نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترکیبات فرازمینی در آتشفشان ۳.۳ میلیارد ساله کشف شد +عکس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  زمین‌شناسان فرانسوی و ایتالیایی در جدیدترین تحقیق روی سنگ‌های ۳.۳ میلیارد ساله در آفریقای جنوبی، اثری از ترکیبات آلی فرازمینی پیدا کرده‌اند.

یک منطقه کوهستانی کوچک در آفریقای جنوبی که Makhonjwa نام دارد، لایه‌ای با ضخامت ۷ تا ۲۰ متر از سنگ آتش فشانی با قدمت ۳.۳ میلیارد سال را در خود جای داده است. بین لایه‌های این بقایای آتش‌فشانی، کربن نیز وجود دارد که در زمان فعالیت کمتر آتش‌فشان به وجود آمده است.

ترکیبات فرازمینی در آتشفشان 3.3 میلیارد ساله کشف شد +عکس

محققان قسمت‌های بسیار کوچکی از این لایه‌ها را با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی مورد بررسی قرار دادند؛ آن‌ها واکنش الکترون‌ها به یک میدان مغناطیسی متغیر که روند تغییرات آرامی داشت مشاهده کرده و سیگنا‌ل‌های متفاوتی از نمونه‌ها دریافت کردند.

به گفته دانشمندان با اینکه این تحقیق شواهدی اندک برای ردیابی عناصر آلی فرازمینی فراهم می‌کند، اما از آنجایی که امضای به جا مانده از برخورد یک شهاب‌سنگ مشابه اثرات حیات است، چنین نتایجی می‌تواند تحقیق برای یافتن حیات روی سیارات دیگر همچون مریخ را با پیچیدگی مواجه کند.

ترکیبات فرازمینی در آتشفشان 3.3 میلیارد ساله کشف شد +عکس