شناسهٔ خبر: 33140336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت الاسلام ماندگاری: حضرت آقا بار‌ها گفتند گول دستکش مخملی دشمنان را نخورید/ بعضی‌ها هنوز طاغوت درونشان را سرنگون نکرده‌اند/ امیرالمومنین (ع) حق را به نفعش ترجیح داد

صاحب‌خبر -

شما می‌توانید گفتگوی صریح ۱۰:۱۰ دقیقه با حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین قسمت از فصل دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری برگزار شد.

حاج آقا ماندگاری در این برنامه درباره موضوعاتی همچون جامعه علوی و مسئول تراز جامعه علوی، عواقب رای‌دادن‌های قبیله ای، میزان موفقیت نظام جمهوری اسلامی، ترس برخی روحانیان در عمل به وظایفشان، مصداق خشکه مقدس بودن و شیوه صحیح حضور در شب قدر صحبت کرده است.

گفتنی است؛ برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه ای بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید ایمانی، تولید می‌شود یکشنبه‌ شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

حجت الاسلام ماندگاری

مجری: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. شب شما بخیر باشد، به «۱۰:۱۰ دقیقه» امشب خوش آمدید. سالروز شهادت مولی متقیان امیرالمومنین (ع) را خدمت همه شما بینندگان خوب برنامه تسلیت عرض می‌کنم . امیدوارم الان که حدود یک ساعت مانده به آغاز مراسم احیا، بیننده برنامه ما هستید، همه دوستان من در باشگاه خبرنگاران جوان را از دعای خیر خودتان بی نصیب نگذارید. به مناسبت امشب که مصادف شده است با شهادت آقا امیرالمومنین (ع)، دعوت کردیم از حاج آقای ماندگاری استاد، فاضل دانشمند و کارشناس مسائل مذهبی که به برنامه ما بیایند و استفاده کنیم از محضر ایشان و درباره جامعه علوی با ایشان گفتگو کنیم. حاج آقا خیلی خوش آمدید. محبت کردید و قبول دعوت کردید، سلام و علیک بفرمایید تا باب گفتگو باز شود و من در خدمت شما خواهم بود.

حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمه الله؛ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، الحمد لله، و الصلاة و السلام على رسول الله و علی آله آل الله. من هم خدمت شما، همکاران و مخاطبان خوب این برنامه عرض سلام و ادب و احترام و تسلیت شب شهادت را دارم، امیدوارم که خدای تعال و تبارک ما را جزو شیعیان واقعی امیرالمومنین (ع) قرار بدهد. ان‌شاءالله

مجری: ان شاءالله.

حجت الاسلام ماندگاری: ما معمولا در برنامه‌هایمان به ساحت حضرت امام زمان (عج) ارواحنا له الفداء توسل می‌کنیم و از عزیزان خواهش می‌کنم دعای سلامت امام زمان (عج) را باهم زمزمه کنیم و برای تسلی دل آقا هم یک صلوات بفرستیم.

چهل سال از انقلاب گذشته هنوز بعضی‌ها شاه بازی می‌کنند

مجری: دعا برای سلامتی امام زمان (عج) جزو دعای لاینفک مردم برای امشب است و سفارش هم شده است. می‌رسیم به شب احیا، یعنی دوست دارم که برنامه را در این فضا تمام کنیم. اما شروع برنامه را می‌خواهم به سیره آقا امیرالمومنین (ع) بپردازم. وقتی که می‌خواهیم در بحث جامعه علوی ورود کنیم قطعا نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر و نحوه زمامداری به عنوان یک خط کش و مانیفست تعریف می‌شود یعنی کسی که می‌خواهد در جامعه اسلامی و علوی زندگی کند، حکومت کند و یا مسئول باشد این یک راه و روش کامل، درست و مدون است. می‌خواهیم امشب در اینباره صحبت کنیم. امیرالمومنین (ع) در این نامه به مالک به صورت مفصل نکات مهمی را بیان کردند که یکی از این نکات مهم جلب رضایت عامه مردم است. الان می‌خواهیم به جامعه امروزی خودمان بپردازیم. قطعا شما یکی از روحانیونی هستید که در جامعه تردد می‌کنید و می‌بینید که مباحث اقتصاد و معیشت به شدت بالاست. چرا به اینجا رسیدیم؟ چرا همچین اتفاقی افتاد؟

حجت الاسلام ماندگاری: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. از نکته خوبی شروع کردید، هزینه‌های زیادی برای انقلاب اسلامی داده شد، امام راحل سه هدف برای این انقلاب و نظام مشخص کردند؛ سقوط طاغوت، برقراری نظام اسلامی و بسترسازی برای ظهور. اما امام ما در درس‌هایشان فرموده بودند، طاغوت بیرون را موفق شدیم سرنگون کنیم اما اگر طاغوت درونمان را سرنگون نکنیم کار گیر پیدا می‌کند. زمان انقلاب ما در دبیرستان مشهد که بودیم در راهپیمایی می‌گفتیم مرگ بر شاه؛ پیرمردی ما چند تا جوان را دید و گفت یکبار بگویید مرگ بر شاه، سه بار بگویید مرگ بر خودم. پرسیدم برای چه؟ گفت معلوم نیست من و تو شاه بشویم و از او بدتر نکنیم. غرور؛ متوجه نشدیم. الان که چهل سال از انقلاب گذشته می‌بینیم در انقلاب اسلامی هم بعضی‌ها شاه بازی می‌کنند، چون طاغوت درونشان را سرنگون نکرده اند.

امیرالمومنین فرمودند: أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك؛ خلاصه نامه مالک اشتر این است، مالک! تو نوکر مردم و خادم آن‌ها هستی. اگر به این مردم خدمت کردی خدا از تو راضی است، در قیامت سربلند هستی و شیطان از تو عصبانی است. این مردم چهل سال پای انقلاب ایستاده‌اند، حتی گاهی وقت‌ها بگذارید من بگویم، از من شاید کسی این حرف را خرده نگیرد. ما می‌گوییم بعضی از مسئولان می‌خواهند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند مردم نمی‌گذارند.

مجری: اصلا یک جمله طنزی بود در فضای مجازی.

حجت الاسلام ماندگاری: نه اصلا طنز نیست؛ من واقعی می‌گویم. در اداره می‌روی، این طرف و آنطرف می‌روی، نمی‌خواهم سیاه نمایی کنم، اما عده‌ای فقط می‌خواهند صدای مردم را دربیاورند. خب وقتی مملکت ما همه چیز فراوان دارد چرا نظام توزیع را بلد نیستید؟ وقتی مملکت ما استعداد دارد که در دنیا اول است چرا از دیگران کمک می‌گیرید؟

بگذارید یک مثال نظامی برای شما بزنم؛ خاطره قشنگی است. با بچه‌های حزب الله لبنان صحبت می‌کردیم، گفتم چی شد شما در جنگ با اسرائیل پیروز شدید؟ آن‌ها که می‌گویند ارتششان قوی‌ترین و آموزش دیده‌ترین ارتش دنیاست و شما که شبه نظامی هستید، آن‌ها که می‌گویند گنبد آهنین هستند. گفت حاج آقا می‌دانی چرا ما پیروز شدیم؟ چون آن‌ها آموزش دیدند برای پیروزی و زنده ماندن، ما برای انجام تکلیف مان آموزش دیدیم. آن‌ها هر وقت ببینند جانشان در خطر است هیچ آموزشی دیگر به دردشان نمی‌خورد و فرار می‌کنند. ولی ما ایستادیم تا پای شهادت؛ حالا ما می‌گوییم مسئولی که واقعا آموزش دیده برای خدمت با مسئولی که آموزش دیده برای تجارت؛ این‌ها دو نوع هستند. یکی می‌گوید من پول خرج کرده و درس خوانده‌ام باید پولش را دربیاورم؛ ببخشید من در جمهوری اسلامی می‌گویم، من این‌ها را خرج کرده‌ام پس رسیدم به یک پست باید پول این خرج‌ها را دربیاورم. اما یکی می‌گوید من آمده‌ام اینجا خدمت بکنم، آمده‌ام آخرتم را آباد کنم. پس همه این‌ها به قول شما مدیر هستند و آموزش دیده اند، اما آموزش بر خدمت کدام دیده اند نمی‌دانم. البته داریم الحمدالله.

ما سیاه نمایی نمی‌کنیم. به تعبیر حضرت آقا همین کار‌هایی که در چهل سال انجام شده است را هم مسئولان به کمک مردم کرده‌اند. امام فرمودند  سه هدف برای انقلاب است که یکی از آن سقوط طاغوت است. اشکال این بود که طاغوت درون را سرنگون نکردیم. طاغوت درون سرنگون نشود به ثروت برسند، مست می‌شوند؛ همانطور که خیلی‌ها شدند. مستی که شاخ و دم ندارد، یک مسئول که اسم خودش را می‌گذارد نوکر، در خانه هزار متری زندگی می‌کند، اما اربابش خانه ۴۰ متری هم نداشته باشد؟ یک مسئول اسمش را می‌گذارد نوکر، اما در سفر خارجی باشد خانه اربابش را سیل ببرد و نباشد که به او کمک کند؟ پس داریم گاهی وقت‌ها با الفاظ بازی می‌کنیم.

حجت الاسلام ماندگاری

مجری: یکی از موضوعاتی که الان بخشی از نارضایتی مردم را به همراه دارد، فساد اخلاقی نزدیکان مسئولان است که مثلا داماد، پسر یا برادر مسئول است که از جایگاه او استفاده و دست درازی می‌کند.

حجت الاسلام ماندگاری: در حالی که ببخشید میان کلامتان، عین کلام امیرالمومنین (ع) در همین نامه ۵۳ است. مالک! أنصف الناس من نفسک و خاصَّه اهلک؛ مالک مراقب باش خودت و اطرافیان به اسم تو به مردم ظلم نکنند.

مجری: چرا به این نقطه رسیدیم حاج آقا؟

حجت الاسلام ماندگاری: عرض کردم.

امیرالمومنین (ع) حق را به نفعش ترجیح داد

مجری: همین فقط بابت اینکه ما با طاغوت نفس خود مبارزه نکردیم؟

حجت الاسلام ماندگاری: من خیلی ساده می‌گویم. اگر من از خودم بپرسم، از شما بپرسم و یا از هرکسی بپرسم، امیرالمومنین (ع) را در یک کلمه به من معرفی کنید، می‌گویم امیرالمومنین (ع) حق را به نفعش ترجیح داد.

ببینید در انتخابات چقدر حرف خلاف واقع زده شد؟ کاری که از دستشان بر نمی‌آمد را ادعا کردند؛ اصلا به جناح خاصی کار ندارم. امیرالمومنین (ع) یک کلمه می‌گفت باشه و وقتی به قدرت رسید می‌گذاشت کنار اما قبول نکرد و دیگران خلیفه شدند. بار‌ها گفتند یا علی یک مقدار با معاویه کنار بیا، فرمود انجام نمی‌دهم و کنار نمی‌آیم.

از نفع خلافتش به خاطر حق گذشت، از فاطمه زهرا (س) به خاطر حق گذشت، از عقیل برادر نابینا و عیال وار خود گذشت، خب ما هم اسم مان را حکومت علوی گذاشته‌ایم. امام دیروز و امروز ما از رفتار، تفکر، منطق و سیره علوی فریاد می‌زنند. نمی‌گوییم نداریم، الحمدالله بین مسئولین داریم، اما خیلی از آن‌ها هم آبرویمان را بردند.

من از خیلی از جوان‌ها پرسیدم به نظر شما جمهوری اسلامی موفق بوده یا نه؟ بعضی‌ها می‌خواهند بگویند نه، خجالت هم می‌کشند، می‌گویم بگذارید من با یک استدلال برایتان توضیح دارم.‌ می‌گویم اگر در یک مدرسه همه دانش آموزان مردود شوند می‌گوییم سیستم آموزشی آن به درد نمی‌خورد، ولی اگر تعدادی از دانش آموزان قبول شدند حتی مدال هم آوردند و تعدادی قبول نشدند دیگر نمی‌توانیم بگوییم سیستم به درد نمی‌خورد، معلم و مدیر به درد نمی‌خورد، می‌گوییم دانش آموزان خوب درس نخوانده‌اند.

