شناسهٔ خبر: 33350248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چرا دو سازمان مهم اقتصادی دولت با سرپرست اداره می‌شود؟

یک روزنامه حامی دولت از اینکه سه پست مهم مدیریتی فاقد مدیر است، انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه هفت صبح نوشت: از نیمه دوم سال گذشته که بعضی تغییرات کلان در سطح وزارتخانه‌ها و از طرفی اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا شد تعدادی پست‌های مدیریتی مهم در کشور خالی ماند. مناصب مهمی مثل سخنگویی دولت و سفارت ایران در چین تا همین چندی پیش برای مدت نسبتاً طولانی معطل مانده بود. بعضی دیگر هنوز هم خالی مانده. سه مورد خاص که به ذهن ما رسید مدیریت سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سفارت ایران در آلمان است وجه مشترک این سه مورد اهمیت بالای آن‌ها در شرایط خاص سیاسی و اقتصادی اخیر کشور است.


آبان سال پیش و پس از درگذشت محمد تقی نوربخش برای مدت کوتاهی انوشیروان محسنی بندپی شد سرپرست سازمان تأمین اجتماعی. او هم هنوز پاییز به اتمام نرسیده استعفا داد و به استانداری تهران رفت. در نتیجه با حکم محمد شریعتمداری محمد حسن زدا به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شد. الان بیش از پنج ماه از آن تاریخ می‌گذرد و سرپرستی زدا به لحاظ قانونی اشکال دارد چون حکم سرپرستی فقط سه ماه اعتبار دارد. البته به روایتی حکم محمد حسن زدا در سوم بهمن ۹۷ صادر شده و حتی در این صورت هم الان ما از مهلت قانونی تعیین تکلیف مدیریت این سازمان عبور کردیم و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرچه سریع‌تر باید مدیر عامل جدید این سازمان را معرفی کند.


حالا چرا مدیریت سازمان تأمین اجتماعی مهم است و ثبات مدیریتی آن تأثیر قابل اعتنایی روی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور دارد؟ این سازمان الان ۱۳ میلیون نفر مستمری بگیر و بیمه شده اصلی دارد که اگر تعداد اعضای خانواده و تحت پوشش اعضای آن را در نظر بگیریم عملاً معیشت ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران با آن درگیر است.
نکته بعدی که پست ریاست سازمان تأمین اجتماعی را به خصوص برای جناح‌های سیاسی برجسته کرده مدیریت شستاست. شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به روایتی ۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی اصلی دارد و همین چند روز پیش وزیر کار گفته بود این شرکت ۱۳ هزار میلیارد تومان طلب وصول نشده دارد. پست‌های مدیریتی زیر نظر شستا گاهی محل جولان جناح‌های سیاسی بوده و همین حساسیت‌ها را روی صندلی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی هم بالا می‌برد.


از بهمن سال پیش سازمان امور مالیاتی به عنوان مهم‌ترین سازمان اقتصادی کشور هم با سرپرست اداره می‌شود. در حقیقت از اواخر بهمن سال گذشته سید کامل تقوی‌نژاد رئیس سابق امور مالیاتی با حکم سعید نمکی وزیر بهداشت به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه منصوب شد.


امسال با توجه به رویدادهای سیاسی اخیر و کاهش فروش نفت حتماً درآمدهای مالیاتی و تحقق پیش‌بینی‌ها برای دولت اهمیت دارد. در لایحه بودجه ۹۸ دولت روی ۱۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی حساب باز کرده. ۳۷ هزار میلیارد تومان مالیات بر حقوق، ۲۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد، ۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت، ۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات و ۲۷ هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات.


از اواخر پاییز و اوایل زمستان سال پیش یعنی تقریباً همزمان با سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مدیریت سفارت ایران در آلمان هم معطل مانده. در واقع زمانی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرد سفرایی که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند باید به کشور بازگردند، مأموریت سفیر سابق ایران تمام شد. علی ماجدی از سال ۹۳ سفیر ایران در آلمان بود و بعد از او هنوز کسی برای این مسئولیت معرفی نشده است.
 

نظر شما