شناسهٔ خبر: 33139267 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهدای خون فرشتگان زمینی در شب‌های قدر/ روزه دارانی که شکر سلامتی به جا می‌آورند

مردم روزه دار تهران جهت شکرانه سلامتی، خون خود را به بیماران و نیازمندان اهدا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شب قدر از منظر قرآن کریم شب نزول قرآن است و در این شب خداوند متعال فرصتی را به بندگانش می‌دهد تا با شب زنده داری و طلب مغفرت سرنوشت یک ساله خود را به بهترین وجه رقم بزنند؛ در شب قدر، بندگان به عبادت خداوند متعال روی آورند و با درخواست استغفار از حضرت حق روح خود را از گناهان صیقل می‌دهند.

شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان حال و هوای عجیبی دارد و مشتاقان در این شب‌ها تلاش می کنند تا در انجام کارهای خیر گوی سبقت را از هم بربایند.

ادای نذر سلامتی در شب‌های قدر/ اهدای خون به شکرانه سلامتی خود به وسیله مردم روزه‌دار و مومن//

برخی روزه داران در شب‌های قدر نذر خون را برای نیکی و احسان به همنوعان نیازمند انتخاب می‌کنند، به همین بهانه به یکی از مراکز انتقال خون شهر تهران سر زدیم تا از حال و هوای اهداکنندگان خون در شب‌های پر برکت قدر  را بازگو کنیم.

مرکز انتقال خون وصال در ماه مبارک رمضان مانند روزهای عادی پذیرای مردم روزه‌دار و مومن است تا روزه داران برای اهدای خون خود و رفع نیاز بیماران مراجعه می‌کنند.

ساعت ۱۱ شب است و ازدحام جمعیت روزه دار در این ساعت شب برای نذر خون توجهم را جلب می ‌کند، یکی از نکات قابل توجه این است که از گروه‌های مختلف سنی برای نذر خون آمده اند و در صف انتظار مشتاقانه ایستاده اند تا نوبت به آنها برسد و بتوانند دردی از دردمندان را درمان کنند.

ادای نذر سلامتی در شب‌های قدر/ اهدای خون به شکرانه سلامتی خود به وسیله مردم روزه‌دار و مومن//

کاهش ۳۰ درصدی اهداکنندگان خون در ماه رمضان

بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مراکز انتقال خون سراسر کشور پذیرای مردم مومن و روزه‌دار جهت دریافت نذر‌های خون هستند و به مردم توصیه می‌کنم که انجام کار خداپسندانه اهدای خون را منوط به شب‌های قدر نکنند و در تمام طول ایام ماه مبارک رمضان جهت اهدای خون خود به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: سازمان اهدای خون اقدامات خوبی در زمینه ذخیره سازی گروه‌های مختلف خونی کرده است و تمام پیش بینی‌های لازم در راستای کاهش مراجعه مردم به مراکز انتقال خون در ماه مبارک رمضان انجام شده است.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان میزان مراجعه مردم به مرکز انتقال خون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث کاهش پلاکت و پلاسما در کشور می‌شود، اما خوشبختانه سازمان انتقال خون تدابیر لازم را در این خصوص انجام داده است و در حال حاضر هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد.

مدت ذخیره خون و پلاسما در کشور چقدر است؟

حاجی بیگی تأکید کرد: تولید پلاکت از خون‌های اهدایی به طور روزانه انجام می‌شود و طول مدت نگهداری پلاکت در حدود ۳ روز است به همین دلیل ما به مردم روزه‌دار و مومن توصیه می‌کنیم که در طول ماه میهمانی خدا اقدام به اهدای خون کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان امسال فاصله بین افطار تا سحر به دلیل طولانی بودن روز کاهش پیدا کرده است و همین مسئله باعث کاهش مراجعه مردم به مراکز انتقال خون شده است، گفت: مدت نگهداری پلاسما در حدود یکسال و خون به میزان ۳۵ روز است به همین دلیل برای حفظ ذخیره یک هفته‌ای خون در سراسر کشور ما نیازمند مشارکت بیشتر مردم در زمینه اهدای خون هستیم.

ادای نذر سلامتی در شب‌های قدر/ اهدای خون به شکرانه سلامتی خود به وسیله مردم روزه‌دار و مومن//

 تهرانی‌ها ۳ هزار و ۸۵۰ واحد خون اهدا کردند

سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا به امروز بیش از ۲۲ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی با هدف رفع نیاز بیماران و نیازمندان اهدا شده است ؛ با توجه به نیاز روزانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی من به مردم روزه دار توصیه می‌کنم که در طول ماه مهمانی خدا اقدام به این کار خداپسندانه کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۵۰ واحد خون به وسیله مردم استان تهران در لیالی قدر اهدا شده است و من امیدوارم این آمار برای امسال افزایش پیدا کند.

