شناسهٔ خبر: 33146476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر کشور در بازدید از قطار شهری مشهد:

۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است

رحمانی فضلی گفت: امسال مجلس ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی اوراق مشارکت در نظر گرفته است که اگر همه شهرها مانند مشهد در جذب آن موفق باشند این مبلغ قابل افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «عبدالرضا رحمانی فضلی» ظهر امروز(۶ خرداد) در بازدید از پروژه های خط دو و سه قطارشهری مشهد با بیان اینکه خوشبختانه پروژه های خطوط قطارشهری مشهد با وجود شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز که باعث بالارفتن هزینه های ساخت تا سه برابر شده است با برنامه ریزی و تلاش های خوب مدیریت شهری مشهد از پیشرفت قابل توجه ای برخوردار است، گفت:شهرداری مشهد با برنامه ریزی هایی که انجام داده نه تنها که از زمانبندی پروژه عقب نیست بلکه جز شهرداریهایی است که با توجه به اجرای چنین پروژه هایی بدهی نیز ندارد.

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه مدیریت شهری مشهد قول داده است خط دو قطارشهری را تا تیرماه مورد بهره برداری قرار دهد، اظهار کرد: این اقدام با توجه به مسیرهایی که قطارشهری از آن عبور می کند کار بسیار قابل توجهی است و می تواند حجم جا بجایی مسافر بالایی داشته و تردد را سهل تر کند.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: ما در وزارت کشور با توجه به منابع محدودی که داریم ترجیح مان این است منابع مالی را به جایی اختصاص دهیم که هم قدرت جذب داشته باشند و هم کار مناسبی را تحویل دهند لذا پروژه هایی که در مراحل نهایی هستند از اولویت برخوردار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بازدید امروز از خطوط قطارشهری مشهد نیز در همین راستا انجام شد، اظهار کرد: طی گزارشی که از روند اجرای خط دو قطارشهری مشهد ارائه شد این خط اکنون از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و خط سه نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است.

 

وزیر کشور گفت: معتقدیم پروژه هایی را که در شهر مشهد اجرا می شود نباید تنها به عنوان یک پروژه ای که شهروندان مشهدی از آن استفاده می کنند دید، بلکه پروژه هایی مانند قطارشهری مشهد یعنی خدمت رسانی به زائران حضرت رضا (ع) و باید به آن نگاه ملی داشت زیرا اگر تخصیص اعتباری انجام و تسهیلاتی به این پروژه ها داده می شود، برای همه مردم ایران است.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه امیدواریم با انجام چنین اقداماتی زائران به راحتی بتوانند به تمام نقاط شهر به ویژه حرم مطهر دسترسی داشته باشند، افزود: خوشبختانه مدیریت شهری مشهد به گونه ای برنامه ریزی کرده است که زائران و مجاوران از چهار طرف مبادی اصلی حرم مطهر به خطوط قطارشهری دسترسی دارند.

 

وی ادامه داد: در این بازدید شهردار مشهد اعلام کرد که در نظر دارند خط چهار قطارشهری مشهد را نیز شروع کنند اگر این اقدام توجیه داشته باشد و بتوانند با توجه به این که دو خط را در دست اجرا دارند این خط را نیز فعال کنند و ما نیز از نظر کارشناسی اطمینان پیدا کنیم که این امکان را دارند به اجرای خط چهار قطارشهری مشهد کمک خواهیم کرد.

 

وزیر کشور به کمک های دولت به توسعه حمل و نقل عمومی اشاره و اضافه کرد: در موضوع کمک های دولت به توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه قطارشهری باید بگویم با توجه به شرایط کنونی و بحث تحریم ها و افزایش نرخ ارز کار کمی کند شده اما با این حال سفارش ساخت ۲۰۰۰ واگن را داده و قرارداد آن را منعقد کرده ایم و ثبت سفارش شده و باید به کار سرعت داده شود.

 

رحمانی فضلی گفت: در بخش اتوبوسرانی و سایر حوزه های حمل و نقل عمومی نیز بنای دولت حمایت بوده و تاکنون نیز کمک های خوبی کرده است اما باید با توجه به شرایط اقتصادی که هزینه ها سه برابر شده و در مقابل نمی توانیم قیمت بلیط ها را به این حد افزایش دهیم و از آنطرف شهرداریها نیز درآمد فوق العاده ای ندارند و با توجه به شرایط ساخت وساز درآمدهایشان محدود است، راهکاری اندیشیده شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط دولت باید در این زمینه به شهرداریها کمک کند لذا در همین راستا امسال مجلس ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی اوراق مشارکت در نظر گرفته است که اگر همه شهرها مانند مشهد در جذب آن موفق باشند این مبلغ قابل افزایش است.

نظر شما