شناسهٔ خبر: 33266745 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

اقدام عجيب وزارت ورزش

تغيير پاداش قهرمانان از سکه به ريال!

صاحب‌خبر -

به گزارش آفرينش و به نقل از فارس، ارديبهشت ماه سال گذشته بود که وزارت ورزش و جوانان مطابق گذشته پاداش مدال‌آوران بازي‌هاي آسيايي 2018 جاکارتا - پالمبانگ را اعلام کرد. براي مدال‌آوران طلا، نقره و برنز در اين دوره از بازي‌ها به ترتيب 160، 80 و 40 سکه در نظر گرفته شد و ورزشکاران نيز دلخوش به اين پاداش‌ها در تلاش بودند بهترين نتايج را کسب کنند.

در حالي که ورزشکاران مدال‌آور بازي‌هاي آسيايي و پاراآسيايي انتظار داشتند مراسم تجليل از قهرمانان اواخر سال 97 برگزار شود، اين اتفاق به دليل عدم تامين منابع و افزايش ناگهاني قيمت سکه رخ نداد.

افزايش قيمت سکه و نگراني وزارت ورزش براي پرداخت پاداش

ژاله فرامرزيان معاون مالي و توسعه منابع انساني وزارت ورزش در گفت‌وگويي که 20 اسفند با خبرگزاري فارس داشت در اين باره گفته بود: قهرمانان بايد اين فرصت را بدهند. چيزي که هميشه متداول بوده اين است که پاداش يک سال در بودجه سال آينده پيش‌بيني مي‌شود. الان هم فقط پاداش سال 97 باقي مانده است. واقعيت برنامه و بودجه کشور اين است که سال آينده پاداش سال 97 پرداخت شود. شرايط امسال کشور تا به حال اتفاق نيفتاده بود. سکه 4، 5 برابر شده است و ما هم بايد تعهدات را انجام بدهيم. چون تعهد داشتيم و احساس مسئوليت کرديم پاداش سال 95 و 96 يک جا پرداخت شد. بايد سال 97 تمام شود، در سال 98 اعتبارات پاداش سال 97 را به ما بدهند تا بتوانيم پاداش‌ها را پرداخت کنيم. براي پاداش سال 97 مبلغ 17 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است به همين دليل بايد از بخش‌هاي ديگر کمک بگيريم.

بعد از مدتي وزارت ورزش اعلام کرد نمي‌تواند به مدال‌آوران سکه بدهد و مبلغ ريالي به عنوان پاداش به آنها داده خواهد شد. بعد از اين صحبت‌ها، ورزشکاران مدال‌آور رشته‌هاي مختلف واکنش‌هاي منفي داشتند به طوري که بارها در فضاهاي مجازي اعتراض خود را با هشتک "مدال نقد - پاداش نسيه" اعلام کردند.

تغيير موضع مسئولان وزارت ورزش بعد از اعتراض قهرمانان

اعتراض تند قهرمانان واکنش دوباره معاونان وزارت ورزش را به دنبال داشت. محمدرضا داورزني معاون حرفه‌اي و قهرماني وزارت ورزش در گفت‌وگويي که با سايت وزارتخانه داشت، در اين باره گفته بود: هيچ مشکلي براي پاداش سکه‌اي بازيهاي آسيايي و پاراآسيايي جاکارتا نداريم و انشاالله با تامين منابع به سرعت انجام مي‌شود.

ژاله فرامرزيان نيز در گفت‌وگويي که با سايت وزارت ورزش داشت، در اين باره گفت: ما در پرداخت پاداش سکه اي قهرمانان تا بازيهاي آسيايي و پاراآسيايي جاکارتا در صورت تامين منابع هيچ مشکلي نداريم. البته توجه داشته باشيد پاداش هر سال در اعتبارات لايحه بودجه سال بعد پيش بيني مي شود و از اين جهت هيچ تاخيري نداريم. آيين نامه پاداش قهرمانان بعد از بازيهاي آسيايي ‌و پارآسيايي جاکارتا تغيير کرده است و از مبناي سکه طلا خارج شد و از اين به بعد مبناي پاداش قهرمانان بصورت امتياز خواهد بود.

تغيير پاداش از سکه به ريال!

معاونان وزارت ورزش در حالي در صحبت‌هاي خود از پرداخت پاداش به صورت سکه به قهرمانان خبر دادند که اين تعهد انجام نشد و روساي فدراسيون‌ها اعلام کردند مبلغي از پاداش به صورت نقدي به حساب فدراسيون‌ها واريز شده است. اعلام شد حدود 5/2تا 3 ميليون براي قهرمانان در نظر گرفته شده و هر سکه به صورت يک امتياز براي قهرمانان در نظر گرفته مي‌شود که مبلغ ريالي آن به حساب فدراسيون‌ها واريز خواهد شد.

تمامي اين صحبت‌ها در حالي مطرح شد 23 ارديبهشت امسال قهرمانان و مدال‌آوران براي گرفتن پاداش‌ها مقابل وزارت ورزش تجمع کردند. اين اعتراض‌ها راه به جايي نبرد اما وزير ورزش و جوانان در نهايت زمان تجليل از قهرمانان را 11 خرداد اعلام کرد در حالي که بعد از گذشت يک روز از برگزاري مراسم بازهم مبلغ پاداش به مدال‌آوران مشخص نشد.

عصر روز شنبه مدال‌آوران و قهرمانان ميهمان رئيس‌جمهور و مقامات وزارت ورزش بودند اما از تنها چيزي که در اين مراسم صحبت نشد، مبلغ پاداش قهرمانان بود. در نهايت هم مسئولان وزارت ورزش به روساي فدراسيون‌ها اعلام کردند در ديدار با فرامرزيان موضوع پاداش‌ها را پيگيري کنند. مقامات وزارت ورزش در اين خصوص نه به قهرمانان و نه روساي فدراسيون‌ها پاسخي درباره مبلغ پاداش به قهرمانان نداده‌اند و تا امروز هنوز کسي به طور دقيق از مبلغ پاداش‌ها خبر ندارد.

مقامات وزارت ورزش در مصاحبه‌هاي خود از ورزشکاران خواسته بودند شرايط اقتصادي کشور را درک کنند اما اگر کمي فقط کمي خود را جاي ورزشکار بگذارند، مي‌بينند با حقوقي که قهرمانان براي بالا بردن پرچم ايران در ميادين بين‌المللي در زمان تمرين مي‌گيرند به قدري ناچيز است که دلشان را به اين پاداش‌ها خوش مي‌کنند. اگر وزارت ورزش مي‌بيند نمي‌تواند به تعهداتش در قبال قهرمانان و مدال‌آوران عمل کند، بهتر است در آيين‌نامه پرداخت پاداش به آنها تغييراتي اعمال کند.

موضوع پاداش بحثي است که همه کشورهاي دنيا براي بالا بردن انگيزه قهرمانان مبلغي را براي مدال‌آوران در نظر مي‌گيرند اما عمل به تعهدات بحثي است که وزارت ورزش بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما