شناسهٔ خبر: 33320099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

52 سال از فاجعه اشغال قدس گذشت

امروز مصادف است با 52مین سالروز جنگ 6 روزه که در پی آن رژیم صهیونیستی کرانه باختری، قدس شرقی، نوار غزه، شبیه جزیره سینا و بلندی های جولان را به اشغال خود درآورد.

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطين اشغالین

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی پنجم ماه ژوئن سال 1967 به طور ناگهانی نیروهای عربی را در جبهه مصر مورد حمله قرار داد و طی آن دو مرتبه پایگاه هوایی سینا و کانال سوئز را بمباران کرد.

این حمله خط پایان 3 هفته تنش همه جانبه بین رژیم صهیونیستی و جبهه عربی (مصر، سوریه و اردن) تحت حمایت نیروها عراقی بود.

ارتش رژیم صهیونیستی پس از پیروزی بر نیروی هوایی مصر، جبهه اردن و سوریه را مورد حمله قرار داد و همزمان جنگنده های عراقی هم برای کاهش فشار بر جبهه مصر، شهرک های صهیونیست نشین اسرائیلی را مورد حمله قرار دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی توانست تا پایان روز پنجم ژوئن، نیروی هوایی مصر، سوریه و اردن را از کار بیندازد و بخش های وسیعی از اراضی عربی یعنی 4 برابر اراضی اشغالی در سال 1948 را به تصرف خود درآورد و کرانه باختری، قدس شرقی، نوار غزه، سینا و جولان نیز به آن افزوده شد.

یکی از پیامدهای شکست جبهه عربی در جنگ 6 روزه، سیطره رژیم صهیونیستی بر منابع نفتی سینا، منابع آبی کرانه باختری و بلندی های جولان سوریه بود که زمینه را برای افزایش مهاجرت به سمت اراضی اشغالی و شهرک سازی در آن برای این رژیم فراهم کرد.

بدین ترتیب، رژیم صهیونیستی در سال 1948 قدس غربی را که 84.1 درصد از کل مساحت این شهر را شامل می شود، اشغال کرد و در سال 1967 نیز قدس شرقی را به اشغال خود درآورد و هزاران نفر از ساکنان این شهر را آواره و بی خانمان کرد.

نظر شما