مقررات اين کنوانسيون خواهيم شد يا خير يک مسئله مستقلي است که بايد بالاخره مورد بررسي قرار گيرد و تکليف نهايي آن مشخص شود از اين رو به دليل ورود دستورهاي جديد در مجمع تشخيص از نظر زماني جابه‎جايي در روند بررسي موضوعات ايجاد شد از اين رو بنده معتقدم بررسي اين طرح به آمريکا ارتباطي ندارد و به کشورهاي اروپايي مرتبط است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تصميم دولت در راستاي تعيين فرصت 2ماه براي اروپا در راستاي اجراي تعهدات برجام، گفت: طرف‎هاي اروپايي تا به امروز همواره تاکيد کردند که به برجام متعهد خواهند بود از اين رو توصيه بنده به دوستان اين است که بحث FATF و برجام را با هم تلفيق نکنند، چرا که اين دو موضوع رويکردها و اهداف متفاوتي با هم دارند و اينکه بخواهيم بررسي FATF را مشروط به برجام کنيم بدون شک روال درستي نيست.
شبستري اظهارکرد: بدون شک بعد از اتمام موضوعات فعلي، بررسي FATF در جلسات بعدي مجمع در دستور کار اعضا قرار خواهد گرفت.
-->

نظر شما