شناسهٔ خبر: 33144615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پی قول رییس مجلس به وزیر نیرو صورت می گیرد؛

بررسی لایحه موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا در پارلمان

سال گذشته لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اوراسیا و کشور‌های عضو آذرماه سال جاری به تصویب هیئت دولت رسید و پس از تصویب یک فوریت آن در کمیسیون های تخصصی مجلس، لاریجانی قول داده به زودی این لایحه در صحن علنی بررسی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سال گذشته لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو، آذرماه سال جاری به تصویب هیئت دولت رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در همان سال با یک فوریت این لایحه موافقت کرده بودند و 12 اسفند 97 در جلسه کمیسیون‌های امنیت ملی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه مجددا این مهم مورد بررسی کمیسیون‌های یاد شده قرار گرفت و به تصویب رسید و این لایحه پس از موافقت کمیسیون‌های یاد شده به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است.

 

حالا در آخرین اخبار در مسیر بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس وزیر نیرو خبر داده است که امروز (6 خرداد) در گفتگو با رئیس مجلس شورای اسلامی قول مساعد داده شده است تا این لایحه در چند روز آینده در صحن مجلس ارائه و پیش از برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به تصویب برسد.

 

وزارت نیرو به نقل از «رضا اردکانیان» آورده است: «امیدواریم با تلاش بخش خصوصی بتوانیم این موافقت‌نامه را هر چه سریع‌تر عملیاتی کنیم تا از فرصت پیش آمده برای حضور در بازار کشور‌های هدف به خوبی استفاده شود.»

 

بنابراین گزارش،  براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی (استان‌های جنوبی روسیه) ۲۶ تا ۲۸ خرداد در شهر‌های تهران و اصفهان برگزار می‌شود که در مدت زمان برگزاری این ۲ رویداد ۱۰ کارگروه و ۳ کمیته تخصصی به بررسی آخرین روند همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های میان  ۲ کشور می پردازند.

 

این گزارش می افزاید: پیمان اوراسیا هشتم خرداد سال ۹۳ بین پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تصویب شده است. اهداف این پیمان آزادسازی و تسهیل تجارت کالا بین کشور‌ها از طریق کاهش یا حذف موانع تعرفه‌ای یا غیرتعرفه‌ای، ایجاد بستری برای منطقه آزاد تجاری برای حذف عوارض و سایر مقررات محدودکننده بین طرفین و البته حمایت از همکاری اقتصادی و تجاری است.

 

اجرایی شدن این توافق‌نامه منجر به روان‌سازی تجارت کالا و خدمات بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان) می شود و فرصت قابل ملاحظه‌ای برای کشور ما و کشور‌های عضو این اتحادیه برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را فراهم می کند.

 

یادآور می شود: در حال حاضر ۴۰ کشور دنیا درصدد پیوستن به این اتحادیه هستند و کشور ایران بعد از ویتنام دومین کشوری است که موفق به امضای قرارداد موقت تجاری آزاد با این اتحادیه یاد شده است./

نظر شما