شناسهٔ خبر: 33140013 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

چند راهکار طلایی (۶)؛

با مسخره کنندگان حجاب چگونه برخورد کنیم؟

حوزه/ لازم است با خلاقیت و ابتکار جواب مناسبی به جمله‌ای که شنیدیم بدهیم، بهترین جواب این است که بدون توهین، آن‌ها را شرمنده کنیم. مثل آن کسی که می‌گفت این تاج بندگی است که بر سرم گذاشته‌ام.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir، مسئله حجاب در مدارس دخترانه از ماجراهایی است که تقریبا پایانی نداشته و هر روز در نقطه ای از مدرسه نقل بحث بچه ها است.

دکتر امیرحسین بانکی‌پور متخصص و نویسنده ای است که هم کتاب هایش رنگ و بوی بحث حجاب و حیا را دارد و هم مخاطبش در این کتاب ها جوانان و نوجوانان هستند. با او هم‌صحبت شدیم تا برای‌مان بگوید چگونه با حفظ ارتباط و دوستی با بچه‌ها هم مبلغ خوبی برای حجاب باشیم و هم دست‌مان در مباحث پر و پیمان باشد.

 

* زندگی با تاج بندگی

 

سؤال: اگر برای حجاب‌مان مورد سؤال و تمسخر قرار گرفتیم چه کار کنیم؟

 

این موضوع خیلی به شرایط بستگی دارد، آنچه مسلم می باشد این است که باید عزت نفس خودمان را حفظ کنیم. لازم است با خلاقیت و ابتکار جواب مناسبی به جمله‌ای که شنیدیم بدهیم، بهترین جواب این است که بدون توهین، آن‌ها را شرمنده کنیم. مثل آن کسی که می‌گفت این تاج بندگی است که بر سرم گذاشته‌ام. یادمان باشد دلیل پاسخ دادن ما کوبیدن و خردکردن دیگران نیست. گاه لازم است سکوت کنیم، گاه با سلامتی برخورد کنیم طبق آیه «اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» و گاه لازم است طبق آیه «و اذا مروا بالغو مروا کراما» بزرگوارانه برخورد کنیم. مثلا اگر پوشش‌تان را مسخره می‌کنند، بگویید من پوشش شما را مسخره کردم؟. جملاتی بگویید که فرد مقابل پاسخی جز شرمندگی نداشته باشد. باز هم تاکید می‌کنم که عنصر خلاقیت در این موضوع خیلی مهم است. به هیچ عنوان جر و بحث نکرده و تحقیر نکنید.

قرار نیست منفعل باشیم ولی درگیر هم نمی‌شویم، هدف ما تأثیرگذاری است اگر منفعل باشیم پیامش این است که ما هم از حجاب شرمنده‌ایم، اگر درگیر شویم قدرت تاثیرگذاری خودمان را کاهش داده‌ایم. 

 

سؤال: بهتر نیست تذکر داده و از کنار آن‌ها بگذریم؟

 

دعوت دیگران به حجاب نباید رفع تکلیفی باشد، مثلا با خودمان بگوییم حالا می گویم و می روم. ارزش این کار خیلی بالاتر از این است که ما با یک برخورد دفعی و لحظه ای بخواهیم حل کنیم. گاهی باید چند ماه صبر کرده و روی دل و ذهن طرف مقابلمان کار کنیم.

این حدیث از پیامبر (ص) است که فرمودند: اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه در آن است. پس می ارزد که برای هدایت یک نفر به جای تذکر یک دقیقه ای وقت چند ماهه بگذاریم.

 

 

نظر شما