شناسهٔ خبر: 33151664 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

راهکار طب‌سنتی برای ریزش موی سکه‌ای

منبع: باشگاه خبرنگاران

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره علل ریزش مو و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره ریزش مو سکه‌ای، اظهار کرد: ریزش سکه‌ای مو که به آن کچلی سکه‌ای هم می‌گویند؛ نوعی بیماری خودایمنی است که در آن بدون از بین رفتن فولیکول مو حمله‌ای اشتباهی به سیستم ایمنی بدن صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

از طاسی مردانه چه می‌دانید؟

عظمایی ادامه داد: ریزش مو سکه‌ای هنگامی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های سفید که نقش اصلی سیستم ایمنی بدن را بر عهده را دارند به سلول‌های تشکیل دهنده فولیکول مو حمله می‌کنند و با این کار باعث از بین رفتن یا کاهش قابل ملاحظه تولید آن‌ها می‌شوند.

۲۰ تا ۴۰ ساله‌ها در معرض ابتلا به ریزش مو

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: فولیکول‌ها نقطه شروع رویش مو هستند و این حمله به فولیکول‌ها موقتی است؛ این بیماری در بین افراد زیر ۲۰ سال تا ۴۰ سال و حتی کودکان بیشتر دیده می‌شود و شیوع آن در بین مردان و زنان برابر است.

وی افزود: علاوه بر حمله سیستم ایمنی بدن استرس و اضطراب و بحران‌های روانی و عاطفی، غلظت خون، یبوست، تغذیه نامناسب و عفونت‌های ویروسی تاثیر زیادی در این نوع ریزش مو دارد و در این بین نباید از عوامل ژنتیکی هم در بروز این اختلال غافل شد.

عظمایی اظهار کرد: این بیماری به شکل دایره‌ای یا بیضی یا تاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می‌دهد و در بعضی از افراد ممکن است تمام سر را درگیر کند و علی رغم تصور افراد، ارتباطی مستقیم بین این اختلال و استرس، فشارهای روانی و ضربه‌های عاطفی وجود دارد؛ این احتمال وجود دارد انواع استرس‌های خیلی زیاد نقش تحریک کننده این بیماری را دارد.

درمان ریزش مو سکه‌ای

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به درمان‌های ریزش مو سکه‌ای تشریح کرد: برای درمان ابتدا باید علت اصلی را پیدا کرد؛ در برخی افراد از داروهای خوراکی، یا به صورت شست‌وشو و یا به صورت مالشی استفاده می‌کنیم، مصرف عرقیجاتی مانند شاتره، کاسنی، کیالک، خارشتر و خارخاسک هم با پاکسازی و تصفیه خون به درمان بیماری کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان ریزش مو سکه‌ای مصرف حریره سیاه است که می‌توان آن با عسل یا نبات میل کرد، علاوه بر آن روغن حلیله هم راهی برای درمان اختلال است که می‌توان آن را روی سر مالید؛ درمان دیگر گِل سرشور است و می‌توان هفته‌ای یکی ۲ بار آن را روی موها قرار داد، قابل ذکر است که این گِل موجب رویش مو می‌شود.

عظمایی افزود: گِل سرشور را داخل کاسه‌ای مسی ریخته و آن را یا مقداری آب خیس کنید و روی موهای خود بمالید تا نتیجه مطلوب را مشاهده کنید، مالیدن روغن نارگیل به همراه روغن کرچک و مالش آن هم می‌تواند تاثیر چشمگیری در احیای موهای از دست رفته داشته باشد، همچنین برای شوره سر و موخوره موثر است.

دمنوش مفید در درمان ریزش مو سکه‌ای

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تشریح کرد: برای درمان این عارضه از دمنوش‌هایی مانند مریم گلی با عسل استفاده کنید؛ مصرف گیاه دم‌اسب هم برای درخشندگی و رویش مو تاثیر دارد، در این میان استفاده از اسانس گزنه و رزماری و مالش منظم آن‌ها بر روی نقاط ریخته شده موجب تحریک و بهتر شدن جریان خون می‌شود.

وی افزود: از جمله دم‌کرده‌هایی که برای علاج این اختلال می‌توان نام برد بابونه، آویشن و همچنین گیاه رزماری است که خواص آنتی بیوتیکی دارد؛ مالش سیر در نقطه ریزش مو تاثیر دارد، همچنین آب پیاز در رویش مو موثر است، علاوه بر این شنبلیله نیز موجب تقویت ریشه مو می‌شود که این گیاه را هم می‌توان با عسل مصرف کرد و هم تخم آن را می‌توان با مقداری آب خمیر کرد و به قسمت ریخته شده گذاشت.

عظمایی اظهار کرد: در مرحله اول برای درمان ریزش مو باید خلط غالب را پیدا کرد و باید سعی کرد از صابون و شامپو استفاده نکنیم؛ محل ریزش مو را با آب گل زوفا و آب خرفه ماساژ داد، پنج گرم پیاز عنصر و ۲.۵ گرم خردل خوب کوبیده شود و با سرکه ترکیب شده و روزانه سه مرتبه روی موهای ریخته شده ماساژ دهند.

نظر شما