ادای نذر سلامتی در شب‌های قدر/ اهدای خون به شکرانه سلامتی خود به وسیله مردم روزه‌دار و مومن//

اهدای  روزانه  ۳۰ واحد پلاکت و ۲۰ واحد پلاسما در تهران

طباطبایی تاکید کرد: به طور متوسط در ماه مبارک رمضان روزانه حدود ۳۰ واحد پلاکت و ۲۰ واحد پلاسما  در استان تهران اهدا می‌شود و با توجه به نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مردم باید مشارکت بیشتری در زمینه اهدای خون در ماه مهمانی خدا داشته باشند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: در سال گذشته بیش از ۴ هزار نفر به مراکز اهدای خون استان تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۳ هزار  نفر موفق به اهدای خون خود شدند و در این کار خیر شرکت کرده‌اند.

به کدام گروه های خونی بیشتر نیاز دارید؟

طباطبایی افزود: در حال حاضر هیچ کمبودی در گروه‌های خونی نداریم اما در کل نیازهای ما  به گروه‌های خونی منفی و A مثبت بیشتر از سایر گروه های خونی است تا ذخیره فرآورده های خونی به میزان کافی برای رفع نیاز بیماران داشته باشیم.

وی یادآوری کرد: از سال گذشته سامانه نوبت دهی اینترنتی برای اهداکنندگان خون استان تهران راه‌اندازی شده است تا مردم زمان کمتری را در صف‌ها تلف کنند.

مراجعه روزانه  ۷۰۰ نفر برای اهدای خون به مرکز وصال

عبدالله دروازه‌بان سوپروایزر مرکز انتقال خون وصال  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ماه مبارک رمضان روزانه ۷۰۰ نفر جهت اهدای خون مراجعه می‌کنند و این افراد روزانه ۵۰ واحد پلاکت و ۵۰ واحد پلاسما به بیماران و نیازمند اهدا می‌کنند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به طور روزانه نیازمند خون و فرآورده‌های خونی است و من به همه مردم توصیه می‌کنم که در تمام روز‌های ماه میهمانی خدا اقدام به اهدای خون کنند و تنها این کار را به شب‌های لیالی قدر نسپارند.

دروازه‌بان تأکید کرد: بر اساس قراردادی با کشور‌های آلمان و فرانسه پلاسمای ما جهت تهیه فرآورده‌های دارویی مانند IVIG تبدیل و به ایران برگشت داده می‌شود.

ادای نذر سلامتی در شب‌های قدر/ اهدای خون به شکرانه سلامتی خود به وسیله مردم روزه‌دار و مومن//

 

حرف های شنیدنی از روزه دارانی که نذر خون را برای ادای بندگی انتخاب کرده‌اند

حسین چناری یک اهداکننده خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من برای اولین بار و با هدف اهدای خون شب‌های قدر این کار خداپسندانه را انجام می‌دهم و به جوانان توصیه می‌کنم که خون خود را در اختیار بیماران نیازمند قرار دهند.

وی گفت: همه مردم باید در کمک به بیماران و نیازمندان مشارکت داشته باشند زیرا بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

عبدالله عمو رودبارکی اهدا کننده خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من بالای ده بار اقدام به اهدای خون کرده‌ام زیرا معتقدم که خون من می‌تواند باعث نجات جان بسیاری از بیماران و نیازمندان شود.

وی ادامه داد: من تقریبا شبی سه بار خون می‌دهم تا نیاز مردم به خون و فرآورده‌های خونی برطرف شود و در حال حاضر بالای ده بار اقدام به اهدای خون کرده‌ام.

زیدالله اهدا کننده خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هر سال من در شب‌های لیالی قدر اقدام به کار اهدای خون می کنم تا نیاز بیماران و نیازمندان برطرف شود.

وی ادامه داد: پدرم دچار سانحه تصادف شده بود که جمع کثیری از مردم جهت بر طرف شدن نیاز پدرم به خون اقدام به اهدای خون کرده بودند و من هم از همان موقع تصمیم گرفتم که در شب‌های قدر و همچنین ماه مبارک رمضان اقدام به اهدای خون کنم.

انتهای پیام/

نظر شما