شناسهٔ خبر: 33294672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام خمینی (ره) مرد بی نظیر تاریخ ایران

بندرعباس- ایرنا- امام خمینی (ره) مرد بی نظیر تاریخ ایران است که اندیشه های او غیر از آرمان های پیامبراکرم (ص) و مکتب اهل بیت (ع) چیز دیگری نبود.

صاحب‌خبر -

شخصیت امام خمینی (ره) در تاریخ ایران بی‌نظیر است و نعمتی به بزرگی نعمت امام وجود ندارد.

با اراده خداوند، توسط امام خمینی (ره) با پشتیبانی مردم و مستضعفان جهان، تحولی بزرگ در عالم ایجاد شد که ابتدا در ایران و سپس در سراسر جهان تأثیری اساسی گذاشت.

امروز و پس از امام راحل محبوب‌ترین رهبر عالم در میان همه کشورهای دنیا رهبر معظم انقلاب اسلامی است و از بزرگ‌ترین شخصیت های سیاسی جهان به شمارمی رود.

**امام خمینی (ره) مرد بی نظیر تاریخ ایران

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه های هرمزگان در خصوص " جایگاه شخصیتی امام خمینی (ره) و اهمیت اندیشه های امام در مقابله با فشارهای روانی" اظهار داشت: امام خمینی (ره) مرد بی نظیر تاریخ ایران چه ایران قبل از اسلام و چه بعد از اسلام شخصیتی مثل امام راحل را به خود ندیده و بعید است از این به بعد نیز شخصیتی این چنین پیدا شود.

حجت الاسلام سید عباس تقوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سر این بی نظیربودن امام راحل در سه نکته شخصیت، اندیشه و رفتارهای فردی و سیاسی امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: از نظر رفتاری شخصیت امام خمینی (ره) ممتاز و نزدیک به معصومان (ع) بود که حتی هیچ مکروهی نیز از وی سر نزده است.

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه های هرمزگان تصریح کرد: امام خمینی (ره) در مقام انجام وظیفه و تکالیف الهی اعم از فردی و اجتماعی انسان مقید، حساس بود.

**زندگی قرآنی  راز محبوبیت امام خمینی (ره)

حجت الاسلام تقوی صداقت و زهد را از دیگر ویژگی های شخصیتی امام راحل دانست وافزود: ایشان مثل تازه به دوران رسیده ها نبود که برخی تحولات در کشور ایران او را به وجد آورد.

وی از نظر رفتارهای شخصیتی امام خمینی (ره) به باانضباط بودن، عبادت و تهجد و اهل معرفت ایشان اشاره کرد و بیان داشت: ایشان نسبت به محرومان و مستضعفان بسیار مهربان و خوش قلب بود اما در مقابل دشمنان دین سخت خشن بود.

این مسوول ابراز داشت: اندیشه های امام خمینی (ره) غیر از آرمان های پیامبراکرم (ص) و مکتب اهل بیت (ع) چیز دیگری نبود و این زندگی قرآنی امام راحل بوده که از وی شخصیتی بزرگی ساخت.

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه های هرمزگان گفت: سرمحبوبیت و مقبولیت امام خمینی (ره) نیز بازتابی از قرآن و اهل بیت (ع) است.

تقوی با بیان این جمله که؛ امام خمینی (ره) سر محبت به دنیا را بریده بود، اضافه کرد: زندگی امام راحل سراسر برگفته از قرآن بود تا جایی که امام خمینی (ره) را مطلوب جامعه قرار داد.

وی عدالتخواهی، مبارزه با ظلم، زمینه سازی برای ظهور، به سعادت رساندن جامعه بشری، توجه به فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، رشد اخلاقی و خدمت به مردم را از دیگر ویژگی های امام خمینی (ره) برشمرد.

تقوی ابراز داشت: اساسی ترین راهبرد امام راحل اعتلای کلمه "حق و دین" بود، ایشان برای حاکمیت قرآن و نه حاکمیت خود برمردم قیام کرد و مردم را به سوی خدا و فضیلت براخواند.

