شناسهٔ خبر: 33145323 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اعتراض چین به ملاقات بین مقامات آمریکا و تایوان

منبع: فارس

وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد اوایل ماه جاری میلادی، جان بولتون و دبیرکل امنیت ملی تایوان دیدار داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مقامات ارشد امنیتی آمریکا و تایوان، برای اولین بار پس از چهل سال، به‌منظور تعمیق همکاری‌ها دیدار کردند.روز شنبه، وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد، «دیوید لی» دبیرکل امنیت ملی تایوان و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اوایل ماه جاری میلادی دیدار داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

احتمال درگیری مستقیم ناوهای آمریکایی با چین

آژانس خبری رسمی مرکزی تایوان گفت این ملاقات برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ برگزار شد. از ان سال روابط آمریکا و تایوان روابط رسمی دیپلماتیک با یک‌دیگر را قطع کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به ملاقات این دو مقام امنیتی روز دوشنبه اعلام کرد به‌شدت با ملاقاتی که بین جان بولتون و دیوید لی انجام شده است مخالف است.

چین تایوان را به‌عنوان یکی از استان‌های خود می‌شناسد که باید به‌طور مسالمت‌آمیز یا در صورت لزوم از طریق زور به سرزمین‌های اصلی چین الحاق شود.

طی چند هفته اخیر تنش دیپلماتیک میان چین و آمریکا در پی بروز جنگ تجاری، تحریم‌های آمریکا و افزایش به رخ کشیدن نیروی نظامی در دریای چین توسط پکن، افزایش یافته است.

این ملاقات نادر از سوی تایوان به عنوان نشانه‌ای از حمایت دولت ترامپ از این جزیره دیده می‌شود.

به‌دنبال افزایش تنش بر سر مناطق تحت منازعه در دریای جنوبی چین، از ابتدای سال جاری میلادی (دی ۱۳۹۷) تا کنون، کشتی‌های جنگی آمریکایی بارها با ادعای حق آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و با هدف حمایت از کشورهای تحت حمایت واشنگتن، وارد این آب‌ها شده است.

چین تقریباً تمامی آب‌های استراتژیک دریای جنوب چین را تحت حاکمیت خود می‌داند و مکرراً مأموریت‌های نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در مجاورت جزایر این نواحی را مورد سرزنش قرار داده است.

برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام بر سر مناطق مختلف این ناحیه با یک‌دیگر درگیر هستند. در این میان، آمریکا به بهانه حمایت از کشورهایی نظیر فیلیپین و تایوان در برابر چین، در آب‌های اطراف این کشورها تحرکات نظامی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما