شناسهٔ خبر: 33146794 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پایان سفر وزیر خارجه ایران به عراق

خبرگزاری فارس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفری سه روزه به عراق و رایزنی با مقامات این کشور و زیارت عتبات عالیات راهی تهران شد.

صاحب‌خبر -

۱محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که عصر شنبه (چهارم خرداد) به منظور دیدار و گفت: وگو با مقامات عراقی به بغداد سفر کرد، شنبه شب در بغداد با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «برهم صالح» رئیس جمهور، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و روز یکشنبه پنجم خرداد هم با «محمدعلی الحکیم» وزیر خارجه عراق دیدار و گفت: وگو کرد.

ظریف در دیدار با برهم صالح دعوت رسمی روحانی از وی برای سفر به ایران را تقدیم کرد.

دیدار و گفت: وگو با برخی شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی، هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق از دیگر برنامه‌های حضور ظریف در بغداد بود.

وی در پایان این دیدار‌ها در توئیتی دیدارهایش با مقامات عراقی را سازنده خواند و نوشت: در این سفر پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را پیشنهاد کردم.

وزیر خارجه ایران در ادامه این سفر یکشنبه شب به زیارت کربلای معلی رفت و پس از زیارت عتبات مقدسه، در مراسم شب ۲۱ ماه رمضان و شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) شرکت کرد و امروز دوشنبه نیز به زیارت بارگاه مطهر حضرت علی (ع) مشرف شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ۲۳ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۷) سفری پنج روزه به عراق داشت و به سلیمانیه و اربیل هم رفت. او همچنین ۱۸ اسفند ماه به منظور آماده سازی سفر ۲۰ اسفند حسن روحانی به عراق، به بغداد سفر کرد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز پنجم اسفند ۱۳۹۷ برای برگزاری دور سوم گفتگو‌های سیاسی به بغداد سفر کرده بود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق ۱۷ فروردین ماه سال جاری در پاسخ به دعوت حسن روحانی سفری دو روزه به جمهوری اسلامی ایران داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طی سه هفته اخیر به روسیه، ترکمنستان، هندوستان، ژاپن، چین و پاکستان سفر کرده بود.

نظر شما