**طراحی نه تاریخی به مستکبران؛ راهبرد محوری

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه های هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حوزه رفتاری عدالتخواهی و مبارزه با ظلم امام خمینی (ره) جدی است.

حجت الاسلام تقوی گفت: راهبرد و شعار محوری "ما می توانیم" و نه تاریخی به مستکبران عالم و به دنبال آن رفع فتنه از کل عالم را امام خمینی (ره) طراحی کرد.

وی با اشاره به اینکه در دایره مکتب سیاسی امام خمینی (ره)، تمام مستضعفان جهان جا دارند، افزود: امام راحل راهبرد بسیج مستضعفان و نه تنها بسیج مسلمانان و شیعه را پایه گذاری کرد.

این مدرس حوزه معتقد است: در جامعه امروزی این راهبردهای امام خمینی (ره) است که می توان با الگوگیری از آنها مشکلات اقتصادی و روانی کشور و جهان را برطرف کرد.

**ضرورت بازگشت به راهبردهای امام خمینی (ره)

تقوی افزود: دشمن ما به دنبال جدا کردن ما از خدا، قرآن و اهل بیت پیامبراکرم (ص) است به تعبیری دشمنان ما به دنبال گرفتن ایمان ما هستند، زیرا این ایمان به خدا و باورهای اجتماعی است که مشکل اقتصادی و روانی ما را برطرف می کند.

وی گفت: آرایش جنگی ما در حوزه فرهنگی، اقتصادی و نظامی زمانی شکل می گیرد که برمدار ایمان قوی مذهبی به خدا، قرآن، پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) با تکیه بر ولایت عملیاتی و مهندسی کنیم.

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه های هرمزگان معتقد است: برای برون رفت از شرایط فعلی بازگشت به همان راهبردهای امام راحل (تهاجم با دشمن نه تسلیم مذاکره، بی اعتنایی به وعده های دشمن، ایجاد اتحاد بین مسلمانان، توجه به مستضعفان عالم و نجات مظلومان) است.

**امام خمینی (ره) استکبار را به چالش کشید

جانشین سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز به شخصیت عرفانی و اخلاقی امام خمینی (ره) اشاره کرد و ابراز داشت: ایمان به مبدا و معاد و مکتب پیامبراکرم (ص) از امام خمینی (ره) انسانی شجاع و خدا ترس ساخته بود.

هدایت الله امیری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شخصیت امام خمینی (ره) فراتر از زمان بوده و بعنوان یک عارف، مفسر قرآن و سیاستمداری دوراندیش در همه دنیا شناخته شده است و حقیقتاً به تعبیر مقام معظم رهبری "این انقلاب بی نام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست".

وی اعتماد به مردم را رمز اقتدار و محبوبیت امام راحل دانست و افزود: امام خمینی (ره) به تعبیر بزرگان دین بت شکن روزگار بود که با اتکال به خدا توانست طاغوت و استکبار را به چالش بکشاند.

جانشین سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان ادامه داد: امام راحل در طول حیات پربرکت خود هیچ گاه مرعوب دشمن نشد و در اهمیت شناخت دشمنان برای دفع آنان تاکید کرده است که باید متوجه باشید، باید دشمنانتان را بشناسید، اگر نشناسید نمی توانید دفعش کنید.

امیری یادآور شد: بعد از گذشت سی سال از عمرپربرکت امام خمینی (ره) هنوز نتوانسته‌ایم عمق اندیشه و زوایای علمی و عملی ایشان را به درستی بشناسیم.

**امام خمینی (ره): مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امام خمینی (ره) بزرگمرد تاریخ ایران اسلامی آیینه تمام نمای انقلاب است.

حجت الاسلام غلامعلی ارجمند افزود: امام راحل از جهت تهذیب نفس، اخلاق، شجاعت، درک زمان و شناخت جامعه سرآمد افراد عالم خود بودند.

وی در خصوص اهمیت اعتماد و اعتقاد به مردم از نگاه امام راحل و توصیه ایشان به مردم داری مسئولان بیان داشت: امام خمینی (ره) مردم را صاحبان اصلی انقلاب می دانست و در هر فرصتی، مسئولان را به خدمت رسانی و توجه کردن به مردم سفارش می کرد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان ادامه داد: امام خمینی (ره) به خوبی آگاه بود که اگر قشر محروم جامعه، از انقلاب و نظام اسلامی سرخورده شوند، میدان برای مال اندوزان بی درد باز می شود و مردم در تنگناهای اقتصادی قرار خواهند گرفت.

