شناسهٔ خبر: 33146105 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هزینه ۸میلیاردی برای برگزاری کلاس‌های کنکور

ایسنا

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از دو هزار میلیارد تومان هزینه‌ای که سال گذشته برای کتاب و کتابخوانی صرف شده، حدود ۵۰ درصد مربوط به کنکور است.

صاحب‌خبر -
سید مجید حسینی در جلسه گفتمان دانشجویی که با موضوع «بحران عدالت در نظام آموزشی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، هزینه تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم و کم برخوردار را یک پنجم هزینه دانش آموزان تهرانی دانست و اظهار کرد: ۸۰ درصد دانش آموزان سمپاد تهرانی بوده و مابقی از مناطق دو و سه هستند.وی با اشاره به هزینه‌های بالای مسکن، درمان، آموزش و…درکشور افزود: طی ۲۰ سال اخیر سهم کارگران و کارمندان از سرانه درآمد ملی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد رشد سهم سرمایه داران از سرانه درآمد ملی هستیم. در واقع طبقات ضعیف و متوسط جامعه سودی از درآمد ملی نمی‌برند و لذا بیکاری وجود دارد.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر بالا رفتن مدرک تحصیلی کاهش امکان اشتغال را به دنبال دارد، گفت: با شروع سیاست‌های توسعه‌ای در ایران توجه به استعدادهای فردی کمرنگ شد و مدرک گرایی رونق گرفت.مدرس دانشگاه، خصوصی سازی را زیست مبتنی بر پول و سرمایه دانست و اضافه کرد: خصوصی کردن درمان، آموزش، تأمین اجتماعی و… جامعه را به سمت تبعیض می‌برد و ما به عنوان افکار عمومی این سیاست‌های تبعیضی را تقویت می‌کنیم لذا تک تک ما بخشی از تبعیض هستیم.

حسینی، خصوصی کردن را به معنی ارائه گران‌تر کالا و خدمات به مردم دانست و متذکر شد: سیاست‌های خصوصی سازی در ظاهر توسعه‌ای و در باطن تبعیض آمیز هستند. سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف تحصیل دانش آموزان در مدارس خصوصی و ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف تحصیل دانش آموزان در مدارس دولتی شده است. همچنین مردم هشت میلیارد تومان برای کلاس‌های کنکور هزینه کرده‌اند، این در حالی است که بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی، آموزش باید رایگان باشد.وی «بیکار با مدرک بهتر از بیکار بدون مدرک» را نشان دهنده جایگاه آموزش عالی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: رفته رفته این مفهوم نهادینه شد که مدرک دانشگاهی داشتن یک ارزش است و لذا دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی ایجاد شدند. در واقع آموزش تبدیل به کالا شده و مردم با پول مدرک می‌خرند.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه همه دولت‌ها روند خصوصی سازی آموزش را پیگیری کرده‌اند، گفت: در حال حاضر دانشجوی دولتی نداریم و از دو هزار میلیارد تومان هزینه‌ای که سال گذشته برای کتاب و کتابخوانی صرف شده، حدود ۵۰ درصد مربوط به کنکور است.

حسینی تعداد دانشگاه‌های ایران را با تعداد دانشگاه‌های کشور چین برابر دانست و یادآور شد: آموزش تنها راهکار مبارزه با فقر است و دولت نباید وظایف خود در آموزش، درمان، تأمین اجتماعی، مدیریت بحران و… را واگذار کند.وی مسکن، آموزش، رفاه، درمان، اشتغال و… را حق مردم از درآمد ملی دانست و عنوان کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا موجب شد فساد اقتصادی شکل بگیرد و جامعه به دو دسته تقسیم شود، اما در شرایط فعلی که مورد تهدید هستیم باید در کنار هم باشیم تا صحنه را نبازیم. در واقع در داخل باید برای عدالت و برابری و رفع تبعیض تلاش کنیم و در خارج اتحاد داشته باشیم. بی تردید مطالبه عدالت و جنگ برای رفع نابرابری اقتدار ملی ایجاد می‌کند.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخورد فردی با فساد غلط است و باید اصلاح سیاست‌های نابرابر اتفاق بیفتد. امروز تبعیض باید به مسئله اصلی کشور تبدیل شود و جنبش دانشجویی می‌تواند تبعیض را به مسئله اصلی کشور تبدیل کند.

برچسب‌ها:

نظر شما