حجت الاسلام ماندگاری

در سیستم نظام جمهوری اسلامی اگر همه مردود می‌شدند، همه دزد، بدرفتار و اختلاس گر می‌شدند، می‌گفتیم این سیستم بد عمل کرده است؛ نعوذ بالله امام دیروز و امام امروز نتوانستند خوب مدیریت کنند، اما در این سیستم خیلی‌ها قبول شدند، حتی مدال آوردند، شهدا، جانبازان، مدافعان حرم، آزادگان، ایثارگران. ۲۳۶ هزار شهید داریم که ۳۶ هزار تا دانش آموز هستند؛ یعنی ۳۶ هزار زیر ۱۷ سال مدال آوردند. ۵ هزار تا زیر ۱۵ سال هستند.

اگر گوشه‌هایی از نظام هم اشکالی دارد، همه مقصر هستند

پس نتیجه می‌گیریم که سیستم اشکالی ندارد، مربی اشکال ندارد. البته مربی که می‌گوییم اشکال ندارد معتقد به معصوم بودن، ولی فقیه نیستیم، ما اعتقاد به عصمت نداریم، معصومین ۱۴ نفر بودند، ولی اعتقاد داریم اگر امروز موفقیتی در نظام است این موفقیت را بین همه تقسیم می‌کنیم، همه در موفقیت تاثیر داشتند، در موفقیت دفاع مقدس، دفاع از حرم، تکنولوژی و... همه موثرند. اگر گوشه‌هایی از نظام هم اشکالی دارد، همه مقصر هستند. من این را خیلی با صراحت می‌گویم مردم خودشان را تبرئه نکنند. مسئولین هم خودشان را تبرئه نکنند، روحانیت هم تبرئه نکند، حوزه‌ها هم تبرئه نکنند. آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی هم خودش را تبرئه نکند. امام باقر (ع) می‌فرمایند همه تقصیر داریم. امیرالمومنین (ع) در گرسنگی بچه‌ها‌ی یتیم خودشان را مقصر دانستند. امام برای حوادث اول انقلاب به مردم فرمودند برای قصور و کوتاهی‌ها از شما عذرخواهی می‌کنم. حضرت آقا برای مسئله کنترل جمعیت فرمودند من هم مقصرم، برای آسیب‌های اجتماعی فرمودند من هم مقصرم. همه مقصرند، حال درصد تقصیر چه کسی بیشتر است بحث دیگری است. اما من ۳ عامل اساسی را برای وضعیت امروز نظام مهم می‌دانم.

مجری: بفرمایید.

حجت الاسلام ماندگاری: هدف این بود که طاغوت سرنگون شود که شد، اما طاغوت درون ماند، نظام انقلاب اسلامی برقرار شود که این هم شد، ولی بخشی از آن شد، نظام اسلامی در برون جامعه برقرار شد، اما در درون افراد برقرار نشد، در  تک تک وجودمان باید نظام جمهوری اسلامی باشد، این نظام در وجود یعنی عقل امیر شود، نفس اسیر شود؛ عقل امیر و نفس اسیر. ولی اگر نفس امیر (نفس عماره) شد؛ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ، عقل اسیر توجیه‌گر می‌شود و هر غلطی را توجیه می‌کند، همچنان که امروز غلط‌ها توجیه می‌شود. خویشان و نزدیکان را سرکار می‌آورند و می‌گویند من به این‌ها اعتماد دارم، رشوه می‌گیرند و می‌گویند شیرینی است. گناه می‌کنند توجیه درست می‌کنند؛ این به این دلیل است که جمهوری اسلامی در وجود من محقق نشده است.

بعضی‌ها فکر می‌کنند مردم حتما باید به داماد همشهری شان رای دهند

موضوع بعدی بستر سازی ظهور است، بستر سازی را حضرت آقا در ۳ عامل دانستند. حضرت آقا بستر ظهور را اینطور فرمودند: تشکیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی. من از شما سوال می‌کنم دولت اسلامی را چه کسی تشکیل می‌دهد؟ مردم. قوه مجریه، مقننه و شورا‌ها را مردم انتخاب می‌کنند. بخش عمده‌ای از دولت را مردم انتخاب می‌کنند. بله می‌گویند شورای نگهبان باید تایید کند، اما باز هم مردم از بین انسان‌های مختلف انتخاب می‌کنند. می‌خواهم بگویم مردم براساس حق انتخاب کردند یا براساس نفعشان؟

شب عزاست نمی‌خواهم بخندانم، عزاداریم. اما می‌خواهم به مردم بگویم. می‌گویم مثلا برادرم کاندیدا می‌شود نمره‌اش ۱۰ است، یک آقایی کاندیدا می‌شود با نمره ۱۹، معمولا به برادرم رای می‌دهم، چون بالاخره برادرم است، جواب مادرم را چه بدهم؟ وقتی بعضی‌ها فکر می‌کنند مردم حتما باید به داماد همشهری شان رای دهند، به همسو خود رای دهند، یعنی چه؟ یعنی منطق امیرالمومنین (ع) را کنار گذاشته‌ایم. وقتی من در رای دادن به منافعم فکر کنم او هم در عزل و نصب به منافعش فکر می‌کند. شب قدر است، یک ساعت دیگر می‌رویم بگوییم الهی العفو، باید بفهمیم اشتباهمان کجا بوده است. قرآن می‌گوید کتب علیهم القتال، جهاد بر شما نوشته شده، اما شما خوشتان نمی‌آید، اگر یک نفر شما را از جهاد ترساند و شما هم ترسیدید، خب هر بلایی که سرتان آمد نوش جانتان، مگر مردم را نترساندند از جهاد؟

مجری: ما باید بپذیریم در حکومت امام علی (ع)  هم همه چیز گل و بلبل نبود.

