شناسهٔ خبر: 33161035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جانشينان احتمالي ترزا مي/ چه کسي نخست وزير انگليس مي شود؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ساجد جاويد وزير کشور انگليس اعلام کرد، نامزد جانشيني ترزا مي نخست وزير اين کشور مي شود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از اسکاي نيوز، ساجد جاويد وزير امنيت داخلي انگليس با انتشار يک پيام ويدئويي خود را رسما به عنوان نامزد جانشيني ترزا مي رهبر حزب محافظه کار معرفي کرد.
جاويد در پيام خود تاکيد کرده است که «حزب محافظه کار نياز به احياي اعتماد و ايجاد اتحاد در بين اعضاي خود دارد و بايد فرصتهاي جديدي در سراسر بريتانيا خلق کند.»
ترزا مي نخست‌وزير انگليس جمعه گذشته با اعلام استعفاي خود گفت که در تاريخ هفتم ژوئن (17 خرداد) رسما از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند. اين مساله علاوه بر تشديد بحران در انگليس در ارتباط با برگزيت، باعث ايجاد شکاف و بحراني تر شدن اوضاع حزب حاکم محافظه کار انگليس نيز شده است.
ترزا مي با اعلام استعفا از پست نخست‌وزيري انگليس، افزود: «اکنون براي من روشن شده که به نفع کشور است تا يک نخست‌وزير جديد، تلاش‌ها (براي برگزيت) را هدايت کند. پس امروز اعلام مي‌کنم که به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در روز جمعه 7 ژوئن استعفا مي‌دهم تا نفر بعدي انتخاب شود».
بعد از سه بار رد شدن توافق برگزيت در پارلمان انگليس، تهديد اتحاديه اروپا به خروج اجباري انگليس بدون توافق و همچنين استعفاي معاون پارلماني دولت، ترزا مي اجبارا در مسير استعفا قرار گرفت.
نتايج انتخابات پارلماني اروپا در انگيس که روز يک شنبه برگزار شد نيز نشان ميدهد حزب محافظه کار اقبال عمومي خود را در اين کشور از دست داده است و نياز به يک خانه تکاني اساسي دارد.
خبرگزاري رويترز گزارش داد: حزب برگزيت وابسته به «نايجل فاراژ» از حاميان خروج از اتحاديه اروپا، براساس نتايج نظرسنجي پاي شعب بيشترين کرسيها را کسب کرده است و اين مساله موجي از خشم از ترزا مي که موفق به اجرايي کردن خروج لندن از اتحاديه اروپا نشده است را برانگيخته است.
بي بي سي گزارش داد: حزب محافظه کار انگليس احتمالا 10 تا 12 درصد کمتر از 23 درصدي که در انتخابات 2014 کسب کرده بود راي خواهد آورد و احتمالا بدترين نتيجه را در ميان احزاب اين کشور کسب خواهد کرد.

وزير پيشين برگزيت جانشين احتمالي ترزا مي؛ براي برگزيت بدون توافق هم بايد آماده باشيم
وزير پيشين برگزيت گفت که اگرچه ترجيح مي‌دهد براي خروج کشورش از اتحاديه اروپا توافقي صورت بگيرد اما لندن بايد براي خروج بدون توافق هم آمادگي داشته باشد.
«دومنيک راب» وزير پيشين برگزيت (خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا) که نامزد احتمالي رهبري حزب محافظه کار نيز مي‌باشد، گفت که کشورش بايد براي خروج از اتحاديه اروپا بدون توافق آمادگي داشته باشد.
وي امروز يکشنبه در اين مورد به شبکه خبري «بي.بي. سي»، گفت: «بريتانيا بايد براي اينکه روز 31 اکتبر (9 آبان ماه) اتحاديه اروپا بدون توافق ترک کند، آمادگي داشته باشد. راب همچنين گفت که کشورش اگر دنبال مذاکره باشد، بر ديدگاه طرف مقابل تمرکز نخواهد داشت و مذاکره مي‌کند.
راب همچنين گفت که او ترجيح مي‌دهد که کشورش با توافق از اتحاديه اروپا خارج شود اما نمي‌خواهد که زمان 31 اکتبر به تعويق بيافتد و گفت که اگر توافقي در زمينه برگزيت صورت نگيرد در اين صورت بريتانيا از لحاظ قانوني بايد حدود 14 ميليارد پوند (18 ميليارد دلار) از 39 ميليارد پوند طرح خروج را بپردازد.

