شناسهٔ خبر: 33145251 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران در اکوادور: این آمریکا است که باید به میز مذاکره باز گردد

مادرید - ایرنا - سعادت آقاجانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اکوادور در مصاحبه با خبرگزاری کنفیرمادو این کشور بر مواضع راسخ ایران در برجام تاکید کرد و گفت: این آمریکا است که باید به میز مذاکره بازگردد.

صاحب‌خبر -

آقاجانی در مورد اظهارات و رفتار متناقض رئیس جمهوری آمریکا در باره ایران افزود: این رفتار ترامپ که از زمان ریاست جمهوری وی اتخاذ شده ناشی از ترس بزرگی است که آمریکا در از دست دادن هژمونی در جهان دارد.
وی ادامه داد: برای اینکه رییس جمهور آمریکا بتواند به رهبری اقتصادی خود بازگردد، گام نخست وی، سعی‌ در شکست دادن چین از طریق یک جنگ تعرفه گمرکی (تجاری) و گام دوم، ایجاد یک بحران بزرگ در خاورمیانه که دارای منابع بزرگ انرژی در جهان می باشد،بوده است.
سفیر ایران افزود: آمریکا با ایجاد یک بحران مصنوعی در منطقه خاورمیانه، با افزایش حضور نظامی و فروش میلیاردها دلار اسلحه به این منطقه خود را جدا از همۀ موافقتنامه های بین المللی قرار داده و نیز در طی سالهای گذشته، ایالات متحده از چندین موافقتنامه بین المللی خارج شده است.
وی تصریح کرد: آمریکا با خارج کردن ایران و ونزوئلا از بازار انرژی که دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز به شمار می روند، می خواهد خود تصمیم گیرنده این بازار باشد که البته در مورد ایران قادر به انجام آن نشد.
دیپلمات ایرانی گفت:آمریکا تلاش می کند تا از طریق تحریم ها و فشارها در اقتصاد ایران اخلال ایجاد کند و از سوی دیگر با ایجاد عملیات جنگ روانی از طریق حضور یک ناو هواپیمابر و بمب افکن های B-52 و نیز با تحریف اخبار ایران جامعه بین المللی را نسبت به تهران بدبین کند.
آقاجانی اشاره کرد: مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نگران اطلاعات غلطی هستند که دولت آمریکا درباره ایران به آنها داده و باعث اعتراض نمایندگان کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین شده، هدف ترامپ از این اقدامات فشار بیشتر و درنهایت عقب نشینی ایران از موضع خود است.
سفیر ایران از سوی دیگر در مورد بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست اما تهران همچنان به مقاومت خود علیه واشنگتن ادامه خواهد داد، ابراز داشت: ایران در سال 2015 با قدرت های بزرگ جهان در خصوص برنامه هسته ای به توافق رسید. و این آمریکا بود که به توافق پایبند نبود، همانطور که آمریکا میز مذاکره را ترک کرد، خود آنها هستند که باید به میز مذاکره بازگردند.
وی خاطرنشان کرد: ایران هرگز آغاز کننده جنگ نخواهد بود، اما همیشه در دفاع از قلمرو و حاکمیت خود استوار بوده و همان گونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند ایران هرگز میز مذاکرات را ترک نکرده اما گفت وگو با زور را نیز نمی پذیرد.
آقاجانی همچنین در مورد تصمیم ایران در توقف اجرای برخی‌ از تعهداتش در چارچوب برجام گفت: پیش از اعلام ایران برای کاهش بخشی از توافق هسته ای، ترامپ یک فرمان اجرایی را صادر کرد که فروش آب سنگین یا اورانیوم غنی سازی شده از سوی ایران را ممنوع یا تحریم می‌ کند، هدف از این اقدام وادار کردن ایران به ترک توافق هسته ای است.تصمیم ایران برای ترک بخشی از این توافقنامه مقابله با این فرمان و حفظ توافق است، بر اساس بند 36 این توافق، ایران می تواند این تصمیمات را زمانی که طرفین آن را نقض کنند، اتخاذ کند.
وی اظهار داشت: ما باید درک کنیم که این توافقنامه، چندجانبه است و همه باید به تعهدات خود عمل کنند و از کشورهای اروپایی و جامعه بین المللی می‌ خواهم که به تعهدات خود عمل کنند .
سفیر کشورمان افزود: ایران موضع قوی برای مذاکرات دارد و هرگز بر اساس فشارها، مذاکره را نپذیرفته است. تهران همیشه در چارچوب توافق هسته ای به تعهدات خود عمل کرده و اقداماتی که اکنون ایران اتخاذ کرده به دلیل این واقعیت است که توافق ، این اجازه را به او می‌ دهد که اگر یکی از طرفین توافقنامه را ترک کند یا به آن عمل نکند، می تواند اقداماتی را انجام دهد که کاملا قانونی است.
آقاجانی در پاسخ به این پرسش که معنی‌ مهلت 60 روزه داده شده از سوی رئیس جمهوری ایران چیست و پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: این دوره 60 روزه برای آن است که سایر امضا کنندگان به غیر از آمریکا که از برجام خارج شده، به تعهدات خود عمل کنند، چرا که در طول یک سال گذشته دیگر اعضای برجام هیچگونه اقدام مثبتی انجام ندادند.
وی، نجات توافق هسته ای را نه فقط تعهد ایران بلکه تعهد کشورهای دیگر به خصوص اروپایی ها هم دانست تا به تعهدات خود عمل کنند و  این توافق همچنان زنده بماند.
سفیر کشورمان در پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد یا همه چیز در حالت تعلیق است، یادآور شد: آنچه ایران از آمریکا می‌ خواهد در وهله اول،بازگشت به توافق هسته ای و هرگونه توافق یا مذاکره در چارچوب برجام خواهد بود.
وی افزود : آنچه ایران می گوید این است که گفت و گو باید بر اساس احترام متقابل، و نه بر مبنای زور یا اجبار باشد.قصد اصلی‌ آمریکا مذاکره نیست، نمی‌ شود از افرادی نظیر جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید انتظار مذاکره داشت ، همه سیاست ها و نحوه رفتار بولتون بر اساس تهدیدات و فشار های اقتصادی و جنگی است .
وی تصریح کرد: مذاکره چارچوب خاص خود را دارد، اما بولتون به اهداف و سیاست های 20 سال اخیر خود در خاورمیانه ادامه می‌ دهد، سیاست هایی که افغانستان و عراق را نابود و هزینه 6 تریلیون دلاری بر جا گذاشته است، بولتون یک سیاست شکست خورده را اجرا می کند، این سیاست هرگز به یک میز مذاکره نمی رسد.
آقاجانی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال یک جنگ بالقوه بین آمریکا و ایران وجود دارد، یادآور شد: در واقع زمانی که نیروهای نظامی منطقه ای با نیروهای نظامی جای دیگری از جهان در یک مکان وجود دارند و شما می‌ بینید که افرادی وجود دارند که ازجنگ پشتیبانی می‌ کنند ، نمی‌ شود این احتمال را رد کرد.اما جنبه های منطقی دیگر نیز وجود دارد که می گویند اجازه جنگ را نخواهند داد .
وی ادامه داد :بر اساس شواهد، آمریکا را برای حمله به ایران آماده نمی‌ بینیم .همه می دانند که یک حمله احتمالی به ایران یک خطر بزرگ برای منطقه و جهان است. آنها ممکن است به شروع جنگ فکر کنند اما پایان جنگ را آنها مشخص نمی‌ کنند .
سفیر ایران در مورد برخی‌ گزارشات مطبوعات جهانی‌ که می‌ گویند آمریکا برای حمله به ایران نیاز به 112 هزار سرباز و پایگاه های هوایی کشورهای متحد دارد، ابراز داشت: اگر این تجزیه و تحلیل درست بود، آمریکا از خیلی‌ وقت پیش این کار را می‌ کرد ، همه اینها تجزیه و تحلیل های توخالی هستند که آمریکا براه انداخته و نباید آن را جدی گرفت .
آقاجانی در پاسخ به این پرسش که ایران تا چه مدت می‌ تواند در برابر اقدامات و تحریمهای اقتصادی از سوی آمریکا و برخی‌ کشورهای اروپایی مقاومت کند، تصریح کرد: ما در طول 40 سال گذشته در برابر این تحریم ها مقاومت و مبارزه کرده ایم ، آمریکا در 40 سال سپری شده در حال ساخت یک دیوار محاصره علیه ایران بوده و در طول این مدت، دیوار مذکور چندین بار خراب و ویران شده است.
وی افزود : انکار نمی کنم که کاهش صادرات نفت به دلیل ترسی‌ است که خریداران برای خرید نفت ما دارند،وجود دارد.اما هزاران راه دیگر برای ادامه صادرات وجود دارد، همانطوری که اکنون در حال انجام آن هستیم،ما بر این باوریم که زمین ، بسیار بزرگ است و بسیاری از کشورها اجازه نخواهند داد که هژمونی انرژی آمریکا به کار خود ادامه دهد .
این دیپلمات ایران گفت: اگر صحت داشت که نفت ایران از بازار جهانی خارج شده اکنون قیمت نفت خام افزایش پیدا می کرد و از طرفی جایگزینی برای نفت ایران نیز پیدا نکردند، این بدان معنی است که هنوز نفت ایران به فروش می رسد، ما همیشه راه های قانونی برای فروش نفت داریم.
اروپام 5491**1455**1708

نظر شما