حجت الاسلام ماندگاری: حتی اینطور می‌خواهم بگویم همان مردمی که با شور آمدند نزد امیرالمومنین (ع) و حضرت را از ۲۵ سال غیبت بیرون کشیدند، همین مردم ۵ دسته شدند. یک عده شدند حزب قاعدین (عافیت طلب‌ها ابوموسی اشعری)، عده‌ای شدند حزب ناکسین (طلحه و زبیر)، عده‌ای شدند گول خرده‌های جنگ صفین، عده‌ای هم شدند خوارج جنگ نهروان. ۴ گروه مردود شدند یک گروه اندکی ماندند. ۴ سال و خرده‌ای حکومت کرد، ۴ سال جنگ داشت، آخر هم شهید شد، وقتی او را شهید کردند تا ۱۰۰ سال سراغ قبر او را نگرفتند؛ یعنی فکر نکنید زمان او همه چیز خوب بوده است. اما چرا مردم باید همراهی کنند.

مدیریت اقتصادی مملکت ما در تولید، توزیع و سیاست گذاری دست و پایش را گم کرده است

اخیرا حضرت آقا تاکید می‌کنند مملکت ما در اقتصاد مشکل دارد. بگذارید من طلبه بگویم که مدیریت اقتصادی مملکت ما هم در تولید، هم توزیع و هم سیاست گذاری دست و پایش را گم کرده است.

تحریم؟ مگر ما ۴۰ سال در تحریم نبودیم؟ تولید برای ما نیست توزیع را که می‌توانی کنترل کنی، دلار را نمی‌شود ریال را که می‌توانی کنترل کنی. شکر، رب و گوجه فرنگی را که می‌توانی کنترل کنی. صادرات را که می‌توانی کنترل کنی. بی عرضگی خودمان است، نمی‌شود که همه را گردن تحریم انداخت. پس ببینید، آقا دیدن در بحث اقتصادی که ۱۰ سال است شعار می‌دهند مدیریت تعطیل است، در فرهنگی هم همینطور. به همین دلیل فرمودند مردم همانطور که برای امنیت نظام وسط میدان آمدید مشکل حل شد، سیل آمدید مشکل حل شد، مردم خودتان بیایید در بحث اقتصادی و فرهنگی کار را دست بگیرید. باید مردم بیایند و کوتاهی‌های چهل سال هم باید جبران شود.

مجری: از کجا باید شروع کرد؟ اینکه به اندازه نیازمان بخریم؟

حجت الاسلام ماندگاری: از خودمان، از خانه و از مساجد. ما بار‌ها گفته‌ایم، مسجد باید پایگاه فرهنگی، اقتصادی و عبادی محله شود. فقرای محل را پیدا کنید، «تعاونوا علی البر و التقوی» همدیگر را کمک کنیم. این طور که آمار‌ها نشان داده سی و پنج هزار میلیارد سیل خسارت زده است؛ ای مردم از ۸۰ میلیون نه ما می‌گویم از ۴۰ میلیون روزی هزار تومان کنار بگذارند، در هزار روز ۴۰ هزار میلیارد درست می‌شود. یعنی اگر مردم بیایند هیچ باری بر زمین نمی‌ماند. مردم وارد میدان فرهنگ و اقتصاد شوند و همراه امامشان باشند. من بار‌ها به خودم و دوستانم گفتم، ولی فقیه ما از امیرالمومنین (ع) بالاتر نیست. امیرالمومنین (ع) را امت یاریشان نکردند و تنها ماند دست هایش بسته شد و در محراب هم شهید شد و حکمیت هم قبول کرد. امام حسن مجتبی (ع) را هم یاریشان نکردند و صلح را قبول کرد. امام حسین (ع) را هم وقتی یاری نکردند شهادت را قبول کرد.

یکی از سیاست‌هایی که دشمن امروز به کار می‌برد، نفوذ است

مجری:حاج آقا الان شما موضوع مهمی را مطرح کردید که یکی از سوال‌های من بود، خیلی از افراد تعبیر‌های مختلفی از صدر اسلام برای شرایط روز جامعه دارند، بعضی‌ها می‌گویند ما شرایط شبه ابی طالب هستیم و برخی‌ها می‌گویند که ما الان در شرایط صلح حدیبیه هستیم و رهبر عزیز انقلاب هم موضوع جنگ احزاب را مطرح کردند و فرمودند ما امروز در شرایط جنگ احزاب هستیم. حاج آقا شما به عنوان عالم دینی خیلی کوتاه مقایسه‌ای علمی از شرایط امروز با شرایط گذشته مانند شبه ابی طالب و صلح حدیبیه داشته باشیم و چه کاری را برای خارج شدن از این شرایط باید انجام دهیم؟

حجت الاسلام ماندگاری: همانطور که حضرت آقا فرمودند من فقط شرایط جنگ احزاب را برای ما شما می‌گویم. هیچ زمانی به اندازه امروز مکتب اسلام و اهل بیت (ع) شکوه و بروز درعالم نداشته است. هیچ زمانی! و مقابلش هیچ زمانی به امروز دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت (ع) دست به دست هم برای نابودی اسلام ندادند؛ این می‌شود جنگ احزاب. امروز دشمن هرچه در توان دارد، به کار گرفته است. یکی از سیاست‌هایی که دشمن امروز به کار می‌برد، نفوذ است. دشمن به نتیجه نرسیده است و دست به ترور می‌زند، امام (ره) فرمودند بکشید ما را! هرچه شما بکشید ملت ما بیدارتر می‌شود. ترور کنند، آتش بزنند، جنگ برپا کنند و تحریم کنند، ما قوی‌تر و منسجم‌تر می‌شویم، اما اگر بتوانند افرادی که در نظام و در نقاط حساس هستند به نفع خودشان مصادره کنند. فکر فکر آن‌ها شود.

حجت الاسلام ماندگاری

مجری: اما فکر فکر انقلابی و این فکر علوی نیست.

حجت الاسلام ماندگاری: دقیقا! این کار را می‌کنند و پیش از این کردند.

