شناسهٔ خبر: 33142350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

ترامپ از میانجی‌گری آبه میان تهران و واشنگتن استقبال کرد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری آمریکا از تلاش‌های نخست‌وزیر ژاپن برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره، استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

در حالی که مقام های جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهوری تا وزیر امور خارجه و معاونانش در روزهای اخیر بارها تأکید کرده اند که ایران به هیچ‌وجه هیچگونه مذاکره‌ای با آمریکا نخواهد داشت، رئیس‌جمهوری آمریکا که در ژاپن به سر می‌برد در اظهارات تازه‌ای بار دیگر گفته که می ‌داند ایرانی‌ها خواهان مذاکره هستند.

بر اساس ترجمه ایسنا از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ روز دوشنبه از میانجی‌گری نخست‌وزیر ژاپن میان ایران و آمریکا استقبال کرده است.

دونالد ترامپ در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت: «من می‌دانم که هم ژاپن و هم نخست‌وزیرش روابط خوبی با ایران دارند. خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.»

او افزود: «نخست وزیر در این رابطه با من صحبت کرده و من باور دارم که ایران خواهان مذاکره است. اگر آن‌ها بخواهند مذاکره کنند، ما نیز مذاکره می‌کنیم. هیچ‌کس نمی‌خواهد اتفاقات بدی رخ دهد، خصوصاً خودم.»

با این حال سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در سفر منطقه‌ای و در عمان به سر می‌برد در توئیتی بار دیگر هر گونه مذاکره مستقیم و غیر مستقیم ایران با آمریکا را رد کرد.

سفر دونالد ترامپ به ژاپن در حالی است که در روزهای اخیر اخباری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه شینزوآبه، نخست وزیر ژاپن به زودی به تهران سفری خواهد داشت.

خبرگزاری کیودو ژاپن روز جمعه گذشته اعلام کرد که شینزو آبه، نخست وزیر این کشور تمایل دارد ماه ژوئن امسال به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ایران به تهران سفر کند.

به نوشته این خبرگزاری، چنانچه سفر آبه به ایران تحقق یابد نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به تهران در چهار دهه گذشته است، در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۷ هجری شمسی) تاکئو فوکودا، نخست وزیر وقت ژاپن به ایران سفر کرده بود.

ایرنا به نقل از روزنامه یومیوری شیمبون نوشته است، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، تصمیم خود برای حل تنش میان ایران و آمریکا را با ترامپ در حین بازی گلف در روز گذشته مطرح کرده است.

ترامپ از روز 4 خردادماه برای دیداری 4 روزه وارد ژاپن شده است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع دولتی می‌گوید: «ترامپ در واکنش به سخنان نخست وزیر ژاپن از مواضع وی در مورد ایران حمایت و بر سفر هر چه زودتر او به تهران تاکید کرده است.»

بنابر گزارش ها، آبه در راستای سفر آتی خود به ایران با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز به گفتگو پرداخته است.

به گزارش رویترز، ژاپن به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا همیشه خواهان حفظ روابط دوستانه خود با ایران بوده است.

به نوشته رویترز، نخست وزیر ژاپن قرار است در ماه ژوئن(خردادو تیر) به ایران سفر کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اواخر اردیبهشت ماه گذشته درسفر به ژاپن با شینزو آبه نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه درباره خبرهای منتشره درخصوص سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفته بود: «دکتر روحانی از شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده‌ که ایشان هم در پاسخ گفته‌اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد.»

نظر شما