شناسهٔ خبر: 33139328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پل های جامانده در اراک و حاشیه های تمام نشدنی/مسئولینی که پاسخگو نیستند

اراک ۴ تقاطع غیر همسطح دارد که با وجود گذشتن ۵ سال از آغاز پروژه‌ها هنوز با اما و اگر‌هایی مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، طولانی شدن پروژه‌های عمرانی شهرداری‌های کشور بحث تازه‌ای نیست و شاید در تمام کشور با این مشکل مواجه هستیم و می توان با یک جستجوی ساده به این قضیه رسید که شهر‌هایی مانند تهران، زنجان و اصفهان نیز با همچین معضلی مواجه هستند. اراک نیز یکی دیگر از کلانشهر‌هایی است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد خودرو‌ها و همچنین حساسیت سهولت شهروندان در رفت و آمد و سبک‌تر شدن بار ترافیکی در مناطق پر تردد، اقدام به احداث ۴ تقاطع غیر هم سطح  در مناطق پر رفت و آمد،کرده است. اما متاسفانه این ۴ پروژه‌ی تقاطع‌های غیرهمسطح که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء است دچار مشکل و حاشیه ساز شده است.

پل های جامانده

اخبار های ضد و نقیض برای افتتاح پروژه ها

اوایل بهمن ماه سال ۹۷ بود که جواد فلاح مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:پیشرفت فیزیکی تقاطع غیر هم سطح شریعتی ۹۳ درصد و تقاطع غیرهم سطح ورزش نیز پیشرفتی ۹۷ درصدی داشته است.

فلاح افزود: وجود مشکلات مالی بسیار بر سر راه این پروژه دلیل اصلی به تعویق افتادن افتتاح پروژه تقاطع غیرهم سطح شریعتی و ورزش است که از دوره چهارم شورای اسلامی شهر (پل علم الهدی سال ۹۳-پل شریعتی ۹۴) هنوز افتتاح نشده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات گفت: یکی از مشکلاتی که شهردار سابق آن را حل کرد بحث معارضین بود، اما مقرر شد شهرداری ۵۲ واحد از شهرک خودرو به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال را به جای طلب به قرارگاه اعطا کند که هنوز هیچگونه اتفاقی رخ نداده است.

اما کاوه فلک الافلاک رییس دوره پنجم شورای اسلامی شهر اراک در همان جلسه از بهره برداری این دو پروژه تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: تاخیر در تحویل دو پروژه‌ی غیرهم سطح شریعتی و ورزش باعث هدر رفت بیت المال شده و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

پیمان رشیدی، رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی اراک نیز در همان ابتدای بهمن ماه و پس از به تعویق افتادن پروژه‌های پل شریعتی و ورزش گفت: پیمانکار و مجری طرح باید بدون فوت وقت ترتیبی اتخاذ کنند که هر چه سریعتر کار به پایان برسد تا سال آینده این معضل از روی دوش اراک برداشته شود.

کاوه فلک الافلاک مجددا در روز معارفه شهردار جدید اراک پشت تریبون حاضر شد و در خصوص پروژه‌های نیمه کاره تقاطع غیرهم سطح این مژده را داد که دو پروژه شریعتی و ورزش تا ۱۵ اردیبهشت به شهرداری تحویل داده خواهد شد و شهرداری نیز با آسفالت کردن و انجام روشنایی این دو پل تا آخر اردیبهشت به طور کامل پروژه‌ها را آماده بهره برداری شهروندان اراکی خواهند کرد.

پل های جامانده

زمان بندی های چند گانه

اما این انتهای اخبار نبود و تنها چند روز بعد در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال ۹۸ آقای شفیعی شهردار جدید اراک اعلام کرد دو تقاطع غیر همسطح میدان ورزش و میدان شریعتی تا آخر خرداد ماه به بهره برداری می رسند.

نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری در ۲۴ اردیبهشت ماه بود که همراه با اعضای شورای فنی استان مرکزی از پروژه‌های عمرانی شهر دیدن کرد و گفت: طبق زمان بندی صورت گرفته، تقاطع غیر همسطح خیابان علم الهدی و میدان ورزش در هفته دولت و پروژه میدان شریعتی تا سوم خرداد ماه به بهره برداری می‌رسند.

پل های جامانده

پل هایی که به مشکلات مردم اضافه کرد

اما طولانی شدن پروژه‌های مهم و شریانی شهر باعث فلج شدن شهر شده که از این رو با عده‌ای از شهروندان اراکی مصاحبه کردم.