مجری: حاج آقا این صحبت را هم من می‌دانم و هم شما و هم قطعا مردم، من می‌خوام بدانم چه کار باید کنیم؟

حجت الاسلام ماندگاری: ما می‌خواهیم بگوییم از اول انقلاب تا الان دو فکر برای مدیریت مملکت بوده است، یک تکیه بر بیرون و دومی تکیه بر درون. فریاد‌های امام دیروز و امروز ما بر این بوده که باید تکیه بر درون داشته باشیم، با توکل به خدا و تکیه بر مردم. «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» این کلام خداست که می‌گوید خدایت و مومنین تو برایت بس است. «وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» وقتی من به عنوان مردم به کسی رای می‌دهم که فکرش به بیرون است، من هم مقصرم هستم یا خیر؟! اینکه می‌گویم سه عامل اساسی وجود دارد، یکی از آن‌ها وجود دشمن است. دشمن دنبال ضربه، نفوذ و سیاه نمایی است. این جمله را بگویم که امیرالمومنین (ع) معصوم را به آقای ملعون تبدیل کردند و در قنوت نمازشان حضرت علی (ع) را لعنت می‌کردند، نماز بی لعن علی (ع) را اعاده می‌کردند و دوباره می‌خواندند. نسبت به امام معصوم (ع) تا حدی تبلیغات منفی کردند تا در ذهن مردم امام ملعون شود. به نظر شما، ولی فقیه و ما آخوند‌ها که معصوم نیستیم، آیا نمی‌توانند ما را تبدیل به ملعون کنند؟ ضمن اینکه من بخشی از صحبت‌های شما را قبول دارم و برخی از مسئولان در نهاد خودشان خوب عمل نکردند، باید این را هم قبول داشته باشیم که بخشی از این اتفاقات تبلیغات منفی دشمن است که از کاه کوه بسازد.

مجری: حاج آقا بحث نفوذ فرهنگی که دچار وادادگی شده است.

حجت الاسلام ماندگاری: شایعه سازی! می‌گوید تمام این ساختمان‌ها برای پسر‌های فلان آقاست. (حالا من اسم نمی‌برم.) گفتم راست میگی، گفت آره!؛ گفتم پس اگر تو راست میگی خدا این آقا و پسرهایش را ریشه کن کند، ولی اگر تو دروغ میگی خدا تو را ریشه کن کند، گفت برای چی؟ گفتم مرتیکه این آقا اصلا پسر ندارد. چرا هر چه در فضای مجازی وجود دارد را گوش می‌دهی و درجامعه پراکنده می‌کنی؟!

مجری: همین افسارگسیختی عامل فرهنگی در جامعه باعث شده است.

حجت الاسلام ماندگاری: یک عامل دشمن است و یک عامل هم منفعت گرایی ماست؛ تا این عامل حل نشود مابقی درست نخواهد شد. همه مردم به دنبال پارتی بازی هستند، یک سوال می‌پرسم، چرا در حکومت جمهوری اسلامی که بر پایه حکومت علوی است پارتی بازی است؟ دو اصل وجود دارد یا من از اصل پارتی بازی ناراحت هستم یا از اینکه من پارتی ندارم. اگر روزی من روحانی، شما مجری، تصویربردار، تهیه کننده، خانه دار، کاسب و ... مقابل پارتی بازی ایستاد و جلوی آن را گرفتند، آن زمان است که پارتی بازی در مملکت تمام می‌شود، ولی اگر برای من اشکال نداشته باشد و فقط برای حاج آقا ماندگاری مشکل داشته باشد، این روال درست نیست.

در واقع از آن عوامل، یکی دشمن است، یکی منفعت گرایی خود ما مردم است و دیگری کسانی که در پست‌ها و مدیریت‌ها قرار گرفتند خودشان را تربیت نکردند و انتخاب‌های ما انتخاب‌های تربیت شده نیست و مسئولیت پذیر‌های ما هم تربیت شده نیستند. این دو گزینه نقطه ضعف است و دشمن از این دو نقطه استفاده می‌کند و از این ناحیه حمله می‌کند.

حجت الاسلام ماندگاری

مجری: حاج آقا به سوال اولم باز می‌گردم، بحث نارضایتی مردم در فضای معیشتی اقتصادی. امیرالمومنین (ع) برای یک جامعه علوی و ایمانی چه توصیه اقتصادی هم برای مردم و هم برای مسئولان دارد؟ ما اگر بخواهیم نگاهی به سیره امیرالمومنین (ع) داشته باشیم چه کاری باید انجام دهیم تا از این بحران رد شویم؟

حجت الاسلام ماندگاری: اصلی‌ترین سفارش امیرالمومنین (ع) کار است. من از خودم، از شما و از مردم می‌پرسم آیا آن کاری که مدنظر امیرالمومنین (ع) بود را انجام می‌دهیم؟ در وهله اول همه ما باید پرکار باشیم. ۸۰ میلیون نفر اگر کار کنند، خیلی از امور پیش می‌افتد و دومین گزینه همکاری است «تعاونوا علی البرّ و التّقوی» همه باهم کار کنیم و یک کار جمعی داشته باشیم. در مملکت ما کار جمعی نیست، به همین دلیل کاری که باید نتیجه یک کار جمعی باشد کم است. در ورزش هم در کشتی قهرمان می‌شویم و در فوتبال مقام نمی‌آوریم چراکه همه می‌خواهند گل را به نام خودشان ثبت کنند. سومین بحث محکم کاری است، رهبر انقلاب بار‌ها گفتند که کالای ایرانی مصرف کنید، اما بعضی‌ها می‌گویند کالای ایرانی خوب نیست. خب! کالای با کیفیت تحویل جامعه بده! این دیگر ربطی به کجا دارد؟

مجری: خودمون.

حجت الاسلام ماندگاری: چهارمین مرتبه، دائم کاری است. ما اصلا بازنشستگی نداریم، کار اداری تمام شود بروید کار فرهنگی کنید یک باغچه بردارید و برید دو تا بیل بزنید و بدون منصب برید کار کنید. همچنین پنجمین بخش تمیزکاری و حلال کاری است. یک اصل حکومت علوی کار است، اگر همه مردم و مسئولان روی این اصل کار کنیم.