رقابت براي کسب کرسي نخست وزيري
حزب حاکم محافظه کار که به علت در اختيار داشتن بيشتر کرسي هاي مجلس عوام قدرت را در دست گرفته، تلاش مي کند همچنان آن را حفظ کند و اکنون دو گروه موافقان خروج سخت به سرکردگي "بوريس جانسون" وزير امور خارجه مستعفي "ترزا مي" و نيز گروه هواداران خروج نرم يا نيم بند همچون "جرمي هانت" وزير امور خارجه انگليس بيش از پيش تلاش هاي خود را براي کسب کرسي نخست وزيري آغاز کرده اند.
"بوريس جانسون"، وزير امور خارجه خانم مي که در اعتراض به مفاد توافقش با اتحاديه اروپا بر سر برگزيت استعفا داده بود پيش از همه و آشکارا علاقه خود را براي رهبري حزب حاکم محافظه کار و به تبع آن مقام نخست وزيري انگليس اعلام کرده است.
" جرمي هانت " دومين نامزد براي جانشيني مي است وي 52 سال دارد وهم اکنون وزير امور خارجه است و همواره حامي ماندن در اتحاديه اروپا بود و اما اخيرا تغيير موضع داد.
وي تاجري است که به خوبي زبان ژاپني مي داند و در بريتانيا و از شهرت برخوردار است وي پيش از آن وزير بهداشت بود و 6 سال بر سيستم بهداشت عمومي که با بحران هاي خطرناکي روبرو بود، نظارت داشت .
دومينيک راپ سومين کانديداست وي 45 سال دارد و وزير برگزيت بود وي ژوئيه گذشته عهده دار اين پست شد و 4 ماه بعد به دليل اختلاف با مي درباره توافق خروج با کميسارياي اتحاديه اروپا، استعفا داد .
مايکل گاف چهارمين کانديد و وزير محيط زيست است که درحال مبارزه با استفاده از پلاستيک است وي 51 سال دارد و به اتحاديه اروپا به عنوان حامي هواداران برگزيت در دولت مي ، به ديده شک مي نگرد.
وي در همه پرسي معاون جانسون بود اما سال 2016 از حمايت وي براي نخست وزيري دست کشيد.
ساجد جاويد کانديد پنجم و اولين مسلمان از خانواه اي مهاجراست وي وزير کشور است که در سال 2018 عهده دار اين منصب شد ، جاويد 49 ساله با مديريت رسوايي برخورد با مهاجران نژاد کارائيب که پس از جنگ جهاني دوم به بريتانيا آمده بودند، احترام همکارانش را به خود جلب کرد.
ششمين کانديدا اندره ليدسوم است وي مدافع سرسخت برگزيت است ، وي وزير امور پارلماني بود اما اخيرا استعفا داد و بدين ترتيب مي بزرگترين حامي خود را از دست داد .
امبر راد، هفتمين کانديد براي جانشني مي است وي معاون پارلمان بود در سال 2010 در بخش مطبوعات اقتصادي فعاليت داشت و ترزا را در به قدرت رسيدن همراهي کرد و اين حمايت موجب تعيين وي به عنوان وزير کشور و سپس وزير کار منجر شد ، اما وي با ماندن در اتحاديه اروپا موافق است .

وضعيت رقبا در نظرسنجي ها
"بوريس جانسون" که ترامپ او را شايسته نخست وزيري انگليس مي داند در تازه ترين نظرسنجي روزنامه تايمز، 39 درصد از آراي اعضاي حزب محافظه کار را به دست آورد و محبوبيت وي، 4 از 6 برآورد شده است.
"دومينيک راب" (Dominic Raab)، وزير پيشين برگزيت در دولت "ترزا مي"، در نظرسنجي روزنامه تايمز، 13 درصد از آرا را به دست آورد. ميزان محبوبيت وي، 1 از 4 برآورد شد.
و "جرمي هانت"، وزير امور خارجه کنوني انگليس که از ماه ها پيش تلاش کرده است با سفرهاي خارجي، بهره گيري از مسايل سياسي و ظرفيت هاي رسانه اي جايگاهي دست و پا کند، چندان مورد علاقه مخالفان اتحاديه اروپا نيست زيرا که هنگام برگزاري همه پرسي بر سر ماندن يا خروج انگليس از اتحاديه اروپا، گزينه ماندن را پسنديد.
در اذهان عمومي نيز عملکرد هانت مطلوب نيست زيرا تصميماتش در زمان وزارتش بر بخش بهداشت و درمان انگليس خشم شمار زيادي از مردم و کارکنان اين وزارتخانه را برانگيخت و اعتصاب هاي زنجيره اي مشهور را که ماهها در انگليس ادامه داشت با نام او به ثبت رساند.
در اين نظر سنجي محبوبيت هانت ، 1 از 10 برآورد شده است.
"مايکل گاو" (Michael Gove)، وزير کنوني محيط زيست، از مخالفان قديم اتحاديه اروپاست که مدتي است سکوت اختيار کرده است. وي تا آخرين روزها، از "ترزا مي" حمايت کرد و اکنون انتظار مي رود برنامه هايش را براي شرکت در رقابت رهبري حزب محافظه کار، اعلام کند.
"مت هنکاک" وزير بهداشت و درمان انگليس ديگر عضو کابينه "ترزا مي" است که در رسانه ها آمادگي خود را براي تکيه زدن بر کرسي رهبري حزب حاکم محافظه کار و به تبع آن نخست وزيري اعلام کرده و وعده داده است کار ناتمام خانم مي را تمام کند و برگزيت را به سرانجام برساند.
تاکنون حدود بيست نفر به طور مستقيم يا غير مستقيم براي جانشيني خانم مي اعلام آمادگي کرده اند اما حدود دو ماه ديگر که جانشين "ترزا مي" مشخص خواهد شد هر فردي به کرسي رهبري حزب و نخست وزيري تکيه زند با همان مشکلاتي مواجه است که "ترزا مي" مواجه بود و براي به ساحل رساندن کشتي توفان زده برگزيت با دريايي پر از موجهاي سهمگين از اختلافات درون حزب و جامعه مواجه است.
حزب محافظه کار و رهبر جديدش براي بقاي در قدرت همچنين بايد بتواند علاوه بر مديريت برگزيت، قدرت خود را بر حزب رقيب يعني حزب کارگر بچرباند؛ حزبي که فرصت را براي درآوردن قدرت از چنگ حزب محافظه کار با پيش کشيدن موضوع برگزاري انتخابات زودهنگام غنيمت شمرده است.

نظر شما