شناسهٔ خبر: 33312619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پنتاگون: تنش‌ نظامی با ایران کمتر شده است

مهر

گروه بین الملل: چند مقام ارشد آمریکا در گفت‌وگو با "سی‌ان‌ان" خبر از کاهش تنش نظامی با ایران داده‌اند. این در حالی است که جنگ لفظی بین دو کشور همچنان ادامه دارد. ترامپ اخیرا اعلام کرده بود که احتمال عملیات نظامی علیه ایران منتفی نیست.

صاحب‌خبر -
یک ماه از اعزام ناوهواپیمابر "یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن" به خلیج فارس می‌گذرد. اکنون چند تن از مسئولان آگاه به سیاست‌های نظامی دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار فرستنده تلویزیونی "سی‌ان‌ان" از کاهش تنش نظامی بین دو کشور ایران و آمریکا سخن گفته‌اند. یکی از مسئولان آگاه به مسائل مربوط به تنش اخیر بین دو کشور به خبرنگار فرستنده یاد شده گفته است: «تنش‌ها به نظر می‌رسد تا حدودی کاهش یافته باشند اما ما همچنان با دقت اوضاع را رصد می‌کنیم. نگرانی ما برطرف نشده است و ما با هوشیاری مراقب اوضاع هستیم.» تشدید تنش نظامی بین آمریکا و ایران بر اساس گزارش "سی‌ان‌ان" به نخستین روزهای ماه مه، به روز جمعه سوم ماه مه برمی‌گردد. منابع آگاه به خبرنگار این فرستنده گفته‌اند که تحرکات نظامی ایران در آن روزها، علت تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اعزام ناوهواپیمابر و جنگنده بمب‌افکن‌های "بی-۵۲" به خاورمیانه بوده است.
 
گفته می‌شود که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در نخستین آخر هفته ماه مه شاهد نشانه‌هایی دال بر تهدیدهای نظامی از سوی ایران بوده‌اند. خبرنگار "سی‌ان‌ان" در ادامه گزارش خود نوشته است که هنوز شواهد و مدارک مربوط به "تهدیدهای ایران" از سوی مقامات آمریکایی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. این مسئولان به خبرنگار "سی‌ان‌ان" گفته‌اند که به‌رغم ارسال پیام‌هایی از سوی دولت آمریکا توسط یک نیروی سوم، وزارت دفاع آمریکا اطلاعاتی به دست آورده بود که حکایت از آن داشت جمهوری اسلامی ایران هشدارهای آمریکا را جدی نگرفته است.
 
جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود که اطلاعات به دست آمده از سوی منابع امنیتی آمریکا حکایت از آن داشت که تحرکات نظامی ایران در واپسین روزهای آوریل افزایش یافته است. این اطلاعات متکی بر منابع امنیتی و دست‌یافته‌های ماهواره‌ای، سایبری و تماس‌های فردی بوده‌اند. دانفورد گفته است که فعالیت‌های رصد شده ظرف چند روز آخر ماه آوریل بیش از فعالیت‌هایی بوده است که معمولا ظرف چند ماه روی می‌دهند. دانفورد گفته است که این تحولات منجر به آن شد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار اعزام ناوهواپیمابر و جنگنده به منطقه شود.

دونالد ترامپ اخیرا با اعزام ۱۵۰۰ سرباز جدید آمریکایی به خاورمیانه موافقت کرده است. کاهش تنش نظامی بین ایران و آمریکا اما منجر به تخفیف جنگ لفظی بین مسئولان دو کشور نشده است. ترامپ روز سه‌شنبه از احتمال حمله نظامی آمریکا علیه ایران سخن گفت و خامنه‌ای نیز در سخنرانی اخیر خود به مناسبت سی‌امین سال درگذشت خمینی، بار دیگر سخنان تندی علیه آمریکا به زبان آورد. خبرنگار "سی‌ان‌ان" در ادامه گزارش خود به نقش سپاه قدس و فرمانده آن قاسم سلیمانی اشاره کرده و نوشته است که مقامات نظامی آمریکا احتمال حمله دست‌داشتن ایران در حمله احتمالی به واحدهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق و حمله اخیر به نفتکش‌های عربستان و امارات در آب‌های خلیج فارس را منتفی نمی‌دانند.

نظر شما