دیدید در کلیپی که در دیدار رهبری حضرت آقا با دانشجو‌ها بود، دانشجویان پرسیدند آقا چقدر کار می‌کنید، ایشان گفتند از ۵ صبح و آن زمانی که با دانشجویان هستم ۱۰ شب است. چند درصد از مسئولان، مدیران، ما آخوند‌ها و دانشجویان و ... از ۵ صبح تا ۱۰ شب در حال کار کردن هستیم. وقتی ساعت ۱۰ صبح تازه سرکار می‌روم ساعت ۲ بعد از ظهر هم وقت استخر دارم، نمی‌شود که کار کرد. کار مردم زمین می‌ماند و گور بابای مردم هم صلوات! این وضعیت نمی‌شود و همه باید کار کنیم. ما خیلی از چهر‌ه‌ها را نمی بینیم که از صبح تا شب کار می‌کنند و خیلی از چهره‌هایشان به لفظ ما مشهدی‌ها سرخاب، سفید آب است (با خنده) باید کار کرد و کار کنیم.

خجالت می‌کشیم یک وزیر را از یک وزارت خانه عزل می‌کنند و در یک وزارت خانه دیگر می‌گذارند

مجری: پس توصیه امیرالمومنین (ع) به مسئولان؟

حجت الاسلام ماندگاری: یک کار است و دیگری نظم و برنامه ریزی است. در این مملکت لابی حاکم است یا قانون؟! ضابطه حاکم است یا رابطه؟ خجالت می‌کشیم یک وزیر را از یک وزارت خانه عزل می‌کنند و در یک وزارت خانه دیگر می‌گذارند. اگر این فرد به کار می‌آمد چرا از آن وزارت خانه بر داشتید و اگر فایده‌ای ندارد پس چرا در جایی دیگر به او سمت دادید؟ این لابی کاری‌ها چیه؟ مردم این اتفاقات را می‌بیند و آتش می‌گیرند.

حضرت آقا به صراحت گفتند که تعهدات دولت، تعهدات نظام است

مجری: بیشتر شبیه یک شوخی و طنز است.

حجت الاسلام ماندگاری: عالم هستی و نظام آفرینش را خداوند بر پایه نظم قرارداده است، ما اگر نظم را رعایت نکنیم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. الان هر کسی دوست دارد به قدرت برسد و انتقام بگیرد. این جناح از آن جناح انتقام می‌گیرد و برای همدیگر چنگ و دندان نشان می‌دهد و این وسط مردم و اسلام در حال لِه شدن هستند. در همین راستا حضرت آقا به صراحت گفتند که تعهدات دولت، تعهدات نظام است و تعهدات شخص نیست.

شما داشتید برای مردم مسکن می‌ساختید، مسکن برای مردم خوب بود، چرا بعد از ۶ تا ۷ سال آن را تعطیل کردید؟ که در آخر صدای حضرت آقا بلند شد و گفتند که حدود ۳ تا ۴ سال است که از مسکن سازی خبری نیست. قبول کنید ساخت مسکن تعهد نظام به مستضعفان بود، چرا سلیقگی و لابی بازی عمل می‌کنید؟

لابی بازی برای جمهوری اسلامی ننگ است

مجری: حاج آقا پس نشانه‌های جامعه علوی کار و نظم شد و...

حجت الاسلام ماندگاری: کار، نظم و تقوا. «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم»، باید کار شود و نظم برنامه ریزی عقلانی صورت بگیرد. شما اگر بخواهید از همان لیبرال‌ها هم یاد بگیرید انصافا برخی از برنامه هایشان عقلانی و قشنگ است، تا این اندازه لابی بازی نمی‌کنند، به خدا این لابی بازی برای جمهوری اسلامی ننگ است.

مجری: حاج آقا در برخی از جا‌ها در تقلید از غربگرایی از خود غربی‌ها پیشی گرفته ایم.

حجت الاسلام ماندگاری: حضرت آقا چندین بار فرمودند که شما نسخه پوسیده غربی‌ها را عمل می‌کنید. نسخه پوسیده آن‌ها را! «الإسلام یعلو و لا یعلى علیه» به خدا اگر ما به اسلام عمل کنیم، آرامش، عزت و موفقیت داریم، این‌ها همه وعده قرآن است. پس در جامعه علوی همه مردم موظف هستند. شما یک روز چراغ خطر را بردارید و یک روز هم پلیس نباشد، آیا همه ما نظم را رعایت می‌کنیم؟!

حضرت آقا بار‌ها به مسئولان و مردم گفتند که گول دستکش مخملی دشمنان را نخورید

مجری: حاج آقا یکی از موضوعاتی که اشاره کردیم، اما از کنار آن رد شدیم، بحث سازش با دشمن است. امیرالمومنین (ع) در نامه به مالک اشتر در لزوم بیداری نسبت به دشمن توصیه می‌کنند و می‌خواهم یکی از این فراز را بخوانم. «سخت از دشمنت پس از پیمان بستن برحذر باش، چرا که دشمن گاهی نزدیکت می‌شود تا غافلگیرت سازد؛ بنابراین دوراندیشی را بکار گیر و روح خوش بینی را کنار بگذار»، همین یک جمله را تشریح کنید.

حجت الاسلام ماندگاری: داستان شنگول و منگول و حبه انگور را در زمان بچگی به ما گفتند و همه ما هم آن را بلد هستیم. (باخنده) وقتی گرگ مظهر دشمنی در قصه‌های ماست پشت درب می‌آید، نمی‌گوید منم منم دشمنتون، میگه منم منم مادرتون، غذا آوردم براتون. حتی وقتی دستش را از زیر درب نشان می‌دهد آرد می‌زند و سفید می‌کند، عمل گرگ سیاه است، اما دستش را سفید می‌کند. همین روایت را قرآن فرموده می‌دانید شیطان چگونه حضرت آدم (ع) را گول زد؟ «وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ». شیطان به حضرت آدم (ع) و حوا گفت قسم می‌خورم که آمده ام شما را کمک کنم. حضرت آقا بار‌ها به مسئولان و مردم گفتند که گول دستکش مخملی دشمنان را نخورید، دست فولادی زیر آن است. آقای ترامپ شماره تلفن به مردم می‌دهد و پیام تبریک نوروز می‌فرستد (با خنده)، اما همین آدم کمک به سیل زده‌ها نگذاشت به مردم برسد، ما کدام را باید باور کنیم؟! هیچ جای دنیا جلوی ارسال دارو را نمی‌گیرند، اما این‌ها جلوی فرستادن دارو به کشور ما گرفتند.

