شناسهٔ خبر: 33145154 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

امام جمعه اردببل در مراسم شب قدر؛

از منظر اهل سنت و تشیع عدالت علی (ع) بر همه چیز مقدم است/ امیرالمومنین بر سر تحقق عدالت به شهادت رسید

امام جمعه اردبیل گفت: در بین اهل شیعه و سنت و اندیشمندان فضیلت‌های بسیاری برای علی (ع) برشمرده شده است که از جمله عدالت علی است که بر هر چیزی مقدم است و بر سر تحقق عدالت به شهادت رسید و فرزندانش نیز یکی پس از دیگر شهید شدند.

صاحب‌خبر -
از منظر اهل سنت و تشیع عدالت علی (ع) بر همه چیز مقدم است/ امیرالمومنین بر سر تحقق عدالت به شهادت رسید
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری شب‌های قدر در مصلا اردبیل اظهار داشت: در بین اهل شیعه و سنت و اندیشمندان فضیلت‌های بسیاری برای علی (ع) برشمرده شده است که از جمله عدالت علی است که بر هر چیزی مقدم است و بر سر تحقق عدالت به شهادت رسید و فرزندانش نیز یکی پس از دیگر شهید شدند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه علی (ع) در طول حیات خود سیاست پاکیزه‌ای را تعریف کرد و هیچ سیاست مداری به مانند او نبوده است، افزود: سیاست علی (ع) عین عدالت است و هیچگاه مصالح عمومی را قربانی مصالح فردی نکرد و حتی از خلافت برای مصلحت عموم با وجود اینکه حق او بود، چشم پوشید.

نماینده، ولی فقیه در استان گفت: فضیلت دیگر علی (ع) این است که در مدار حق قرار گرفته و همچنین علی (ع) قرآن مجسم است و تمامی مراتب قرآن در علی ظهور دارد؛ علی (ع) همچنین طهارت روحی غیر قابل وصفی دارد و پیامبر او را به عنوان شاهد رسالت خود معرفی کرده است.

امام جمعه اردبیل با تاکید به اینکه از فضایل امام مظلوم این است که وجود اسلام به وجود علی (ع) بسته است؛ اظهار کرد: از پیامبر نقل شده که منزلت علی (ع) به من به مانند منزلت من به خدا است و این ارتباط عظیم بیانگر روح بزرگ این شخصیت الهی است.

عاملی با اشاره به حکمت و علم علی (ع) افزود: علم امام علمی الهی است و در توضیح آن همین بس که منتهای عرش بر هیچ کس مشخص نیست و هیچ کس قادر نبوده خارج از عرش بایستد و آن را تشریح کند، اما علی (ع) می‌گوید «پاسخ هر سوالی از کائنات در نزد من است» و عقل در مقابل عظمت او حیران است.

نماینده، ولی فقیه در استان با اشاره به فضایل جامعیت و مجمع الازداد بودن امام علی (ع) گفت: اخلاص علی (ع) و قدرت اراده‌اش که هیچگاه مصالح را فدای خواسته خود نکرد از دیگر فضیلت‌های بی‌نظیر است که در هیچ بشری، چون علی (ع) چنین روحیه‌ای دیده نشده است.

وی با اشاره به زهد و تقوای امام علی (ع) قدرت اجرای عدالت را دیگر فضایل وی نامید و گفت: علی (ع) به کرارت در حیات خود نشان داد که تمامی عواطف را برای تحقق عدل زیرپا می‌گذارد و غیر از خداوند هیچ چیز دیگری در وجود او نیست.

عاملی با اشاره به فضیلت همراهی امام مظلوم با پایین‌ترین سطح طبقات جامعه تصریح کرد: سختی و گرسنگی و استفاده از البسه وصله‌دار از سوی علی (ع) به خاطر همدردی با پایین‌ترین طبقه جامعه بود و این موضوع بیانگر قدرت روحی امام است که تا چه حد بر خود تسلط دارد.

نماینده، ولی فقیه در استان فضیلت دیگر را قدرت تنزل او عنوان کرد و گفت: امام به حدی خود را تنزل می‌داد تا حال اشک یتیمی یا بی‌کسی بیوه‌ای را درک کند و خود را به جای مظلوم‌ترین اقشار قرار می‌داد تا جایی که گفته است «از تمامی مصیبت‌هایی که بر من رفت، آهی نکشیدم که به حال یتیمان کشیده‌ام».

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه ناگفته‌ها از منزلت امام علی (ع) به مراتب بیشتر از گفته‌ها است، اظهار کرد: فضیلت دیگر همسری زهرا (س) برای او است و در وصف عظمت زهرا (س) همین بس که برادران سنت می‌گویند در آخرت زهرا (س) گام برداشته و پیامبر به دنبال وی و پیرو او خواهد بود.

عاملی با بیان اینکه در کل کائنات برای هیچ زوجی به جز علی (ع) و زهرا (س) عقدی خوانده نشده است، افزود: مقام زهرا (س) تا حدی است که امام صادق (ع) می‌فرماید: «بشر هر قدر تلاش کند قادر به شناخت زهرا (س) نخواهد بود».

نماینده، ولی فقیه در استان تصریح کرد: به تعبیر شیعه و سنت، این علی (ع) است که بهشت و جهنم و بهشتی و جهنمی را قسمت خواهد کرد و بی شک در منش علی (ع) دزدی، کلاه‌برداری، اختلاس، دروغ، بدحجابی و آزار دیگری جایی ندارد.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: به در علی (ع) رفتن غایت دین است و کسی که به علی (ع) پشت کند نمی‌تواند مدعی رعایت حق الناس باشد.

وی فضیلت دیگر امام اول شیعیان را یقین و شناخت جزئیات و کلیات آخرت عنوان کرد و گفت:، اما بالاترین فضیلت امام این است که علی (ع) نفس پیامبر است و به گفته پیامبر علی (ع) و او یک نور هستند.

نماینده، ولی فقیه در استان در نکوهش مردمی که بر علی (ع) پشت کردند گفت: چند مرتبه بر امت نفرین وارد شده که یک بار در کربلا و دیگری زمانی بود که امام مظلوم از دشمنی و تلخی مردم به پیامبر شکایت برد و امام این نفرین را بر زبان آورد که خداوند او را ازمیان مردم گرفته و ناصالحی را مسلط کند و در مقابل مردم را از او گرفته و خوبی‌ها را به او هدیه کند.

نظر شما