ارجمند توصیه کرد: در بحث مردم داری و اعتناد به مردم باید پیرو منویات امام خمین (ره) و رهبرفرزانه انقلاب باشیم، زیرا حرکت ولایت فقیه بر ریل حکومت رسول خدا و امامان معصوم است.

به گزارش ایرنا، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در روز بیستم جمادی الثانی ۱۳۲۰ هجری قمری مطابق با ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ هجری شمسی (۲۴ سپتامپر ۱۹۰۲ میلادی) در خمین از توابع استان مرکزی چشم به جهان گشود.

پدر بزرگوار امام خمینی مرحوم آیه الله سید مصطفی موسوی از معاصرین مرحوم آیه الله العظمی میرزای شیرازی (رض) که پس از آنکه سالیانی چند در نجف اشرف علوم و معارف اسلامی را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نایل آمده بود به ایران بازگشت و در خمین ملجأَ مردم و هادی آنان در امور دینی بود. در حالیکه بیش از ۵ ماه از ولادت روح الله نمی گذشت، طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت ندای حق طلبی پدر را که در برابر زورگوئیهایشان به مقاومت بر خاسته بود، با گلوله پاسخ گفتند و در مسیر خمین به اراک وی را به شهادت رساندند.

روحیه مبارزه و جهاد در راه خدا ریشه در بینش اعتقادی و تربیت و محیط خانوادگی و شرایط سیاسی و اجتماعی طول دوران زندگی آن حضرت داشته است. مبارزات ایشان از آغاز نوجوانی آغاز و سیر تکاملی آن به موازات تکامل ابعاد روحی و علمی ایشان از یکسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشکال مختلف ادامه یافته است و در سال ۴۱و۱۳۴۰ ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی فرصتی پدید آورد تا ایشان در رهبریت قیام و روحانیت ایفای نقش کند و بدین ترتیب قیام سراسری روحانیت و ملت ایران در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ با دو ویژگی برجسته یعنی رهبری واحد امام خمینی و اسلامی بودن انگیزه ها و شعارها و هدفهای قیام, سرآغازی شد.

وی سالها پس از مبارزه با رژیم طاغوت و حکومت پهلوی و ساواک، ماه محرم ۱۳۴۲ که مصادف با خرداد بود فرا رسید، امام خمینی از این فرصت نهایت استفاده را در تحریک مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه به عمل آورد.

امام خمینی (ره) در عصر عاشورای ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی در مدرسه فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کرد.

روز ۱۳ مهرماه ۱۳۴۳ حضرت امام به همراه فرزندشان آیه الله حاج آقا مصطفی از ترکیه به تبعیدگاه دوم، کشور عراق اعزام شدند.

دوران اقامت ۱۳ ساله امام خمینی در نجف در شرایطی آغاز شد که هر چند در ظاهر فشارها و محدودیتهای مستقیم در حد ایران و ترکیه وجود نداشت اما مخالفتها و کارشکنی ها و زخم زبانها نه از جبهه دشمن رویاروی بلکه از ناحیه دنیاخواهان مخفی شده در لباس دین آنچنان گسترده و آزاردهنده بود که امام با همه صبر و بردباری معروفش بارها از سختی شرایط مبارزه در این سالها به تلخی تمام یاد کرده است.

امام خمینی بامداد ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ پس از ۱۴ سال دوری از وطن وارد کشور شد.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران سپس در شامگاه ۱۳ خرداد ۶۸ دیده از جهان فرو بست و مردم زیادی در دنیا در ارتحال آن بزرگ مرد تاریخ به سوگ نشستند.

امروز بعد از گذشت سی سال از ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از شخصیت آن رهبر بزرگ ایران برای تشنگان به دین اسلام و آزادیخواهان جهان مشخص می شود.

۹۸۸۷/ ۶۰۴۸

نظر شما