حجت الاسلام ماندگاری

یک جمله قشنگی چندی پیش یکی از اندیشمندان مصری گفته است که گول سیاست‌های آمریکا را نخورید، کشور ما هم مثل دوران حکومت پهلوی ایران در آغوش آمریکا بود، شما انقلاب کردید و بیرون آمدید و ۴۰ سال مقاومت کردید و حالا به نقطه اعلا می‌رسید، ولی مصر ۴۰ سال است که از بغل آمریکا بیرون نیامده و ببینید که تا چه اندازه اوضاعش خراب است.

مجری: حاج آقا یک سوال بداهه به ذهنم رسید، آیا امیرالمونین (ع) زبان بداهه با دنیا را بلد بودند؟

حجت الاسلام ماندگاری: مگر می‌شود بگوییم بلد نبودند، ولی باید طرف مقابل هم پذیرش داشته باشد. حضرت امام (ره) به خوبی فرمودند: «رابطه ما با آمریکا، رابطه گرگ و میش است.» گرگ که زبان آدم حالیش نمی‌شود. تا جایی که گرگ در موقعیت قلدری و کدخدایی ایستاده، مذاکره معنی ندارد.

او را می‌زند، اما می‌خواهد سلاح هایمان را پایین بگذاریم و بُرد موشک‌ها را کم کنیم که اگر روزی ما خواستیم شما را بزنیم، شما تلافی نکنید. همچنین شما هسته‌ای نداشته باشید که اگر روزی ما شما را تهدید هسته‌ای کردیم، شما قدرت دفاع در مقابل ما نداشته باشید. در واقع این حماقت است که بخواهیم با او کنار بیاییم. ولو بهترین بیان را پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در گفتگو با زندیق (آدم کافر) داشتند.

شما مناظره‌های امام رضا (ع) و امام صادق (ع) را بنگرید. شما پیام‌هایی که امام (ره) به گورباچوف دادند و نامه‌هایی که آقا به جوانان و دانشجویان اروپایی و آمریکایی دادند بهترین بیان استدلالی است. اما دشمنان گوش شنوا ندارند و متاسفانه در داخل هم برخی‌ها گوش شنوا ندارند.

آیه ۲۲ سوره ابراهیم خیلی قشنگ است، می‌فرماید: «وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ ۖ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی ۖ فَلَا تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنْفُسَکُمْ ۖ مَا أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ ۖ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَا أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ»؛ مردم در روز قیامت می‌گویند همه این گناهان تقصیر شیطان بود، اما شیطان می‌گوید: «یا خدا! من فقط به بندگانت چراغ دادم، این‌ها خودشان آمدند. چرا من را ملامت می‌کنند؟!» من می‌گویم قیامت هم آمریکا می‌گوید من فقط به این مردم راه نشان دادم و امام دیروز و امروزشان گفتند که به ما اعتماد نکنید، اما آن‌ها اعتماد کردند و کلاه سرشان رفت. الان هم می‌گویند به اروپا و آمریکا اعتماد نکنید، ولی اعتماد می‌کنند و کلاه سرشان می‌رود. چرا من را ملامت می‌کنید، خودتان را ملامت کنید که گول ما را خوردید.

من احساس می‌کنم با تمام این اوصاف، همچنان بهترین امت، مملکت و بهترین مسئولان نیز در بین مدیرانمان هستند، فقط مردم باید کار کنند، نظم و تقوا داشته باشند. اگر این مولفه‌ها در دولت، ملت و جامعه رقم بخورد، آن جامعه علوی هم اتفاق می‌افتد. البته در بسیاری از مواقع مانند کمک به سیل زدگان، راهپیمایی بزرگ اربعین، هیئت‌ها و راهیان نور و افطاری‌های ساده اتفاق افتاده است.

امیرالمومنین (ع) با خلافکار‌ها لاس نمی‌زدند

مجری: ما در سوالهایمان داشتیم، اما صحبت‌های شما تا حدی گرم وشیواست که من به داشته هایمان رجوع نکردم. در یکی از سوال‌ها مخاطبان ما پرسیدند، حکم اسلام درباره گرانی افسارگسیخته کالا‌ها و عدم برخورد با این اتفاق شوم چیست و برخورد امیرالمومنین (ع) با این موارد در حکومت علوی چه بود؟

حجت الاسلام ماندگاری: امیدوارم کسی از مسئولان بدش نیاید، امیرالمومنین (ع) با خلافکار‌ها لاس نمی‌زدند. خواهشا قوه قضاییه ما با خلافکار‌ها لاس نزند.

حجت الاسلام ماندگاری

مجری: چرا در مسئله‌هایی پیرامون حجاب و اقتصاد کم کاری کردید؟

حجت الاسلام ماندگاری: من معتقدم که در بسیاری از جا‌ها مانند حجاب، اقتصاد، تربیت و .. کم کاری شده است.

ترسیدیم جایگاهمان بهم بخورد و مخاطبانمان از دست برود

مجری: چرا کم کاری شده حاج آقا؟ انگشت اشاره مخاطبان ما به سمت شما و روحانیت است.

حجت الاسلام ماندگاری: بله! دستمان را بالا می‌بریم. هیچ جوابی برای آن نداریم. فقط باید بگوییم خدا ما را ببخشد. ترسیدیم جایگاهمان بهم بخورد و مخاطبانمان از دست برود. الان هم برخی‌ها به این موضوع نمی‌پردازند تا بتوانند مخاطب قشر خاکستری خود را داشته باشند. ما به اقشار خاکستری جامعه ادب می‌کنیم، اما هیچ وقت گناه آن‌ها را تایید نمی‌کنیم و تعارف نداریم.

حجاب چادر و پرچم است، مادر ما حضرت فاطمه الزهرا (س) حجاب و این پرچم را بین درب و دیوار حفظ کرد، اهل بیت (ع) عصمت و طهارت در تمام دوران اسارت کربلا و شام این پرچم را حفظ کردند و زنان مومنه ما در طول انقلاب و هشت سال دفاع مقدس پرچم را حفظ کردند.

