شناسهٔ خبر: 33136530 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام اسلامی‌تنها مطرح کرد؛

چهار رویکرد مهم در اسلامی سازی علوم انسانی

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به تبیین چهار رویکرد مهم در اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و رویکرد تهذیبی را رویکرد مطلوب ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اصغر اسلامی‌تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در حاشیه برگزاری درس فقه ارتباطات که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره بومی سازی علوم انسانی و رویکردهای موجود در این زمینه، گفت: در حوزه اسلامی سازی علوم چند رویکرد داریم.

وی بومی سازی را نخستین رویکرد دانست و گفت: در این رویکرد نظریه های غربی پذیرفته می شود منتهی در میراث اسلامی بکار گرفته می شود.

استاد حوزه و دانشگاه بسط نظریه های غربی به تمدن اسلامی با حفظ اصالت آن را پیامد رویکرد بومی سازی دانست و ترویج سکولاریسم را یکی از مهم ترین نتایج این رویکرد دانست.

وی افزود: دومین رویکرد، رویکرد تهذیبی است، این رویکرد همه نظریه های غربی را از اساس باطل نمی داند؛ بلکه معتقد است این نظریه ها دچار اشکالات عدیده است؛ رویکرد تهذیبی معتقد است که بایستی ابتدا به درستی نظریه های غربی را فهم کرده و سپس از بخش مفید آن استفاده کنیم.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: ما باید مبادی و مبانی این نظریه های را فهم کنیم، ای این مبانی با اندیشه فکری ما سازگار است که از آن اقتباس می کنم و اگر در تضاد با مبانی دینی ما است آنها را رد می کنیم و کنار می گذاریم.

حجت الاسلام اسلامی‌تنها در همین راستا بر لزوم ایجاد علم آیه شناسی تاکید کرد و با بیان این که دانش آیه شناسی دانش نشانه شناسی اسلامی است، گفت: ما می توانیم دانش آیه شناسی داشته باشیم، منتهی باید فرصتی ایجاد کنیم تا طلبه نترسد.

استاد حوزه و دانشگاه سومین رویکرد در اسلامی سازی علوم را رویکرد انکاری دانست و گفت: این رویکرد ندیده و نخوانده نگاه غرب را کنار می گذارد و تکیه بر نگاه سنتی دارد.

وی چهارمین رویکرد در اسلامی سازی علوم انسانی را رویکرد تاسیسی دانست و در توضیح آن اظهار  داشت: این رویکرد می گوید ما چکار به غرب داریم، بلکه بایستی از نو خودمان همه چیز را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام اسلامی تنها با بیان این که رویکرد تاسیسی نقاط قوت و ضعفی دارد، گفت: یکی از مهم ترین اشکالات به این رویکرد زمانبر بودن آن است و دویست سیصد سال زمان نیاز است تا یک علم را از نو ایجاد کنیم.

وی با بیان این که هر چهار رویکرد در کشور ما طرفدارانی دارد، اظهار داشت: رویکرد مختار ما در این زمینه همان رویکرد تهذیبی است نه تاسیسی. /924/ج

نظر شما