شناسهٔ خبر: 33172864 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نگاهی به همه تقابل‌های پرسپولیس و سپاهان در تاریخ جام حذفی

کابوس و رویای پنالتی‌ها!

صاحب‌خبر -

آریا رهنورد

جدال حساس امشب در نقش‌جهان؛ هفتاد و یکمین مسابقه رسمی سپاهان و پرسپولیس و البته نهمین تقابل دو تیم در تاریخ جام حذفی خواهد بود. مسابقه‌های گذشته قرمزهای پایتخت و زردهای اصفهان در جام حذفی، همواره حساسیت‌های فوق‌العاده‌ای داشته است. پرسپولیس و سپاهان با پنج و چهار قهرمانی، در میان پرافتخارترین تیم‌های تاریخ این تورنمنت دیده می‌شوند. در هشت تقابل قبلی در جام حذفی، پرسپولیس دو بار و سپاهان یک بار برنده بوده‌اند. پنج دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده اما در انتهای این تساوی‌ها، ضربات پنالتی تیم برنده را تعیین کرده است.

برخورد اول؛ عبور از سپاهان به مقصد استقلال

اولین تقابل دو تیم در جام حذفی، سال 1378 اتفاق افتاد. جایی که پرسپولیس علی پروین، روبه‌روی سپاهان مهدی مناجاتی قرار گرفت. بازی اول با جذابیت بسیار زیاد برگزار شد و دو تیم در تهران به تساوی دو بر دو رسیدند. بصیرت و عبدا... ویسی در این مسابقه برای سپاهان و امامی‌فر و اسماعیل حلالی نیز برای پرسپولیس گل‌زنی کردند. با این نتیجه، تساوی بدون گل در دیدار برگشت برای صعود سپاهان کافی به نظر می‌رسید اما پرسپولیس با گل ادموند بزیک حریف را از پیش رو برداشت. دیدارهای مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی سال 78 به صورت تک مسابقه برگزار شد. برای اولین و آخرین بار، دو تیم پرسپولیس و استقلال در آن فصل به فینال جام حذفی رسیدند. یکی از حساس‌ترین دربی‌های تاریخ در نهایت با گل دیرهنگام افشین پیروانی به سود تیم پروین تمام شد و قرمزها در نهایت قهرمانی جام حذفی را از آن خودشان کردند.

لوکا علیه مصطفی!

هفت سال بعد از آخرین برخورد در جام حذفی، پرسپولیس و سپاهان این بار در فینال این تورنمنت به هم رسیدند. این بازی به دلیل فشردگی تقویم فوتبال ایران، برای مدتی به تعویق افتاد و سرانجام بعد از جام جهانی برگزار شد. پرسپولیسی‌ها که به تازگی مصطفی دنیزلی را به عنوان مربی جذب کرده بودند با چند ستاره تازه‌وارد به مصاف سپاهان رفتند. در دیدار رفت فینال در استادیوم آزادی، معدنچی یک ضربه پنالتی را از دست داد اما علیرضا نیکبخت موفق به باز کردن دروازه سپاهان شد. پدیده آن روزهای تیم اصفهانی یعنی حمید شفیعی اما مسابقه را به تساوی کشاند. در دیدار برگشت نیز ابراهیم اسدی گل اول بازی را زد اما باز هم شفیعی اجازه نداد پرسپولیسی‌ها به عنوان برنده از زمین خارج شوند. کار در نهایت به ضربات پنالتی کشیده شد. در ورزشگاه نقش جهان که هنوز بازسازی نشده بود، شیث رضایی و علیرضا نیکبخت ضربات پنالتی‌شان را از دست دادند. در سپاهان اما تنها یدا... اکبری پنالتی‌اش را خراب کرد. در نهایت با ضربه عماد رضا، جام به سپاهانی‌ها رسید. در پایان این مسابقه، پرسپولیسی‌ها به قرارداد مهاجم عراقی حریف معترض بودند و این قرارداد را غیرقانونی می‌دانستند اما این اعتراض هرگز به جایی نرسید و دست سرخ‌ها از جام دور ماند.

توفان؛ به سبک محمود کریمی

بوناچیچ و دنیزلی خیلی زود دوباره در جام حذفی به هم رسیدند. چند ماه بعد از دیدار فینال، دو تیم این بار در مسابقه نیمه‌نهایی فصل جدید جام حذفی به هم برخورد کردند. این بار یک مسابقه در تهران، سرنوشت تیم فینالیست را مشخص می‌کرد. پرسپولیس با یک نمایش جذاب و هجومی و پنالتی دقیقه 64 فرزاد آشوبی، در آستانه پیروزی در این جدال قرار داشت. بازی تا دقیقه 85 با برتری تیم دنیزلی دنبال می‌شد اما ناگهان محسن قهرمانی برای سپاهان پنالتی اعلام کرد و ضربه هادی عقیلی، همه چیز را تغییر داد. بازی در نیمه اول وقت‌های اضافه نیز مساوی شد اما محمود کریمی در 15 دقیقه دوم، یکی از سریع‌ترین هت‌تریک‌های تاریخ جام حذفی را انجام کرد و تیمش را با سرعت نور به فینال جام حذفی برد. سپاهانی‌ها در دو دیدار فینال مجموعا چهار گل به صبا زدند و قهرمانی را با اقتدار جشن گرفتند.

رویای نافرجام وینگادا

سال 88 پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی روبه‌روی هم قرار گرفتند. این مسابقه در مرحله یک‌چهارم نهایی، با برتری قرمزها در ورزشگاه آزادی به پایان رسید. مازیار زارع، تنها گل سرخپوشان را در این جدال وارد دروازه حریف کرد. پرسپولیس با بردن این دیدار به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی رسید اما در این مرحله نتیجه را به پاس واگذار کرد و از تورنمنت کنار رفت تا وینگادا نیز نتواند با این تیم به جام قهرمانی دست پیدا کند.

حقیقی؛ برنده دوئل با سیدمهدی

یک سال بعد از آخرین نبرد در جام حذفی، پرسپولیس و سپاهان باز هم یک‌چهارم نهایی جام حذفی را در ورزشگاه آزادی برگزار کردند. نبرد میان شاگردان دایی و قلعه‌نویی با تساوی به پایان رسید و در ضربات پنالتی، این قرمزها بودند که موفق‌تر نشان دادند. علیرضا حقیقی روی دروازه پرسپولیس عملکرد بهتری از سیدمهدی رحمتی درون دروازه سپاهان داشت. پرسپولیس پس از عبور از این مرحله، فولاد را از نیمه‌نهایی کنار زد و در نهایت با بردن ملوان در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، قهرمانی جام حذفی را به دست آورد.

موشک و خداحافظی تلخ

آخرین نبرد پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی تا امروز، در فینال سال 92 این جام برگزار شد. جایی که دو تیم در یک نبرد جذاب به تساوی دو بر دو رسیدند و در نهایت تیم زلاتکو کرانچار فاتح جام حذفی شد و شاگردان یحیی را شکست داد. نمایش ضعیف نیلسون، تعویض‌های بد یحیی، از دست رفتن پنالتی هادی نوروزی و البته خداحافظی تلخ مهدوی‌کیا، شب کابوس‌واری را در آزادی برای پرسپولیس ساخت.

 

نظر شما