حجاب، ولایت، نماز و حرمت ماه رمضان نگه داشتن پرچم است. آقایی در ملأعام روزه خواری می‌کند، می‌گویم چرا؟ جواب داده مریض هستم، گفتم تو مجوز برای روزه خوردن داری، اما مجوز برای تظاهر به روزه خواری نداری. (با تاکید) قوه قضاییه محکم برخورد کنید، علما و بزرگان محکم تذکر دهید.

مجری: ببینید حاج آقا وقتی ما محکم عمل نمی‌کنیم دشمن به خودش اجازه می‌دهد یک قدم پیش بردارد و چیزی که در جامعه اسلامی با آن مسامحه می‌شود به دلیل لطف مکرر نسبت به او، می‌شود حق مسلم آن فرد.

حجت الاسلام ماندگاری: در رشته‌های ورزشی اگر خطایی شکل بگیرد، دوربین‌ها را چک می‌کنند و بار‌ها فیلم را بازبینی می‌کنند تا ببیند توپ کدام سمت خط افتاده است، یک نفر نمی‌گوید خشک و مقدس بازی در می‌آورید، اما درباره احکام و اسلام اگر بخواهیم روی اصول پیش رویم می‌گویند دارید خشک و مقدس بازی در می‌آورید.

مجری: شما جزو وعاظ مشهور ما هستید و مخاطبان از شما پرسیدند که چقدر درآمد دارید و فرزندان شما کجا کار می‌کنند؟

حجت الاسلام ماندگاری: بچه‌های من محصل و طلبه هستند و هیچ جا مشغول نیستند.

حجت الاسلام ماندگاری

درآمدم زیر یک میلیون تومان است

مجری: درآمد شما چقدر است؟

حجت الاسلام ماندگاری: درآمدم را اگر بگویم مردم باور نمی‌کنند، درآمد من همان شهریه ثابت حوزه علمیه و زیر یک میلیون تومان است، البته تدریس، تبلیغ و تحقیق دارم، اما به صورت مستمر و ماهانه نیست. منبر، کلاس و تدریسی باشد؛ من هم مثل دیگر حق التدریس‌ها و معلم‌ها هستم. البته نه مبلغی را برای آن طی می‌کنم و نه انتخاب می‌کنم و تاحدی رزق امام زمان (عج) و امام حسین (ع) برکت دارد که هیچ وقت وا نماندیم.

مجری: یکی از مخاطبان ما پرسیدند که زمان آقای احمدی نژاد شما به عنوان معاون فرهنگی شهرداری تهران انتخاب شده بودید، اما نپذیرفتید و آقای مشایی معاون فرهنگی شدند. پرسیدند که چرا نپذیرفتید؟

حجت الاسلام ماندگاری: اینجوری که می‌گویند نبود. من در دانشگاه علم و صنعت بودم و او هم جزو اساتید دانشگاه علم و صنعت بودند و وقتی بحث شهرداری مطرح شد، در همین گفتگو‌های عادی به من گفتند که اگر به شهرداری بروم شما برای کمک می‌آیید؟ گفتم من روحانی هستم و روحانی نباید کار اجرایی کند. حتی دیگر دوستان هم پیشنهاد دادند، گفتم که روحانی در پست‌های کشوری نگذارید، اما کسی را انتخاب کنید روحانی پسند باشد.

مجری: حاج آقا وقت برنامه ما تمام است و چون به لیالی قدر نزدیک می‌شویم. دوست دارم این موضوع را فریاد بزنم  کسانی که اینجا هستند بچه هیئتی و عاشقان امیرالمومنین (ع) هستند و امشب دلهایشان با عشق پر می‌زند برای حرم مولا (ع). برنامه ما یک برنامه سیاسی است، اما این شب متعلق به امام علی (ع) است و دوست دارم کمی درباره این شب برای ما صحبت کنید.

حجت الاسلام ماندگاری: جای بینندگان و مخاطبان ما خالی، یکبار حرم علی (ع) رفتم، روم سیاه بود و خجالت می‌کشیدم که با آقا امیرالمومنین (ع) صحبت کنم. همین جمله را گفتم و ادامه دادم آقا وقتی بچه خرابکاری می‌کند می‌رود پیش پدر و مادرش می‌گوید، بابا من خراب کردم! شما درستش کن. من هم کنار ضریح گفتم آقا ما در تربیت، حرف زدن هایمان خراب کردیم و از طرف مبلغین و مسئولان می‌گویم، شما ما را راهنمایی و کمک کنید. همان موقع آیه ۹۷ سوره یوسف به ذهنم رسید «یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ» امیرالمومنین (ع) و امام زمان (عج) از پدران ما هستند، می‌شود شما برای ما استغفار کنید.

همه ما به امیرالمومنین (ع) و امام زمان (عج) بگوییم برای ما استغفار کنند

آن شب کنار ضریح امیرالمونین (ع) حال خوبی داشتم و این آیه و این نوع مناجات هدیه‌ای شد از امیرالمومنین (ع) که در هر حرمی می‌روم، آن را بیان می‌کنم. امشب تنها حرف من به مردم این است که همه ما به امیرالمومنین (ع) و امام زمان (عج) بگوییم برای ما استغفار کنند و این‌ها رمز دارند که حضرت زهرا (س) را واسطه دعا خود قرار دهیم و با خود به پیشگاه این عزیزان ببریم. بگوییم یا امیرالمومنین (ع) به حق فاطمه مظلومه (س) و محسن شهیدتان (ع) برای ما دعا کنید. ان شاءالله دعا و استغفار امام زمان (عج) رقم بخورد و امور فرهنگ، اقتصاد و شرایط جامعه اصلاح شود و فرج صاحب الزمان (عج) ما امضا شود و ان‌شاءالله نابودی دشمنان و سربلندی اسلام محقق شود.

مجری: ممنونم حاج آقا از اینکه به برنامه تشریف آوردید و از شما هم ممنونم که امشب بیننده برنامه ما بودید، دیگر نم نم داریم به شب‌های قدر نزدیک می‌شویم. این شب‌ها بیاییم برای همدیگر خیلی دعا کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما