شناسهٔ خبر: 33145214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرملین: دادگاه های روسیه سرنوشت ملوانان اوکراینی را تعیین می کنند

مسکو - ایرنا - سخنگوی رئیس جمهوری روسیه بار دیگر با رد حکم دیوان دریایی سازمان ملل متحد مبنی بر آزادی فوری 24 ملوان زندانی اوکراین اعلام کرد که فقط دادگاه های روسیه می توانند سرنوشت ملوانان اوکراینی را تعیین کنند.

صاحب‌خبر -

"دمیتری پسکوف" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ما هم در جریان این درخواست قرار گرفته ایم اما تاکید می کنم که این موضوع در حوزه اختیارات دستگاه قضایی روسیه است.

دیوان دریایی سازمان ملل متحد روز شنبه طی حکمی دستور آزادی 24 ملوان اوکراینی را که سال گذشته میلادی به دلیل ورود به تنگه کِرِچ - حد فاصل کریمه و بخش اصلی کشور روسیه- بازداشت شدند، صادر کرد.
«جین هیون پیک» رئیس این دادگاه گفت: اقداماتی که فدراسیون روسیه انجام داده، می تواند به طرز قابل توجهی به حقوق ادعایی اوکراین در خصوص مصونیت شناورها و پرسنل نیروی دریای اوکراین آسیب بزند.

24 ملوان اوکراینی در سه شناور 25 ماه نوامبر گذشته از سوی نیروی دریای روسیه بازداشت شدند و این امر تنش ها بین این دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی را به اوج خود رساند.
روسیه سال گذشته محاکمه ملوانان اوکراینی را آغاز کرد و به رغم درخواست های پی در پی کشورهای غربی، اوکراین و ناتو تاکنون از آزادی آنها خودداری کرده است.

روز گذشته(یکشنبه) نیز وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مفاد کنوانسیون دریایی سال 1982 سازمان ملل متحد که بین روسیه و اوکراین امضا شده شامل حال ملوانان دستگیر شده نمی شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه روسیه در جلسه دیوان دریایی سازمان ملل متحد شرکت نداشت، آمده است: در جریان جلسات بعدی رسیدگی به این مساله در دیوان دریایی سازمان ملل متحد، طرف روسی از مواضع خود از جمله صلاحیت نداشتن این دیوان برای رسیدگی به حادثه تنگه کرچ دفاع خواهد کرد.  

 «در صورت رعایت قوانین روسیه در مورد دریانوردی در این منطقه از بروز حادثه تنگه کرچ جلوگیری می شد و طرف روسی از اوکراین می خواهد در آینده به این نکته توجه کند.»

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز اعلام کرد که حکم دیوان دریایی سازمان ملل متحد درباره حادثه تنگه کرچ غیرقانونی است.

وی در فیس بوک خود نوشت: حادثه تنگه کرچ خارج از حوزه اختیارات کنوانسیون دریایی سازمان ملل متحد است که در حکم دیوان دریایی سازمان ملل به آن استناد شده است.

کاساچوف ادامه داد: "رومن کولودکین" قاضی روس دیوان دریایی سازمان ملل متحد پیشتر دیدگاه خود را اعلام و خاطرنشان کرد که حادثه تنگه کرچ موضوعی میان روسیه و اوکراین است.

وی افزود: اوکراینی ها عمدا دست به اقدام تحریک آمیز آشکار علیه روسیه زدند و سعی کردند با نقض حریم دریایی ما از تنگه کرچ عبور کنند.

 در طرف مقابل، "ولادیمیر زلنسکی" که به تازگی به مقام ریاست جمهوری اوکراین رسیده از حکم دیوان دریایی سازمان ملل متحد درباره حادثه تنگه کرچ استقبال کرده است.

«اولنا زِرکال» معاون وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این رابطه گفته است: انتظار داریم روسیه از حکم دیوان دریایی سازمان ملل تبعیت کند.

خبرگزاری دولتی اوکراینفورم اوکراین به نقل از این مقام  اوکراینی نوشت: این دستور پیام روشنی برای روسیه است مبنی بر اینکه نمی تواند با مصونیت حقوق بین الملل را نقض کند.

 "آندره ملنیک" سفیر اوکراین در آلمان نیز گفته است که در صورتی که روسیه حکم دیوان دریایی سازمان ملل متحد (مستقر در هامبورگ) را اجرا نکند کی یف از برلین خواهد خواست تحریم های جدید علیه روسیه وضع کند.

روابط روسیه و اوکراین از سال 2014 میلادی با روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف تیره شده و دو کشور سطح روابط دیپلماتیک و سیاسی خود را به پایین ترین حد ممکن رسانده اند.

دو کشور تاکنون چندین بسته تحریم های اقتصادی و مالی علیه یکدیگر وضع کرده اند که میلیاردها دلار از حجم روابط اقتصادی دو کشور و مبادلات بازرگانی دوجانبه کاسته است.

"وادیم نووینسکی" نماینده پارلمان اوکراین به تازگی مدعی شده که کشورش در پنج سال گذشته 75 تا 80 میلیارد دلار فقط به خاطر کاهش سطح روابط تجاری با روسیه از دست داده است.

اروپام ** 391 ** 1346 ** 1071

نظر شما