یک دانشجوی دانشگاه اراک می گفت که نمی داند این پروژه چند سال است که پیشرفتی نداشته و همیشه شاهد تصادف در نزدیکی میدان شریعتی بوده است.

مغازه داری می گفت مدت طولانی جلوی مغازه‌ی مرا بستند و باعث شد چند ماه به سختی حتی کرایه مغازه ام را بدهم.

مغازه دار دیگری نیز اظهار کرد که غروب‌ها ترافیک، صدای بوق ماشین‌ها و آلودگی آنها کار را برایشان سخت کرده است.

پیرمردی در محله بهاران از گرد و خاک ابزار نارضایتی کرد و گفت برایش جالب است که وقتی به تازگی یک طرف از پل باز شده چه طور بعد از گذشت تنها چند ماه نشست کرده و باز هم راه را بسته است.

این موارد تنها بخشی از درد و دل‌های شهروندان اراکی از طولانی شدن تقاطع‌های غیرهمسطح بود. با این اوصاف به سراغ دکتر داستان عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک رفتم تا نظر کارشناسی وی را در این خصوص جویا شوم.

پل های جامانده

نیاز به مطالعه؛ تنها پاسخ کارشناس

محمد علی داستان عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک در خصوص مولفه‌های استاندارد برای تقاطع‌های غیر همسطح در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت:استاندارد در هر اقلیم متفاوت و نیازمند مطالعه است که در این مطالعات موارد همچون خاک پل مورد بررسی قرار می گیرد و اگر خاک پروژه  به دقت مورد مطالعه قرار نگیرد با مشکلی مانند نشست پل مواجه می‌شویم این در حالی است که مطالعه‌ی خاک هزینه‌ی زیادی را نیز ندارد.

وی افزود: بدنه پل نیز جزو دیگر استاندارد‌هایی است که باید به آن توجه ویژه کرد به طور مثال اگر فولادی است اتصالات به درستی صورت گرفته باشد. از دیگر استاندارد‌های لازم بحث بهره برداری است که در آن باید جمع آوری آب‌های روی سطح پل را مورد بررسی قرار دهیم و اگر آب روی پل‌ها جمع شود کارایی که پل برای رفع ترافیک می توانست داشته باشد را دیگر ندارد.

عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه اراک اظهار کرد:ایمنی نیز معقوله‌ بسیار مهم است و اگر از نظر عرض، پل دارای استاندارد لازم نباشد می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند. نحوه‌ نگهداری، آخرین مولفه ای است که در صورت اجرایی نشدن آن می تواند عمر مفید پروژه‌ها را پایین بیاورد.

وی بیان کرد:برای مقاوم سازی، بهترین کار این است که قبل و در حین اجرای پروژه؛ نظارت عالیه تعریف کنیم که متشکل از مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها در جهت نظارت و مطالعه است.

داستان گفت:برای نظر دادن در مورد تمام مشکلات تقاطع‌های غیرهمسطح در سطح اراک، اعم از زمانبر شدن پروژه ها، غیراستاندارد بودن آنها باید مطالعات لازم صورت گیرد و مسئولین پاسخگو باشند چرا که اطلاعات کافی را دارند. اما از نظر اقتصادی و اجتماعی؛ زمانبر شدن پروژه‌های عمرانی، شهر را دچار معضلاتی می کند و باید بنا به محدودیت‌های موجود اعم از محدودیت‌های منابع مالی، پروژه‌ها را براساس اهمیت اولویت بندی کرد.

بلاتکلیفی پل ها

با مدیر روابط عمومی شهرداری قرار ملاقات گذاشتم و در این دیدار مقرر گردید تا با آقای خسروی مسئول عمران شهرداری کلانشهر اراک مصاحبه‌ای داشته باشم. طی تماسی در تاریخ ۲۵ فروردین ماه با آقای خسروی، قرار مصاحبه‌ی‌ای در تاریخ ۲۷ فرودرین ماه گذاشتم که البته قرار شد قبل از حضور در شهرداری مجددا با وی تماس بگیرم.

علی رغم پیگیری‌های مکرری که هم با روابط عمومی و هم با دفتر خسروی صورت گرفت متاسفانه موفق نشدم که با مسئولین مصاحبه ای در این رابطه داشته باشم.

گزارش از امیر بیاتی

انتهای پیام/ی

برچسب‌ها:

نظر شما