شناسهٔ خبر: 33318259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ابوالفتح:درک ترامپ و ایران از مذاکره متفاوت است

باشگاه خبرنگاران جوان : کارشناس مسائل آمریکا گفت: درک و مدل ایران و ترامپ از مذاکره متفاوت است.

صاحب‌خبر -

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند تکاپوی ترامپ برای مذاکره با ایران، فشارهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است؛ دونالد ترامپ در بهار  ۱۳۹۷ با امید به دست آوردن توافق نامه ای دیگر که به اسم خودش ثبت شود، از برجام خارج شد و پس از آن آمریکا موفق نشد تا با ایران پای میز مذاکره بنشیند؛ از طرفی دیگر برجام برای ایالات متحده نیز دست آوردی بزرگ محسوب می شود و اکنون با نزدیک شدن به آغاز رقابت ها و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، تکاپوی ترامپ هم برای راضی کردن ایران به مذاکره افزایش پیدا کرده است.

 

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد تقاضای ترامپ برای مذاکره با ایران فشار انتخاباتی باشد یا خیر، اظهار کرد: نه تنها ترامپ، بلکه تمام روسای جمهور علاقه مند هستند که با نزدیک شدن به زمان انتخابات دست آوردهایی داشته باشند تا بتوانند عملکرد مثبتی از خود نشان دهند و اینطور جلوه دهند که در حفاظت از منافع ملی موفق بوده اند؛ مخصوصا اگر با مسئله ای مواجه شوند که برای بخش عمده‌ای از مردم کشورشان مهم بوده و از پیچیدگی هایی برخوردار است، در آن صورت به تکاپو می‌افتند تا ثابت کنند توانایی حل موضوعات و کنترل اوضاع را دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای ترامپ خیلی مهم است تا نشان دهد بر اوضاع کنترل دارد، افزود: وی سالهاست که علیه توافق هسته ای و  حتی پیش از امضاء آن صحبت هایی را انجام می دهد. ترامپ در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ هم از دولت باراک اوباما انتقاد می‌کرد و در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شدت انتقادهای خود را با این ادبیات که جان کری و ... سرشان کلاه رفته افزایش داد.

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ خود را توانمند ترین فرد در معاملات معرفی می کند، گفت: دونالد ترامپ تصور می‌کند می تواند بهترین توافق نامه ها را از آب  و هوایی گرفته تا مسائل تجاری، امنیتی و هسته ای حاصل کند. بنابراین از برجام خارج شد و تصور می کرد ایران به سرعت تن به مذاکره داده و می تواند توافق نامه بهتری را امضا کند. درک ترامپ  و ایران از مذاکره، متفاوت است. برای ایرانی ها حداقل در موضوع خاص هسته ای، مذاکره شامل امتیاز دادن و گرفتن  است؛ در واقع در نظر ایران توافق نامه باید برد- برد باشد و بعلاوه دو طرف از تعدادی خواسته های خود عبور کنند تا به نتیجه واحدی برسند. اما از نظر ترامپ مذاکره معنای معمول خود را نمی‌دهد و تلاش می کند خواسته خود را تحمیل کند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه توضیح داد: پس از این که در دوره ترامپ گفت و گویی آغاز شود، دوازده شرط پمپئو مطرح شد و همین چند روز پیش وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد اگر بنا باشد گفت و گویی بین تهران- واشنگتن انجام شود، ایران باید به دوازده شرط پمپئو نیز توجه کند و در مقابل امتیازاتی که از ایران می گیرند، وعده‌ای برای زمان نا معلوم می‌دهند. بنابراین خواست دولت ترامپ برای اعزام میانجی به تهران، با هدف راضی کردن ایران برای پذیرش بی چون و چرای شروطی است که واشنگتن برای مذاکره ارائه داده‌ است. در حالی که مذاکره به صورت معمول و در صحنه بین الملل متفاوت بوده و آمریکا اگر اقدامات عملی انجام ندهد یا در ازای امتیازاتی که به دنبال آن است چشم اندازی از امتیازاتی که می خواهد واگذار کند را ارائه ندهد، موفق نمی شود.

وی در پایان درباره کشورهایی که سیاست و مدل مذاکره آمریکا در آنها شکست خورده است، توضیح داد: سیاست مذاکره آمریکا در کشورهایی مانند ایران، کره شمالی، چین و بقیه کشورهایی که با آنها اختلاف دارد پاسخ گو نبوده است؛ دلیل این شکست ها هم  تفاوت نگاه دولت فعلی ایالات متحده به شیوه حل مشکلات جهانی است.

 

نظر شما