شناسهٔ خبر: 33136575 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنرمند ایرانی جایزه بنیاد فرهنگی استرالیا را گرفت

تهران - ایرنا - منبت‌کار ایرانی، جایزه بنیاد فرهنگی گارلند در استرالیا، را گرفت.

صاحب‌خبر -

بر اساس اعلام روز یک شنبه از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سعید ارزگان در سن هفده سالگی پس از دیدار از نمایشگاه هنرمند منبت کار، عبدالحمید عدالت تحت تأثیر وی قرار گرفت و با راهنمایی‌های او وارد این عرصه شد و هنر معرق روی چوب (ایجاد نقاشی بوسیله تکه‌های چوب) را ادامه داد.

ارزگان از سال ۲۰۰۹ میلادی، پروژه‌ای با نام «جادوی چوب» را با الهام از اثر ضامن آهوی استاد فرشچیان آغاز کرد که این اثر در سال ۲۰۱۵ آماده شد و سال بعد از آن در موزه سعدآباد و سپس در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، در افتتاحیه برنامه «مشهد، پایتخت فرهنگی دنیای اسلام» به نمایش درآمد.کار اخیر ارزگان با نام «سخن عشق» از ۵۹۰ قطعه چوب و با صرف ۳۲۰ ساعت زمان ساخته شده است.

وی برای یافتن چوب‌های مورد نیازش سفری را به دور ایران انجام داد. بندرعباس، میناب، قشم، جاسک و چابهار در جنوب، جنگل‌های هیرکانیان در شمال، بیرجند، فردوس، نی‌بند و کرمان در شرق، و همچنین سقز، مریوان و اورامانات در غرب از جمله مکان‌هایی بودند که وی به جمع آوری مواد اولیه این کار پرداخت.

چوب‌های گوناگونی از جمله آبنوس، زرشک، اقاقیا، بلوط، شمشاد، سماق، پرتقال، پسته، سنجد، افرا، زردآلو، سرخدار، گردو، درخت ابریشم ایرانی، مانگرو، مانگرو خاکستری، ازگیل، عناب، توسکا، کاج، کهور و بلوط البرز است.

فراهنگ**3377**9246**

نظر شما